نشست شورای امنیت؛ از تاکید جهانی برای امنیت دریایی تا ادعاهای ضدایرانی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس،”نارندرا مودی” نخست وزیر هند در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه “حفظ صلح و امنیت بین المللی؛ امنیت دریایی” گفت که به چارچوب همکاری برای حفظ و استفاده از میراث مشترک دریایی نیاز داریم.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنانی در نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی امنیت دریانوردی بین المللی که روز دوشنبه به وقت محلی به صورت مجازی برگزار شد، افزود مانع تراشی در تجارت دریایی می تواند اقتصاد جهانی را تهدید کند.

وی تصریح کرد که باید به صورت دسته جمعی با فجایعی که امنیت دریایی را تهدید می کند، مقابله کنیم.

نخست وزیر هند که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (اوت) برعهده دارد، بر تدوین نقشه راه بین المللی در این زمینه تاکید کرد.

پیشنهاد پوتین برای بررسی ایجاد ساختار ویژه مبارزه با جرایم دریایی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست پیشنهاد داد موضوع ایجاد ساختاری ویژه در چارچوب سازمان ملل در راستای مبارزه با جرایم دریایی بررسی شود.

وی اظهار داشت همه تلاش خود را برای تقویت حاکمیت قانون در زمینه امنیت دریایی به کار می گیریم.

رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت که روسیه تلاش های زیادی برای حفظ امنیت دریایی انجام می دهد و به تعامل با شرکای خود در این زمینه علاقه مند است.

وی تهدیدها در مسیرهای دریایی را کم ندانست و تصریح کرد باید تعامل کارآمدتری در حوزه مبارزه با جرائم فراملی برقرار باشد.

وی تاکید کرد روسیه خواهان رعایت دقیق قوانین بین المللی، احترام به حاکمیت و عدم مداخله، تضمین امنیت در منطقه خلیج فارس و اقیانوس اطلس که در آن ها افزایش موارد دزدی دریایی را شاهد هستیم، است.

تاکید بر تلاش های هماهنگ تر برای تامین امنیت دریاها

“غاده والی” نماینده دبیرکل و مدیر دفتر دبیرکل سازمان ملل در این نشست اظهارداشت که چالش های امنیت دریایی در جهان در حال افزایش است و برای تأمین امنیت دریاها ، به تلاش های بین المللی هماهنگ تری برای هدف قرار دادن چالش ها و کاهش آسیب پذیری ها نیاز داریم.

وی با اشاره به تلاش های جهانی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و حفظ دسترسی اقیانوس های جهان برای دریانوردان و کشتی ها تصریح کرد توسعه دریانوردی هرگز بدون تضمین امنیت آن امکان پذیر نخواهد بود و دزدی دریایی بین‌المللی تهدیدی علیه امنیت دریایی است.

این مقام سازمان ملل با بیان اینکه از همه کشورها می‌خواهیم اختلافات‌ درباره امنیت دریایی را حل و فصل کنند، اضافه کرد که باید به تقویت همکاری های بین المللی و منطقه ای و همچنین مشارکت های دولتی و خصوصی برای مقابله با گسترش جنایات دریایی ادامه دهیم.

وی تاکید کرد که با همکاری می توانیم دریاهای خود را ایمن و عاری از جرم و جنایت نگه داریم.

تکرار اتهام پراکنی های آمریکا علیه ایران درباره حادثه دریای عمان

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست بار دیگر ادعاهای خود را همسو با رژیم صهیونیستی و به رغم رد کردن این اتهام پراکنی از سوی جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد و حمله به کشتی مرسر استریت در دریای عمان را به ایران نسبت داد.

وی ادعا کرد که یک کشتی تجاری که که در شمال دریای عمان در آب‌های بین‌المللی بود توسط پهپادهای انتحاری مورد حمله قرار گرفت. این حمله به مرگ دو نفر انجامید.

بلینکن بار دیگر اتهام پراکنی علیه ایران را تکرار و ادعا کرد بر اساس اطلاعات موجود ما اطمینان داریم که ایران این حمله غیرموجه را ترتیب داده است.

این مقام آمریکایی ادعا کرد  حمله به کشتی اسرائیلی بخشی از الگوی حملات و رفتارهای تحریک‌آمیز است و عامل این حمله از مجازات مصون نیست.

وزیر خارجه آمریکا این اقدامات را تهدید کننده آزادی دریانوردی ، تجارت دریایی و جان انسان‌ها خواند.

وی همچنین با خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه کشتی مرسر استریت که اهل رومانی و انگلیس ابراز همدردی کرد و خواستار بازخواست و پاسخگو کردن کسانی شد که در این حادثه دست داشته‌اند.

