مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تقویت می‌شود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 سید حشمت الله صمیمی دوست روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می شود، افزود: سهم کهگیلویه و بویراحمد  از این میزان حدود ۱۸ هزار تن است که نشان می دهد بیش از ۱۰ درصد ماهیان سردآبی کشور در این استان تولید می شود.

وی  با بیان اینکه مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یکی از مراکز مهم  زیر مجموعه دولت است گفت:اعتبارات دولتی برای انجام مطالعات در این بخش پاسخگو نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ادامه داد: در دو سال گذشته با پیگیری های انجام شده از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور ، سوله ای با یک هزار و ۳۰۰ متر مربع در فاز نخست طرح آغاز به کار کرده است.

صمیمی دوست یادآوری کرد:تاکنون  حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای این راه اندازی این مرکز در نظر گرفته شده و در حال انجام است.

وی  با اشاره به اهمیت اقتصادی پروژه راه اندازی مرکز تحقیقات اصلاح نژاد ماهیان سردابی  گفت: برای حل بخشی از مشکلات این پروژه باید دولت با بخش خصوصی وارد مذاکره شود چرا که در صورت مشارکت بخش خصوصی بسیاری از مشکلات این واحد رفع می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: نیاز سالانه کشور به تخم چشم زده  ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون عدد است که اکنون ۱۳۰میلیون عدد آن در کشور تولید می شود و برای خودکفایی در این بخش در کشور تلاش هایی در حال انجام است.

صمیمی دوست  گفت اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه اصلاح نژاد ماهیان سردآبی  ۸۰۰ میلیارد ریال است که برای تامین آن می توان  از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق و سایر ظرفیت های قانون برنامه و بودجه استفاده کرد.

وی افزود: ظرفیت تولید ماهیان سردآبی در استان سالانه ۱۷ تا ۱۸ هزار تن  و گردش مالی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در سال  است که این گردش مالی نشان دهنده اهمیت این صنعت در استان و از سویی اقدامات انجام شده در این بخش است.

صمیمی، بیان کرد: تنها بخشی که توانسته براساس ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه استان پیش رود بحث طرح های شیلات در استان بوده است.

وی، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان دارای ۱۰ درصد از روان آب های کشور است و بیش از ۱۰ درصد تولید ماهیان سردابی و قزل آلا مختص استان است مقرر شد رایزنی های انجام شود که این مرکز تحقیقات فعال تر شود و قرار است برنامه ها و نشست های منظمی تشکیل شود که این واحد را از شرایط فعلی که نیمه فعال است خارج کنیم.


 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اولویت های وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید چیست؟

ی تیر 27 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس محمد اسماعیل علیخانی* : در شرایط کنونی کشور با ملاحظه محدودیت منابع مالی و متقابلاً مشکل اشتغال، شایسته است در وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای تدوین شود که اجرای آن نیازمند حداقل منابع مالی، حداکثر بهره وری، اشتغال زایی و علاوه بر آن پاسخگوی نیازهای […]

همچنین بخوانید: