تولید ماهیان زینتی خراسان شمالی در ۸ سال گذشته ۱۶ برابر افزایش یافت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 مهندس مهدی میرقراچولو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک ۶ تولید کننده دارای مجوز مزرعه تولید ماهیان زینتی در این استان فعال است که علاوه بر این، تعدادی پرورش دهنده این نوع ماهیان هم به طور غیر رسمی  فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به محیط کوچک اختصاص آکواریم برای تکثیر ماهیان زینتی و مصرف کم آب این نوع فعالیت، با هزینه کمی نسبت به سایر مشاغل ایجاد می شود و اشتغال زایی خوبی نیز فراهم می کند.

میر قراچولو با بیان اینکه تولید ماهیان زینتی باید جزوء مشاغل خانگی قرار گیرد اظهار داشت: اما این موضوع در استان های غیر ساحلی همچون خراسان شمالی در رده مشاغل خانگی قرار نگرفته است و فعالان این بخش با آورده خود، این شغل را راه اندازی کرده اند در حالی که ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این بخش وجود دارد.

وی بر ارائه تسهیلات به این بخش تاکید کرد و افزود: ایجاد مزرعه و آکواریم پرورش ماهیان زینتی سودآور و اشتغال زا است و به همین دلیل از مسوولان می خواهیم که در این زمینه مساعدت های بیشتری داشته باشند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای هر یک قطعه لارو ۱۰۰ تومان هزینه می شود این در حالی است که یکی از تولید کننده های موفق این استان با فروش یک میلیون قطعه ماهی زینتی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد.

میرقراچولو با بیان اینکه فروش ماهیان زینتی به نوعی تضمین شده است اظهار داشت: فعالان آبزی پروری خرید ماهیان زینتی را تضمین می کنند و این افراد بسترهای لازم برای فروش ماهی در استان های دیگر و حتی کشورهای خارجی از جمله عراق را پیدا کرده اند.

وی اظهار داشت: حتی این تولید کننده ها لارو و بچه ماهی به همراه غذای مورد نیاز را در اختیار تولید کننده های کوچک قرار می دهند و محصول را نیز از آنان خرید می کنند.

میرقراچولو گفت: بخشی از ماهیان زینتی تولیدی این استان به دیگر استان ها از جمله اصفهان و تهران و بعضا حتی به کشورهای آسیای مرکزی نیز ارسال می شود.

وی افزود: این استان بخشی از ماهیان زینتی مورد نیاز خود را از استان های خراسان رضوی و گلستان تامین می کند که از جمله آن، ماهی قرمز شب عید است.

میر قراچولو با بیان اینکه تولید ماهی زینتی در استان در شرایط کاملا بهداشتی و فنی صورت می گیرد، گفت: پرورش دهندگان ماهی زینتی تمامی اصول بهداشتی را رعایت می کنند و تولیدات استان خوشبختانه هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه مراکز استان در قالب تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین و بعضا شور فعالیت می کنند، اظهار داشت: مهم‌ترین گونه های پرورشی در استان شامل انواع سیچلایدها، گوپی، مولی و پلاتی است و همچنین ماهی قرمز نیز برای عید تولید می شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی شیرین با ظرفیت ایجاد واحدهای پرورش ماهی به خصوص انواع زینتی در استان وجود دارد، افزود: پرورش ماهیان زینتی نیاز به آب زیادی ندارد و در این استان ظرفیت و پتانسیل ایجاد مراکز پرورش ماهی وجود دارد که هم اینک در شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان ظرفیت برای فعالیت وجود دارد اما تاکنون هیچ مزرعه ای در این شهرستان ها نداریم.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فرصتی مناسب، مطمئن و زودبازده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته شیلات و علاقه مندان این صنعت است.

وی گفت: میزان تولید ماهی در این استان بدون احتساب ماهیان زینتی به ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ و قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید سه برابر شده است.

میرقراچولو اظهار داشت: پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا و سودآور در کسب و کارهای ارزان خانگی و گامی برای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: زندگی آپارتمان نشینی و تبعات اجتماعی زندگی شهری فرهنگ نگهداری آکواریوم در فضای کار و خانه را به منظور آرامش و نشاط روحی انسان ها بیشتر کرده و تولید و پرورش ماهیان زینتی را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه کرده است.

وی اظهار داشت: هم اینک در سبزوار که خطه کویری است جوانان زیادی به تولید و پرورش ماهیان زینتی روی آورده و با این فعالیت گامی در مسیر خوداشتغالی برداشته‌اند که حتی این این شهرستان را به قطب تولید تبدیل کرده اند این در حالی است که ظرفیت ایجاد مزارع و آکواریم پرورش ماهیان زینتی در خراسان شمالی بالا است اما تاکنون مغفول مانده است.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احضار سفیر رومانی در تهران به وزارت امور خارجه

د مرداد 11 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش مرین‌پرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، در این احضار دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا با اشاره به بیانیه وزارت امورخارجه رومانی، طرح اتهامات واهی و نامتعبر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی و غیر قابل قبول برشمرده […]

همچنین بخوانید: