انتظارات فعالان حوزه شیلات کهگیلویه و بویراحمد از دولت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کهگیلویه و بویراحمد که یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب می شود به‌طوری که براساس آمار حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور اختصاص به این سرزمین معروف به رودخانه های خروشان دارد اما یک ساله گذشته تاکنون طبیعت روی خوشی به بهره برداران این حوزه نشان نداده  و با بروز زلزله، سیل و خشکسالی باعث تعطیلی و نیمه فعال شدن بسیاری از مزارع شده است.

پرورش دهندگان ماهی در این استان که مانند بسیاری از کسب و کارها در ۱۸ ماه گذشته با چالش های بازار فروش ناشی از انتشار ویروس کرونا دست به گریبان بوده اند پس از وقوع زلزله ۵.۶ریشتری پارسال در سی سخت، سیلاب های تابستانه امسال بخش قابل توجهی از زیرساخت های فعالیت خود را از دست دادند به طوری که کارشناسان پس از بررسی های میدانی خسارت های صنعت شیلات از این حوادث را ۴۸۰میلیارد ریال برآورد کرده اند.

آنان اعتقاد دارند  نیاز است تا مسوولان تازه نفس دولت سیزدهم با پرداخت کمک های بلاعوض یا دست کم تسهیلات بانکی ارزان قیمت به کمک صنعتگران شیلات کهگیلویه و بویراحمد بیاید.

خسارت های بلایای طبیعی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:برخی از بهره برداران حوزه شیلات استان که از بلایای طبیعی سیل، زلزله و خشکسالی خسارت دیده اند نیازمند حمایت جدی برای ادامه فعالیت خود هستند.

حمزه جانبازی اضافه کرد که زلزله بهمن پارسال در سی سخت ۳۰۰ میلیارد ریال و بارندگی های تابستان امسال ۱۸۰ میلیارد ریال به بهره برداران صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد خسارت زده است.

وی اظهار داشت:۱۵ مزرعه پرورش ماهی از زلزله ۵.۶ ریشتری سی سخت و ۲۶ مزرعه از سیلاب های تابستانی امسال متحمل خسارت های گسترده شده اند.

جانبازی تاکید کرد:گل آلود شدن آب مزارع پرورش ماهی بر اثر وقوع سیل منجر به ۳۵۰ تن بچه ماهی و ماهی های پرواری شده  و بسیاری از پرورش دهندگان ماهی سرمایه لازم برای احیای مزارع خود را ندارند و تسهیلاتی هم از سوی دولت به آنان پرداخت نشده است به همین دلیل مزارع آنان تعطیل یا نیمه فعال شده است.

جانبازی بدون اشاره به آمار تاکید کرد: هم اکنون تعدادی از مزارع پرورش ماهی در استان به دلیل خشکسالی و کم آبی تعطیل شده و تعداد زیادی هم با کاهش تولید مواجه شده به طوری که تا پایان سال جاری ۳۰درصد از مزارع ناچار به کاهش تولید خواهند شد .

ظرفیت ها و نیازهای صنعت شیلات

به نظر می رسد که صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد که با سرمایه گذاری هنگفت نان آور سفره پنج هزار خانوار این استان به طور مستقیم وغیر مستقیم است نیازمند فکری نو برای ادامه حیات خود و بازگشت به روزهای طلایی خود است.

راهکارهای توسعه

آن طور که کارشناسان حوزه شیلات کهگیلویه و بویراحمد می گویند: توسعه زیرساخت های تولید ماهیان گرم آبی و راه اندازی واحدهای تولیدی ماهیان زینتی از راهکارهای گره گشا برای رونق تولید این صنعت در استان است.

جانبازی با بیان اینکه میزان ظرفیت تولید ماهی در استان هشت سال پیش که سالیانه ۱۱ هزار و ۴۰۰تن بود هم اکنون به ۱۸هزار و ۶۰۰تن رسیده است و در این مدت بیش از ۱۰۰مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسیده اضافه کرد: نیاز است تا مسوولان با کمک به رونق دوباره تولید صنعت شیلات شیرینی این خدمات را بر کام بهره برداران ماندگار کنند.

براساس آمار موجود برای بهره برداری از این طرح ها ۱۵۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سرمایه گذاران پرداخت شده و با ایجاد این مزارع بیش از یک هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

ظرفیت های مغفول

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود ظرفیت های طبیعی پرورش ماهی درهمه نقاط استان معتقد است که توسعه این صنعت باید مدیرانه و کارشناسانه باشد به همین خاطر اجرای طرح امکان سنجی توسعه شیلات استان برنامه ریزی شده است

جانبازی اضافه کرد:۲ میلیارد و۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح مطالعاتی امکان سنجی توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

حمزه جانبازی اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح در مرداد ماه امسال با مشارکت کارشناسان تحقیقات شیلات آغاز شده وقرار است در مدت زمان ۱۸ ماه شود.

وی بیان کرد: طرح امکان سنجی توسعه صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد در ۲ بخش مناطق سردسیری و گرمسیری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی متقاضی احداث طرح های پرورش ماهی شده اند افزود: با توجه به موضوع آلودگی های زیست محیطی، ریز فاکتور مورد نیاز سنگینی آب  این طرح مطالعاتی انجام می شود تا ضمن فراهم شدن زمینه رونق تولید از خسارت های احتمالی به منابع آبی استان پیشگیری شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:فازنخست طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی در مناطقی مانند بشار،خرسان و کبکیان اجرا خواهد شد.

۲۵۰ واحد تولیدی پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ظرفیت تولید سالیانه ۱۸هزار تن ماهی را دارند.

کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی در کشور مناسب است/ توسعه و آبادانی سواحل مکران در دستور کار/ ضرورت اتصال بنادر به شبکه سراسری راه‌آهن

د شهریور 8 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت حمل‌و‌نقل دریایی کشور مناسب است، گفت: در انجام پروژه‌های حمل و نقلی به دنبال شرکت‌های خارجی هستیم و مذاکراتی نیز انجام خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، رستم قاسمی در […]
رستم قاسمی ،وزیر راه و شهرسازی ،حمل‌ونقل دریایی ، توسعه و آبادانی سواحل مکران،سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: