تحقق تولید نفت برای نخستین بار در لایه آسماری بالایی میدان ابوذر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با اجرای پروژه مطالعه پیشرفته ژئوفیزیکی میدان ابوذر، برای نخستین بار تولید نفت در لایه آسماری بالایی این میدان محقق شد.

به گزارش «مرین‌پرس» از شرکت نفت فلات قاره ایران، دکتر مهدی توکلی افزود: پروژه مطالعه پیشرفته ژئوفیزیکی میدان ابوذر با هدف شناسایی توزیع سنگ و سیال مخزن با استفاده از روش‌های نوین وارون‌سازی پیش از برانبارش لحظه‌ای با راهبری همکاران اداره مدیریت طرح‌های اکتشافی و اداره پژوهش و فناوری توسط تیم اجرایی پژوهشگاه صنعت نفت به انجام رسیده است.

وی افزود: مطالعات انجام شده و نتایج به دست آمده در تکمیل و افزایش قطعیت مدل مخزنی موجود در میدان ابوذر بسیار موثر بوده و قطعا در پروژه حفاری مخزن آسماری میدان ابوذر در خردادماه ۱۴۰۰ که امکان تولید نفت در لایه آسماری بالایی میدان ابوذر را برای نخستین بار در این میدان محقق نموده، بسیار تاثیرگذار بوده است.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران از جمله اهداف اصلی اجرای این طرح پژوهشی را رفع ابهامات موجود در سازندهای تولیدی میدان ابوذر با تمرکز بر لایه آسماری اعلام کرد و گفت: با توجه به شناسایی رخساره‌های لرزه‌ای، ابهامات موجود در فواصل دور از نقاط چاهی برطرف شده و ریسک حفاری اکتشافی و توسعه در این میدان کاهش یافته است.

وی افزود: استفاده از روش‌های جدید ژئوفیزیکی به‌ویژه انجام همزمان و تلفیق چندین روش مطالعه کمی داده‌لرزه‌ای از جمله وارون‌سازی پیش از برانبارش همزمان، کشسان تعمیم یافته، آنالیز و مطالعه تغییرات دامنه در برابر دورافت پس از تکمیل و تصحیح نگاره‌های چاهی با روش‌های مختلف از جمله شبکه‌های عصبی، فیزیک سنگ و … به‌منظور شناسایی مشخصه‌های سنگ و سیال مخزن (تفکیک سنگ و سیال) برای نخستین بار در این میدان انجام گرفته است.

به گفته دکتر توکلی، مزیت دیگر این طرح استفاده از نگاره‌ها و داده‌های موجود برشی و نشانگرهای لرزه‌ای وابسته به آن در شناسایی و توصیف محدوده سنگ‌شناسی و سیال در سازندهای غار و آسماری بالایی بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده، ریسک فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای در محدوده مخازن میدان ابوذر کاهش یافته و اتلاف هزینه‌ها در فاز حفر چاه اکتشافی، همچنین اتلاف زمان در تعیین برنامه توسعه‌ای حفر چاه‌های جدید تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جشن نوروز صیاد اوایل مرداد ماه برگزار می شود

س تیر 22 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه علیرضا امری کاظمی در گفتگو با مرین‌پرس اظهار داشت: یکی از مهمترین جشنواره‌های گردشگری قشم مربوط به برگزاری جشن نوروز صیاد است که هر ساله در تاریخ ۲۸ تیر ماه شاهد برگزاری آن هستیم. مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: […]

همچنین بخوانید: