پرورش ماهیان خاویاری به طور آزمایشی در خراسان شمالی کلید خورد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مهندس مهدی میرقراچولو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: سایر متقاضیان بخش خصوصی نیز در صورت تمایل برای سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهیان خاویاری ،مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد : مرحله اول اجرای این طرح از سوی یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای مصرف شخصی  در مزارع گرمابی شهرستان بجنورد انجام و به بار ننشست و می تواند در سطح انبوه نیز تولید شود.
مدیرشیلات خراسان شمالی افزود : اگرچه تاکنون به دلیل کمبود نیروی انسانی در شیلات استان، طرح تحقیقاتی و علمی میدانی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری انجام نشد، ولی موفقیت آمیز بودن تولید این گونه از ماهیان از سوی بخش خصوصی ، نشان می دهد که خراسان شمالی نیز می تواند در زمره تولید کنندگان ماهیان خاویاری قرار گیرد.
میرقراچولو یکی از اهداف و سیاست‌های شیلات ایران بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اعلام کرد و خاطرنشان کرد : در این راستا پرورش ماهیان خاویاری در آبهای داخلی استان ها، زمینه افزایش تقاضا برای پرورش این گونه با ارزش اقتصادی بالا را فراهم کرده است.
وی اظهار داشت:  در راستای اجرای سیاست های سازمان شیلات ایران ۲ سرمایه گذار با تجربه پرورش ماهی در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان  برای تولید ماهیان خاویاری اعلام آمادگی کردند که از سوی مدیریت شیلات نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد : برای توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در پرورش ماهیان خاوریای در استان باید سرمایه گذاران ما در سه حوزه پرورش بچه ماهی، ماهی  خاویار گوشتی و مولد برای استحصال تخم ماهیان بپردازند .
مدیر شیلات خراسان شمالی دلیل تفکیک سرمایه گذاری در حوزه ماهیان خاویاری را   زمانبر بودن تولید ماهیان مولد اعلام کرد.
میرقراچولو گفت : پرورش دهندگان بچه ماهی می توانند در وان اقدام به تولید کنند و بعد از آن بچه ماهی ها  را در استخرهای ترجیحا خاکی رها سازی  و در این حوضچه ها تغذیه عادی انجام می شود.

وی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین، گرمه و جاجرم برای پرورش ماهی به دلیل داشتن آب شیرین  و شرایط آب و هوایی معتدل  مناسب است و حتی آب لب شور نیز مشکلی برای تولید این گونه ایجاد نمی کند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود دو هزار ۵۰۰ تن از مزارع آبزی پروری این استان ماهی تولید شد که  پیش بینی می شود این تولید در سال جاری به بیش از ۲ هزار  ۷۰۰  برسد.
میرقراچولو  شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

بیشتر ماهی تولید شده در استان قزل آلا، کپور وآ مور  است.

 خراسان شمالی با دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حذف قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاری و‌ توسعه بنادر

د تیر 21 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، تعدد و تزاحم قوانین را از مشکلات اساسی کشور دانست و گفت: برای توسعه بنادر و‌ افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی ، ضرورت دارد قوانین زاید و دست و پاگیر و مزاحم حذف شود. به گزارش مرین‌پرس، فداحسین مالکی […]

همچنین بخوانید: