ارزآوری ۲۴ میلیون دلاری صادرات کنسرو ماهی در سال گذشته

زمان مطالعه: 3 دقیقه

«عیسی گلشاهی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرن افزود: این میزان در سال ۹۸ حدود از لحاظ وزنی سه هزار و ۱۱۵ تن انواع کنسرو به ارزش تقریبی ۱۵ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهارداشت: کنسرو ماهی از ایران به خارج کشور صادر می شود که همین امر می تواند به کارخانجات کمک کند مخصوصا برای کارخانجاتی که ماهی وارداتی استفاده می کنند.

به گفته گلشاهی، اکنون سالانه بخشی از کنسرو ماهی تولیدی ایران به کشورهای عراق،  حوزه سی ای اس (مشترک المنافع)، جنوب خلیج فارس و ارمنستان صادر می شود.

 کنسرو ماهی کشش افزایش قیمت مجدد را ندارد

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: قیمت کنسرو ماهی در کشور ما از دو عامل مستقیم قیمت قوطی، روغن، نمک و ماهی و غیرمستقیم هزینه ای سربار کارخانجات (حقوق دستمزد، حمل و نقل و انرژی) تبعیت می کند.

وی اظهارداشت: ما نباید انتظار داشته باشیم یک واحد کالا مثلا یک هزار تومان به فروش می رسد سال آینده با افزایش حقوق و دستمزد ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق کارگران قیمت همچنان همان باشد طبق قانون با افزایش قیمت های تبعی افزایش قیمت داشته باشد.

گلشاهی تصریح کرد: در این چند ساله اخیر قیمت مواد اولیه تولید از جمله ورق قوطی و روغن و ماهی افزایش پیدا کرده و به تبع سایر هزینه ها قیمت ها تعدیل شده است.

وی اظهارداشت: هیچ یک از کارخانجات و تولیدکنندگان کنسرو راضی نیستند که قیمت این کالا به نحوی تغییر کند که مصرف کننده نتواند خریداری کند زیرا بقا و حیات کارخانجات به تولید و افزایش مصزف است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: اکنون میانگین قیمت کنسرو ۸۰ گرمی ماهی تون در روغن گیاهی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است حال ممکن است به دلیل بسته بندی مقوایی این عدد ۱۰۰ تومان افزایش یا کاهش داشته باشد.

وی افزود: اگر افزایش قیمتی رخ دهد فاصله قیمت تخفیفی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزارو ۵۰۰ تومان به تدریج پر می شود البته این مهم نیز بستگی به کیفیت و تولید ماهی وارداتی و داخلی  و قیمت ارز بستگی دارد.

به گفته گلشاهی، به نظر می رسد که شاید زمانی به این نقطه برسیم قیمت ها به دلیل شرایط تولیدی استان های جنوبی کشور و به تبع قیمت های ارزی و هزینه های تمام شده تولید، کاهش یافته یا حتی تعدیل یابد.

وی پیش بینی کرد: در واقع اکنون ممکن است قیمت های تخفیفی فروشگاه های زنجیره ای از فاصله قیمتی ۲۴ هزار به ۲۹ هزارتومان بازار برسد و قیمت فعلی باقی بماند.

کاهش ۵۰ درصدی تقاضای صحیح نیست 

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران درباره ادعای کاهش مصرف ۵۰ درصدی کنسرو ماهی گفت: این رقم قابل تایید سازمان شیلات ایران نیست، زیرا با افت شدید تولید روبرو نیستیم. شاید برخی نقاط خاص در استان های مختلف کاهش فروش داشته باشند

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: اکنون در برخی کارخانجات کنسرو ما کنسرو تولیدی داریم که به بازار عرضه نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از کاهش تولیدی که وجود دارد،  ناشی از کاهش تقاضا نبوده، بلکه به خاطر کاهش صید داخلی ماهی در آبهای جنوبی بوده و بخش دیگر نیز ناشی از مشکلات ارزی بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: قیمت ماهی بین ۳۸ هزارو ۵۰۰ تا ۴۰ هزارو ۵۰۰ تومان و وارداتی بالای ۵۰ هزارتومان است.

گلشاهی ادامه داد: برخی کارخانجات، تولیدشان بر مبنای ماهی وارداتی بوده که همچنان در حال تولید هستند، البته میزان وارداتشان کاهش یافته است.  برخی کارخانجات که ماهی داخلی دریافت می کردند همچنان به تولیدشان ادامه می‌دهند.  برخی کارخانجات نیز تغییر رویه داده و به جای ماهی وارداتی از ماهی داخلی استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش  «مسعود بختیاری»  نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران مدعی شد: باوجود افزایش نرخ تورم و هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت هرعدد کنسرو ماهی در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی نداشته است.

سقف قیمت هر عدد کنسرو ماهی در پایان سال ۱۳۹۹ برای مصرف کنندگان ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ نیز تغییری نخواهد داشت.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امروز؛ همایش روز ملی دریای خزر برگزار می‌شود

چ مرداد 20 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، به مناسبت بزرگداشت روز ملی دریای خزر، همایشی با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها و  رئیس سازمان هواشناسی کشور برگزار می‌شود. در این مراسم همچنین مدیر‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس سابقه مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و سایر کارشناسان حوزه […]

همچنین بخوانید: