نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر تاثیر ویژه و مطلوب اتصال به کریدورهای منطقه ای و بین المللی در توسعه بنادر کشور، گفت: سرمایه گذاری و اشتغالزایی مهم ترین مزایایی اتصال بنادر به کریدورهای ترانزیت کالا است که باید در راستای تحقق آن گام برداشت.
وی ادامه داد: اگر مسیرهای دائمی و آینده دار به بنادر کشور متصل شوند به طور حتم باید زیرساخت های مناسب حمل و نقل اعم از جاده ای و ریلی نیز به وجود آیند و در کنار آن بستر سازی مناسب حوزه بندری و دریایی که با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی همراه خواهد بود رقم می خورد، بنابراین عبور و ترانزیت کالا از مسیر بنادر ایران که به کریدورهای منطقه ای و بین المللی متصل باشند، سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.
ترانزیت کالا از کریدورها عموما به صورت کانتینری است
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نیازمند توسعه فعالیت کانتینری در بنادر شمالی کشور همانند بنادر جنوبی هستیم، تاکید کرد: ترانزیت کالا از کریدورها عموما به صورت کانتینری است و 60 تا 70 درصد آن را به خود اختصاص داده، بنابراین باید شاهد سرمایه گذاری در حوزه کانتینری در بنادر شمالی کشور باشیم و اینگونه ترانزیت کالا از شمال به جنوب ایران و بالعکس از مسیر بنادر رقم بخورد.
حسینی با اشاره به اینکه کشتی های رو-رو حلقه مفقوده ترانزیت کالا از مسیر بنادر شمالی کشور است، عنوان کرد: می توانیم از ظرفیت شناورهای رو-رو در راستای انتقال کامیون و بار به بنادر شمالی دریایی مازندران استفاده و اینگونه کالا را از شرق به کشورهای حوزه CIS و از غرب به روسیه، اوکراین و اروپا منتقل کنیم.
استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در کنار مسیر جاده ای
وی با بیان اینکه ایجاد مسیر دریایی و استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در کنار مسیر جاده ای به منظور ترانزیت کالا باید به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار قرار گیرد، گفت: در صورت اعمال شیطنت ها از سوی برخی کشورها و ایجاد بحران می توان از مسیر جایگزین استفاده کرد.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: باید از مسیری به منظور انتقال کالا برخوردار باشیم که به طور کامل در اختیار خودمان باشد و با سرمایه گذاری مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم و کافی، هیچ اخلال و چالشی در راستای انتقال کالا چه به منظور واردات و چه به منظور صادرات از کشور به وجود نیاید.