انگلیس هم ادعاهای ضدایرانی خود را تکرار کرد

“بن والاس” وزیر دفاع انگلیس نیز در سخنانی با تکرار اتهام پراکنی کشورش علیه ایران درباره کشتی مرسر استریت، همسو با رژیم صهیونیستی مدعی شد لندن و جامعه بین المللی به این جمع بندی رسیده اند که ایران عامل حمله بوده است.

وی بار دیگر با تکرار اتهامات علیه ایران همسو با رژیم صهیونیستی تصریح کرد  انگلیس و جامعه بین‌المللی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این کشتی با استفاده از یک یا چند پهپاد توسط ایران مورد حمله قرار گرفته است. این حمله، علاوه بر خسارت به کشتی به کشته شدن یک تبعه انگلیس و یک تبعه رومانی منجر شد.

وی ادعا کرد ما این حمله عامدانه، غیرقانونی و هدفمند را که مصداق عدول آشکار  از قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کنیم.

واکنش های ایران به اتهام پراکنی ها

آمریکا و انگلیس در حالی امروز بار دیگر با رژیم صهیونیستی در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت دریایی همنوایی و اتهامات بی پایه و اساس خود علیه ایران را مطرح کردند که پیش از آن نیز در نشست غیرعلنی روز جمعه شورای امنیت با عدم حمایت اعضای شورای امنیت و  پاسخ محکم ایران مواجه شده بودند.

مسکو نیز پیشتر خواستار اطلاعات بیشتر قبل از نتیجه گیری در مورد این حادثه شده بود.

“دمیتری پولیانسکی” معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود کشورش تحلیل انگلیس را رد می کند و ما نیاز به اثبات حقایق داریم و نباید بدون اثبات آنچه اتفاق افتاده است، شتابزده نتیجه گیری یا اقدام کنیم.

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره حادثه کشتی “مرسر استریت” در دریای عمان و پس از تکرار اتهام پراکنی های “باربارا وود وارد” سفیر انگلیس در سازمان ملل در جمع خبرنگاران، او نیز  در پاسخ به تهدید وزیر دفاع رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران به این رژیم در مورد هرگونه ماجراجویی و اشتباه محاسباتی هشدار داد و گفت: ما در دفاع از خود و تأمین منافع ملی خویش تردید به خود راه نخواهیم داد.

ارشادی افزود: رژیم اسرائیل همچنان گستاخانه تهدید می کند که علیه کشورهای منطقه از زور استفاده خواهد کرد در حالیکه این رژیم  بیش از هفت دهه منبع اصلی تهدید، بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به اظهارات تحریف شده درباره حادثه کشتی مرسر استریت گفت: مقامات اسرائیلی بلافاصله بعد از این حادثه، ایران را به انجام آن رخداد متهم کردند. این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف ساختن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در منطقه است.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز پس از نشست غیرعلنیروز جمعه شورای امنیت سازمان ملل گفت: امروز اسرائیل و حامیانش اطلاعات جعلی درمورد حوادث اخیر در آبهای منطقه ارائه کرده تا شورای امنیت را متقاعد کنند، ایران را محکوم کند و شکست خوردند. ما این ادعاها را به شدت رد می کنیم. شورای امنیت بایستی با ماجراجویی اسرائیل در منطقه برخورد کرده و فریب و جعل سازی های آن را رد کند.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به “عملیات‌های تجاری دریایی” در بیانیه‌ای مدعی شد یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر “الدقم” هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه  شرکت “زودیاک ماریتایم” که متعلق به “ایال عوفر” میلیاردر صهیونیست مستقر در لندن اعلام کرد که دو  نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام “مرسر استریت” در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مدارک متقن و مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری “مرسر استریت” بوده و آمریکا و انگلیس نیز با این رژیم همنوایی کردند.

انگلیس، لیبریا و رومانی نیز در نامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل این ادعاها را مطرح کردند که “زهرا ارشادی” سفیر معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت با اشاره به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از زور، به این رژیم هشدار داد که منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تداوم هوای گرم و طاقت فرسا در شهر‌های ساحلی خوزستان

د مرداد 18 , 1400
زمان مطالعه: 7 دقیقه محمد سبزه زاری در گفتگو با مرین‌پرس افزود: براساس بررسی نقشه‌ها و مدل‌های خروجی هواشناسی‌، وقوع دمای 50 درجه سانتیگراد بالای صفر در شهرهای ساحلی استان در سه روز آینده مورد انتظار است. وی گفت: با تقویت سامانه جنب حاره‌ای، هوای گرم و سوزان پدیدۀ غالب […]

همچنین بخوانید: