رشد سه برابری صنعت آبزی پروری در خراسان شمالی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش ایرنا،براساس آمار رسمی مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم تولید ماهی در این خطه شمالشرق کشور حدود سه برابر افزایش یافت به طوری که از یکهزارتن درسال ۹۲ به حدود سه هزار تن در سال رسید و با تداوم حمایت های دولت این استان می تواند این تولیدات را به سطح ۱۰ هزار تن نیز برسد.

براساس این گزارش افزایش سه برابری تولید ماهی در استان در هشت سال اخیز نه تنها افزایش درآمد و اشتغال را در این حوزه به دنبال داشت که سرانه مصرف ماهی به عنوان گوشت سفید و سالم نیز دو برابر افزایش یافت و از ۳.۵ کیلوگرم در سال به حدود هفت کیلوگرم رسید.

رشد سه برابر تولید ماهی 

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تولید ماهی در این استان بدون احتساب ماهیان زینتی به ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ و قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید سه برابر شده است.

مهندس مهدی میرقراچولو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: این در حالیست که میزان تولید ماهی در این استان در سال ۹۲ در این استان تنها هزار و ۲۶ تن انواع ماهی از استخرها و مزارع تولید ماهی برداشت می شد.

وی اضافه کرد : براساس برنامه ریزی سقف پیش بینی برای تولید ماهی در این استان در سال جاری حدود دو هزار و ۴۰۰ تن است که با توجه به ظرفیت های موجود این تولید به دو هزار و ۷۰۰ تن می رسد و با توجه به زیرساخت های موجود احتمال افزایش بیش از این میزان نیز در استان وجود دارد.

 

رشد سه برابری صنعت آبزی پروری در خراسان شمالی

میرقراچولو اظهارداشت : در سال جاری دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در آبهای ( استخر ) این استان رهاسازی شد و در بهار امسال حدود ۳۵۰ تن ماهی از استخر ها برداشت شد و پیش بینی ما رسیدن به سقف دو هزار و ۷۰۰ تن در سال جاری است که به نظر می رسد این پیش بینی محقق می شود.

وی مزیت پرورش ماهی را در استان علاوه بر اشتغال برای جوانان و درآمد زایی بهره گیری از آب برای بخش های کشاورزی اعلام کرد و اظهارداشت : رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و کشاورزان می توانند همزمان با استفاده از آب حتی استخرهای کشاورزی، از آب آن نیز برای تولید محصولات کشاورزی نیز بهره گیرند.

کمبود اعتبار مانع توسعه صنعت آبزی پروری

مدیرشیلات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی  در بخش دیگری  از سخنانش کمبود اعتبار را مانع بزرگی برای صنعت آبزی پروری استان دانست و اظهارداشت : با وجود این که این استان ظرفیت های خوبی برای تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی دارد، ولی از اعتبارات بانکی در این مدت کمتر برخوردار شد و این در حالیست که افزایش سهم تسهیلات بانکی در این حوزه می تواند رونق اشتغال و تولید را به دنبال داشته باشد.

میرقراچولو افزود : در سال جاری  مجموع دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای هشت شهرستان ابلاغ شد که از مجموع این میزان دو میلیارد . ۴۰۰ میلیون ریال مربوط به شهرستان بجنورد بوده است و این میزان اعتبار برای ظرفیت های موجود استانی ناکافی است.

وی نبود نقدینگی را از مشکلات متقاضیان اجرای طرح های پرورش ماهی دانست و افزود: دولت باید در ایجاد زیر ساخت ها همانند طرح های آب و خاک  به این کارآفرینان کمک کند و این حمایت ها می تواند سطح تولیدات را افزایش می دهد. 

برنامه ریزی برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی  

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : در شرایطی فعلی با بهره گیری از ۱۰ تا ۱۵ درصد منابع آبی سالانه حدود دو هزار و ۷۰۰ تن ماهی تولید می شود و با حمایت مالی و علمی می توان با بهره گیری از ۱۰۰ درصد ظرفیت آبی سالانه حدود ۱۰ هزار تن ماهی برداشت کرد که سهم اشتغال و درآمد در استان افزایش خواهد یافت.

میرقراچولو گفت : در سال های اخیر طرح مطالعاتی برای مناطق دارای استعداد و ظرفیت آبی شامل گلیل، زوارم، خسرویه و دشت و  سایر مناطق استان برای پرورش ماهی  انجام  شد که با اجرایی شدن این برنامه و طرح های پرورش ماهی باعث اشتغال پایدار در روستاها و کاهش مهاجرت  خواهد شد.

