از ظرفیت های بسیار دریا و صنایع آن غافلیم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معاون امور صنعتی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در دیدار با اعضاء هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، گفت: متاسفانه دیدگاه توسعه خشکی محور از گذشته وجود داشته است و ظرفیت های بسیاری در حوزه دریا وجود دارد که از آنها غافل هستیم.

به گزارش مرین‌پرس، اعضاء هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با معاون امور صنعتی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و رییس گروه دریایی این مرکز نهم شهریور ماه دیدار کردند. 

معاون امور صنعتی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در این جلسه، ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حل مشکلات انجمن و انتخاب هیات مدیره جدید، گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران جز انجمن های فعال کشور و منشا نهاد سازی در دریا بوده است. در زمانیکه حوزه دریایی ناشناخته بود، این انجمن کمک شایانی در جهت شناسایی هرچه بیشتر بحث دریا در کشور نمود. 

احمد روزساز با بیان اینکه وقتی ما به دریا می رسیم توجه چندانی به ظرفیتهای مهم آن نداریم ولی دیگران نهایت تلاش خود را در جهت استفاده از این ظرفیت ها بکار می گیرند، اظهار داشت: متاسفانه دیدگاه توسعه خشکی محور از گذشته وجود داشته است و ظرفیت های بسیاری در حوزه دریا وجود دارد که از آنها غافل هستیم. 

وی افزود: توسعه سواحل مکران یا گردشگری دریایی از همین ظرفیتها است. در سواحل مکران ظرفیت های عظیمی برای توسعه وجود دارد و در بازدیدهایی که از سواحل مکران داشتیم بسیاری اعلام آمادگی برای توسعه سواحل همچنین گردشگری کردند.

روزساز ادامه داد: لازم است همه این موارد ساماندهی شوند و این موضوع مهمی است که انجمن می تواند به آن ورود کند و این مرکز آماده همکاری در پروژه های مختلف با انجمن می باشد.

رییس گروه دریایی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این نشست، اظهار داشت: آنچه در خشکی است در دریا هم است ولی آنچه در دریا است در خشکی نیست، بر این اساس اهمیت دریا از خشکی به مراتب بالاتر است. 

حسن قمشی در ادامه به تدوین “سند کلان توسعه دریا محور” در حوزه “فناوری و صنایع دریایی” با همکاری ارگانها و سازمانها توسط این مرکز اشاره کرد و بیان داشت: این سند پس از بازبینی های مختلف آماده شد و دارای سیاست های جامعی است و جز اسناد کلان است که منتظر ابلاغ توسط مقام معظم رهبری هستیم. 

وی افزود: در این سند یک سری سیاست ها را توانستیم استخراج کنیم که سیاست های کلان توسعه دریا محور در حوزه فناوری و صنعت است.

قمشی همچنین به زمانی که انجمن تشکیل شد اشاره کرد و گفت: جامعه دریایی در آن زمان یکپارچه نبود و تشکل منسجمی در حوزه دریا نداشتیم، این شرایط باعث شد که با کمک صاحبنظران یک اتحادیه یا انجمنی را تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه این نقطه شروعی بود تا انجمن مهندسی دریایی ایران شکل بگیرد، بیان داشت: این مرکز تاکنون تعاملات و همکاری های خوبی با انجمن داشته و تمام تلاشمان این بود که توان انجمن بالا برود. 

رییس گروه دریایی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، اظهار داشت: انجمن مهره تاثیرگذاری در حوزه دریا است که متاسفانه در این چند سال حضورش خیلی کمرنگ شده و در سیاست گذاری ها جایش خالی بود. 

قمشی با بیان اینکه انجمن لازم است نگاهی فرابخشی و جامع داشته باشد، بیان داشت: مرکز از ابتدا کنار انجمن بوده است و به هر شکلی آماده حمایت و همکاری با انجمن هستیم، امیدوارم شاهد قدرت و قوت بیشتری از فعالیت های انجمن باشیم.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: با نیت خوبی که وجود دارد می خواهیم رو به جلو برویم و هم افزایی خوبی را در حوزه دریایی با کمک نهادها، ارگانها، سازمانها و شرکت ها و همچنین استفاده از اساتید و کارشناسان به وجود بیاوریم. 

مهدی عجمی با بیان اینکه در این مسیر از نظر و همکاری تمام کارشناسان استقبال خواهیم کرد، افزود: شعارمان توسعه دریا محور است و امیدواریم بتوانیم توجه مسئولین را به این حوزه جلب کنیم. 

وی ادامه داد: انجمن مهندسی دریایی ایران و کارشناسان خبره این حوزه معتقدند تنها راه رفع پایدار مشکل کم آبی و خشکسالی و نیز جلوگیری از از بین رفتن تالاب ‌ها و رودخانه ‌ها در ایران، اقبال دولت سیزدهم به نگاه توسعه دریامحور و جبران خسارت ‌های دولت ‌های قبلی در این حوزه است.

عجمی در ادامه با بیان اینکه درحال برنامه ریزی برای برگزاری بیست و دومین همایش صنایع دریایی به صورت مجازی هستیم، گفت: برای اینکه به استان های ساحلی توجه بیشتری داشته باشیم، برای برگزاری همایش با دانشگاه خلیج فارس بوشهر همکاری خواهیم داشت.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران از همکاری های این مرکز با انجمن و کمک های صورت گرفته تاکنون تشکر و قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد این همکاری ها با قوت بیشتری ادامه داشته باشد. 

بازرس انجمن مهندسی دریایی ایران هم با بیان اینکه مشکلات انجمن مرتفع شده است، گفت: تصمیم این است که به عقب برنگردیم و با نگاهی به جلو با همکاری جامعه دریایی کشور بتوانیم انجمن را جایگاه اصلی خود برسانیم.

پیمان مسعودزاده ویژگی این دوره را انتخاب اعضاء هیات مدیره از اساتید دانشگاه و جوانان دانست و گفت: انرژی خوبی وجود دارد که نیاز داریم تمامی نهادها صاحبنظران ما را در این مسیر همراهی کنند. 

وی با بیان اینکه مشکل آب، آمایش سرزمین و تمرکز در شهرهای ساحلی، امنیت غذایی، گردشگری، ارزآوری و … به دریا گره خورده است، گفت: اگر به دریا به عنوان محور توسعه نگاه شود، می توانیم کشور را از شرایط موجود خارج کنیم.  

مسعودزاده بیان کرد: تفکر بحری یا همان تفکر متکی بر دریا معتقد است رویکرد اصلی در توسعه کشور باید ضرورتاً توسعه دریا محور باشد و در آمایش سرزمین در توسعه دریامحور باید تمامی صنایع آب‌ بر، بخش عمده کشاورزی و همچنین غالب جمعیت و بزرگترین شهرهای ایران در کنار سواحل جانمایی شوند. 

وی تاکید کرد: باید این صدا را به گوش مسئولین کشور برسانیم که دریا باید محور توسعه باشد. 

مسعودزاده در پایان گفت: آماده همکاری در برنامه های مرکز در حوزه دریایی هستیم و تقاضا داریم همکاری ها مثل گذشته ادامه داشته باشد. 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هواشناسی بوشهر درباره مواج شدن خلیج فارس هشدار داد

س شهریور 16 , 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، فرج اله شکوهی پور مدیرکل هواشناسی استان بوشهر عنوان کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از اواخر وقت فردا (چهارشنبه ۱۷ شهریور) تا ظهر شنبه (۲۰ شهریور) به تناوب در برخی از ساعات، شرایط برای افزایش سرعت وزش باد شمال غربی بر روی […]

همچنین بخوانید: