بزرگترین بنادر ترکیه را بشناسیم

زمان مطالعه: 3 دقیقه



ترکیه به عنوان منطقه ای در مجاورت دریا و قرار گرفتن در مرز بین اروپا و آسیا از اهمیت بالایی در عرصه کشتیرانی بین المللی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مرین اینسایت، ترکیه دارای 1224 کشتی تحت پرچم ناوگان ملی خود بوده و 39 هزار دریانورد تحت ناوگان خود در سطح جهان دارد. طبق آخرین آمار 169964 کشتی در ابعاد مختلف سالانه در بنادر این کشور تردد می کنند. در ادامه این مطلب با بزرگترین بنادر تجاری کشور ترکیه آشنا می شویم.

 

1. بندر حیدرپاشا (استانبول)

بندر حیدرپاشا؛ یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بنادر در ترکیه است. مساحت این بندر در حدود 55 هزار متر مربع بوده و ظرفیت بالایی در حمل و کانتینری دارد. قبل از شروع فعالیت بندر مرسین، حیدرپاشا بزرگترین تاسیسات بندری ترکیه در 2 دهه اخیر بوده است. در حال حاضر، Haydarpaşa دارای 5 پایانه اصلی بوده و در مجموع 22 اسکله برای عملیات کانتینری و کالاهای عمومی در اندازه های مختلف دارد. میانگین ظرفیت تخلیه و بارگیری در حیدرپاشا در حدود 60 میلیون تن است. تاریخ تاسیس این بندر به سال 1899 باز می گردد و عملیات حمل بار مدرن آن از سال 1922 آغاز شده است.

رسانه جدید

 

2. بندر مرسین (مرسین ) 

بندر مرسین؛ رتبه دومین بندر از نظر قدمت در این کشور را دارد و دستخوش تغییرات زیادی در سال های اخیر بوده است. در حال حاضر میزان تخلیه و بارگیری در این بندر 2/2 تا 2/5 میلیون TEU در سال از بندر حیدرپاشا بیشتر است. چنین حجم بالای حمل و نقل کانتینری نتیجه قرارگیری این بندر در مجاورت آبهای مدیترانه است. بندر مرسین دروازه ای برای ترکیه برای حمل و نقل دریایی با اروپا است. پایانه های این بندر کانتینری، پذیرای محموله های فله نیز هست. آغاز فعالیت این بندر به سال 1958 برمی گردد. مرسین یکی از بزرگترین بنادر اصلی ترکیه با مساحت 112 هکتاری است.

رسانه جدید

 

3. بندر ازمیر

بندر ازمیر از نظر ابعاد و قدمت در میان بنادر ترکیه رتبه سوم را دارد. شروع فعالیت این بندر از سال 1959 و در خلیج ازمیر بوده و تاسیسات آن در زمینی به مساحت 902 هزار متر مربع است. بندر ازمیر در زمینه محموله های کانتینری فعالیت می کند. در بین بنادر اصلی تحت اتحادیه بنادرTCDD این کشور، ازمیر بیش از 60 درصد حجم حمل و نقل کانتینر را بر عهده دارد. این موضوع بندر یاد شده را به یک دروازه اصلی محموله های کانتینری برای اتحادیه تبدیل می کند و ظرفیت حمل کانتینری آن در سال بیش از 1 میلیون TEU است.

رسانه جدید

 

4. بندر اردمیر ( کارادنیز ارگلی)

بندر Eregli یکی از بنادر مختص بار فله در ترکیه است. تأسیسات این بندر شامل 2 پایانه فله و 4 بارانداز عمومی است که 24 ساعته فعالیت می کنند. تأسیس این شهر بندری کوچک به 560 قبل از میلاد برمی گردد. این بندر دارای پایانه های سنگ معدنی به طول 400 متر است. طول اسکله های عمومی آن حداکثر 290 متر بوده و عمق پای اسکله آنها بین 13.5 تا 14.1 متر متغیر است. ظرفیت عملیاتی بندر Erdemir 20 میلیون تن محموله فله است.

رسانه جدید

 

5. بندر آمبارلی (بیلیک دوزو)

بندر آمبارلی در ترکیه خدمات محموله فله جامد، مایع و کانتینری را ارائه می دهد. تاسیسات این بندر در 25 کیلومتری بندر استانبول در مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع واقع شده و شامل بخش های عملیاتی و انبار است. به طور متوسط، آمبارلی سالانه میزبان 1900 تا 2400 کشتی در ابعاد مختلف است که اکثر انها کشتی های رو-رو و کانتینری هستند که در خطوط اروپا فعالیت می کنند. 65 درصد از شناورها با هدف تخلیه بار وارد این بندر می شوند. پایانه کانتینری آمبارلی با سه اسکله فعال به طور متوسط 1.9 میلیون TEU کانتینر جابجا می کند.

رسانه جدید

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خواسته‌هایی از رئیس‌جمهوری برای رویای چابهار

ج شهریور 12 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه در جریان حضور رئیس جمهوری در چابهار، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اعلام درخواست‌ها و ضرورت‌های این بخش گفت که زمان آن رسیده تا رویای بین‌المللی شدن چابهار محقق شود. به گزارش مرین‌پرس، روز گذشته(پنج شنبه) رئیس جمهوری در دومین سفر استانی خود به همراه جمعی […]
خواسته‌هایی از رئیس‌جمهوری برای رویای چابهار

همچنین بخوانید: