مزایای فوق العاده نوار سواحلی کشور برای انتقال صنایع آب‌بر/ کاهش هزینه حمل‌و‌نقل، اشتغال آفرینی، کاهش تنش آبی و تبدیل بنادر به هاب لجستیک منطقه/ اعلام آمادگی مجلس برای استفاده از ظرفیت برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه بندری و دریایی کشور

زمان مطالعه: 2 دقیقه



رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه دریایی و بندری از مزایای فوق العاده‌ای برای انتقال صنایع آب‌بر به نوار ساحلی برخوردار است، گفت: کاهش هزینه حمل‌و‌نقل، اشتغال آفرینی و کاهش تنش آبی، از مهم ترین مزایای بندری و دریایی کشور است.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با مزایای انتقال صنایع بزرگ یا گسترش فازهای توسعه ای صنایع، همچون فولاد در پسکرانه بنادر، اظهار داشت: کشور ما از مزیت فوق العاده دریایی و بندری برخوردار است و استفاده مطلوب از این پتانسیل می تواند به کاهش هزینه حمل و نقل، اشتغال آفرینی، کاهش تنش آبی و تبدیل شدن بنادر به هاب منطقه کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه صنایع آب بر به مناطق مرکزی و کویری منتقل شده اند در حالی که کشور ما به صورت خدادادی از ظرفیت دریایی در جنوب کشور برخوردار است و باید طی این سال ها، صنایع آب بر نظیر فولاد به نوار ساحلی کشور منتقل می شد.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دریایی و بندری کشور و نیز ظرفیت پسکرانه بنادر، در راستای فعالیت های تولیدی و صنعتی، ارزش افزوده ای و صادراتی بهره مند شویم، بیان کرد: اولویت کشور باید صادرات باشد و قطعا مسیری بهتر از پسکرانه بنادر و حمل و نقل دریایی برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت انتقال کالا در حوزه صادرات وجود ندارد.

یوسفی افزود: کشور در صادرات سیمان رتبه اول دنیا را دارد و در حوزه تولید سیمان جزء 5 کشور اول دنیا است و ما در حال حاضر در بخش فولاد و سیمان تا 2 برابر ظرفیت کشور تولید می کنیم، بنابراین چه دلیلی وجود دارد تا صنایع و تولید کشور در پسکرانه بنادر مدنظر قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید فعالیت های صنعتی آب بر نظیر فولاد در نوار ساحلی مدنظر قرار گیرند، عنوان کرد: آب دریاها بهترین ظرفیت برای استفاده در بخش صنایع آب بر است و در کشوری قرار داریم که شمال و جنوب آن دریا است و می توانیم از این پتانسیل به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و شرایط را به گونه ای رقم بزنیم که با استفاده از آب دریا، مانع از هدر رفت آب در کشور شویم.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از ظرفیت برنامه پنج ساله هفتم توسعه استفاده کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون عمران از تمامی صاحب نظران در حوزه دریایی و بندری دعوت به عمل می آورد تا از فرصت طلایی موجود در تدوین هرچه بهتر برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه بنادر و استفاده از ظرفیت های دریایی کشور استفاده کند.

منبع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش بی‌سابقه قیمت و اجاره کشتی‌های کانتینری نو و دست دوم در نیمه اول ۲۰۲۱

د مرداد 4 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس؛ “اولیویا واتکینز” سرپرست تحلیلگران مؤسسه VesselsValue به تحلیل فعالیت‌های حمل ونقل کانتینری در نیمه اول سال ۲۰۲۱ پرداخت و گفت: در نیمه اول سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۸۶ کشتی کانتینری جدید سفارش داده شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ رشد باور […]