ورود نهاد های حمایتی به صنعت شیلات 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نهاد های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی  نیز می توانند در راستای توانمند سازی مدد جویان و اشتغال آنها ، کمک های خود را به سمت تولید ماهی سوق دهند.

وی اضافه کرد: این نهاد ها برای ایجاد اشتغال در این حوزه می توانند تسهیلات با نرخ کم در اختیار متقاضیان اجرای طرح ها قرار می دهند و در قبال آن نیز کارآفرینان نیروی کارشان را از بین مدد جویان انتخاب کنند. 

وی بر استفاده از ظرفیت استخرهای پرورش ماهی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: تنها با اقداماتی می توان فضای استخرهای ذخیره آب کشاورزی را به استخری برای پرورش تولید ماهی نیز استفاده کرد که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

ظرفیت تولید ماهی خاویار در استان 

وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت ایجاد تولید ماهی خاویار در استان تاکید کرد و افزود:  هم اینک در بسیاری از استان ها خاویار تولید می شود که با توجه به مطالبات انجام شده ظرفیت تولید این نوع ماهی نیز در منابع آبی استان با کمی تغییرات وجود دارد.

وی آب مورد نیاز برای تولید ماهی خاویار را کمی شور دانست و افزود: این ظرفیت در مناطق از جمله گرمه و جاجرم و حتی سایر شهرستان های این استان وجود دارد، می توان آب مشابه با زیستگاه خاویار ایجاد کرد.

وی بیشترین ماهی تولید شده در این استان را گونه قزل آلا دانست و گفت: ذائقه مردم استان این نوع ماهی را بیشتر می پذیرد بنابر این بازار خوبی هم دارد و تولید کنندگان مشکلی برای فروش محصول خود ندارند.

 

رشد سه برابری صنعت آبزی پروری در خراسان شمالی

میرقراچولو افزود: شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از سرمایه گذاران در بخش امور شیلات خواست تا از این ظرفیت برای تولید در استان استفاده کنند و اظهار داشت: سرمایه گذاری در زمینه تولید ماهی در قفس که محیطی بسته برای آبزی پروری است بسیار باصرفه تر از سایر روش ها است.

وی افزود: همچنین روستاییان نیز می توانند با تشکیل یک تعاونی در زمینه پرورش ماهی در قفس در سد سومبار فعالیت داشته باشند.

 تولید ۲ میلیون قطعه ماهی زینتی 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: صرفنظر از تولید سالانه دو هزار ۷۰۰ تن ماهی سردآبی و گرم آبی حدود  ۲ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در سال گذشته در پنج واحد فعال این استان تولید شد.

میرقراچولو اظهار داشت: بخشی از ماهیان زینتی تولیدی این استان به دیگر استان ها و بعضا حتی به کشورهای آسیای میانه نیز ارسال می شود.

وی با بیان اینکه مراکز استان در قالب تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین فعالیت می کنند، اظهار داشت: مهمترین گونه های پرورشی در استان شامل انواع سیچلایدها، گوپی، مولی و پلاتی است و همچنین ماهی قرمز نیز برای عید تولید می شود.

 

رشد سه برابری صنعت آبزی پروری در خراسان شمالی

وی با بیان اینکه منابع آبی شیرین با ظرفیت ایجاد واحدهای پرورش ماهی به خصوص انواع زینتی در استان وجود دارد، افزود: پرورش ماهیان زینتی نیاز به آب زیادی ندارد و در این استان ظرفیت و پتانسیل ایجاد مراکز پرورش ماهی وجود دارد اما باید بازاریابی درستی نیز در این خصوص انجام شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فرصتی مناسب، مطمئن و زودبازده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته شیلات و علاقه مندان این صنعت است.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر به ۲۸۵ میلیون تُن افزایش می‌یابد

ش تیر 26 , 1400
زمان مطالعه: 6 دقیقه   به گزارش مرین‌پرس از بوشهر، محمد راستاد در جمع خبرنگاران در بوشهر به طرح‌های توسعه‌ای در در بنادر تجاری استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سواحل مکران و بندر چابهار پرداخت و اظهار داشت: بندر تجاری چابهار به‌ عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در مسیر مهم ترانزیت […]

همچنین بخوانید: