پرورش ماهیان خاویاری در خلخال توسعه می یابد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ایرنا، شمس الدین احمدی روز دوشنبه در نشستی با سرپرست فرمانداری خلخال گفت: رودخانه قزل اوزن که  به طول ۹۰ کیلومتر از حوزه استحفظی خلخال  می گذرد بزرگترین ظرفیت برای تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان اردبیل است .

وی بیان کرد: از گذشته‌های دور این رودخانه محل زیست ماهیان خاویاری بصورت طبیعی بوده و با توجه به ظرفیت‌های موجود اطراف رودخانه برای راه اندای مراکز پرورش این نوع ماهی، می‌توان در آینده خلخال را به یکی از قطب‌های تولید ماهیان خاویاری استان تبدیل کرد.

احمدی با اشاره به قیمت بالا و طرفداران زیاد محصول خاویار ایرانی در مناطق مختلف دنیا گفت: از چند سال پیش پرورش ماهی خاویاری در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون پرورش ماهی خاویاری از گونه فیل‌ماهی در شهرستان مشگین‌شهر و ۲ نقطه دیگر استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اعتبارات دولتی هزینه شده در سالهای گذشته برای راه اندازی مرکز و مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرم آبی در منطقه چم روستای منامن از توابع بخش خورش رستم خلخال، گفت:در صورت تکمیل پروژه برق‌رسانی به این مجتمع می‌توان از آن برای پرورس ماهیان خاویاری به نحو مطلوبی استفاده کرد .

او گفت:  پروژه بزرگ مجتمع آبزی‌پروری تولید ماهیان گرمابی منطقه چم منامین با ظرفیت ۵۰ تن در سال و با پیشرفت ۷۰ درصدی  در حال رایزنی برای تامین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذار است. 

وی با بیان اینکه مطالعات و مقدمات کار برای اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت بالا در این شهرستان فراهم شده است،افزود: توسعه پرورش ماهی صنعتی ، مکانیزه کردن و پیاده‌سازی اصول علمی روز در استخرهای موجود پرورش ماهی برای ارتقای کیفی و کمی تولید ماهی از جمله برنامه های  اداره کل شیلات استان اردبیل برای توسعه پرورش آبزیان در خلخال است .

اجمدی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بهره‌برداری از طرح‌های در حال اجرای شیلاتی تولید ماهی و آبزیان در این شهرستان در آینده به سه برابر تولید فعلی افزایش خواهد یافت.

معاون اداره کل شیلات و آبزی‌پروری استان اردبیل اظهار کرد: مجموع تولید ماهیان گرمابی و سردآبی این شهرستان حدود ۳۵۰ تن در سال است که برای افزایش این میزان به بیش از ۹۰۰ تن هدف‌گذاری شده است.

او اظهار کرد: از مجموع تولید ماهیان سردآبی و گرمابی سالانه ۳۰۰ تن ماهی سردآبی از ۱۲ استخر و مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا و همچنین ۵۰ تن ماهی گرمابی از مزارع کشاورزی این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: به جهت وجود منابع آبی فراوان و تنوع اقلیم،  ظرفیت بالایی برای پرورش ماهی در این شهرستان وجود دارد و تلاش می‌شود با استفاده از این ظرفیت‌های خدادادی تولید سالانه ماهی را در این منطقه بطور قابل توجهی افزایش دهیم.

وی بیان کرد: همچنین به دلیل وجود چشمه‌های متعدد ، علاوه بر استخرهای پرورش ماهی ایجاد شده توسط مجریان طرح‌های شیلاتی و تولیدکنندگان ماهی بیش از ۱۰۰  استخر پرورش ماهی دو منظوره کشاورزی در خلخال فعال هستند.

او اظهار کرد: همچنین تشویق و هدایت تولیدکنندگان به راه‌اندازی پروژه‌های گردشگری در کنار مزارع پرورشی به جهت عرضه ماهی از تولید به مصرف، بالا بردن سرانه مصرف ماهی و جذب گردشگر در بخش آبزی‌پروری مواردی است که در حال انجام و پیگیری می‌باشد.

مسعود یگانه سرپرست فرمانداری خلخال نیز در این نشست  از آغاز مطالعات توسعه ماهیان خاویاری در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی چم روستای منامین این شهرستان  خبر داد و گفت:این  شهرستان با دارا بودن ۲۶ رودخانه فصلی و دائمی مستعد برای پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی است.

وی افزود: آماده جذب سرمایه‌گذار در حوزه توسعه پرورش آبزیان در شهرستان خلخال هستیم و حمایت لازم از متقاضیان اجرای طرح های شیلاتی برای اشتغال زایی جوانان در این حوزه انجام خواهد شد.
 

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نفتکش ایرانی حامل سوخت برای لبنان طی دو تا سه روز آینده به کانال سوئز می‌رسد

د شهریور 15 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از وبسایت tanker tracker (تانکر ترکرز) یک پایگاه آنلاین برای ردیابی و رصد تردد نفتکش‌ها در سطح جهان است و پس از سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر خرید سوخت از ایران برای رفع بحران […]

همچنین بخوانید: