موضوعات: شیلات

فصل صیادی در آذربایجان غربی آغاز شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محمد باقر قریشی نجف آباد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آذربایجان غربی از لحاظ منابع آبی مستعد آبزی پروری و یکی از قطب های مهم کشور محسوب می‌شود. 

مدیر شیلات و آبزیان استان اضافه کرد: سالانه بیش از هفت هزار تن انواع آبزیان پرورشی و بومی در این منابع آبی تولید و به بازار عرضه می شود. 

قریشی  بیان کرد: ماهیان موجود در منابع ابی استان به صورت بومی و غیر بومی بوده، که گونه های غیر بومی شامل کپور ماهیان، کپور معمولی، فیتوفاگ، بیگ هد و آمور هست و گونه های بومی هم شامل خانواده سوف، ماش، سیاه ماهی است.

مدیر شیلات و آبزیان استان اضافه کرد: از این منظر استان آذربایجان غربی مقام اول کشوری را در بین استان های غیر ساحلی در زمینه تولید ماهی در منابع آبی را به خود اختصاص داده است. 

وی در خصوص منابع طبیعی صید ماهی در آذربایجان‌غربی افزود: رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز مهمترین رودخانه‌های استان هستند که با نظارت محیط زیست در آنها صید ماهی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انجام عملیات صیادی در ۱۱ منبع نیمه‌طبیعی (دریاچه پشت سدها) آذربایجان‌غربی نیز اضافه کرد: این منابع شامل سدهای نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس ۲، شهرچای ارومیه، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده است.

مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی(نیمه‌طبیعی) استان و ایجاد اشتغال پایدار اعضای تعاونی هر سال تعدادی بچه‌ماهی به صورت تدریجی در این منابع رهاسازی می‌شود که این بچه‌ماهی‌ها نیز در مراکز تولید و تکثیر «پلدشت» تولید و پس از طی دوران پرورش و رسیدن وزن مناسب در این منابع رهاسازی می‌شود.

صید بیش از ۶ هزار و ۴۴۵ تُن انواع ماهی در منابع آبی آدربایجان‌غربی و فعال بودن ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرمابی در این استان، آذربایجان‌غربی را به یکی از قطب‌های تولید انواع آبزیان در کشور تبدیل کرده است.

این در حالی است که میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش گسترش صنعت آبزی‌پروری و تغییر در ذایقه غذایی مردم، می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت