تلاش دشمن برای جلوگیری از اجرای ماموریت ناوگروه «نداجا» شکست خورد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش امروز(پنج شنبه) در حاشیه مراسم «رونمایی از سامانه ارزیابی عملکرد نهاجا» در جمع خبرنگاران در خصوص اهمیت مأموریت ناوگروه ۱۷۵ نیروی دریایی ارتش، گفت: اینکه یک نیروی دریایی کشوری هیچ جایی در جهان برای آن غیرقابل دسترس نیست، اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: مسئله قابل توجه در خصوص این مأموریت ناوگروه ۱۷۵ نداجا، این است که این مأموریت بدون توقف در بندری انجام شده است. کشورهای دیگر نیز از این مأموریت‌ها انجام می‌دهند. اما در این مأموریت و دریانوردی خود، در بنادر مختلف توقف کرده و مدتی را در آن بنادر استراحت و آب و غذا دریافت می‌کنند. این در حالی است که ناوگروه نیروی دریایی ارتش در ۱۵ اردیبهشت از بندر بندرعباس جدا شده و با انجام این مأموریت و عبور از چندین تنگنه و سه اقیانوس جهان، مأموریت خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و ۱۸ شهریور دوباره به همین بندر بازمی‌گردد.

فرمانده کل ارتش اظهار داشت: ناوگروه ۱۷۵ در همه ابعاد پشتیبانی و تجهیزاتی متکی به خود بوده و از هیچ کشور یا بندری در انجام این مأموریت کمک نگرفته است. از سوی دیگر، بر اساس قوانین بین‌المللی، شناورها خاک آن کشور محسوب می‌شوند، بنابراین زمانی که شما یک ناوبندر دارید، هر جایی که این ناوبندر توقف کند مانند این است که شما یک جزیره در آن منطقه دارید.

سرلشکر موسوی همچنین به اهمیت داشتن ناوبندر اشاره کرد و گفت: تاکنون در دنیا تنها دو کشور دارای ناوبندر بودند و ایران سومین کشوری است که دارای ناوبندر است. داشتن ناوبندر اهمیت بسیار بالایی دارد و هر جایی که این ناوبندر توقف کند، ناوگان آن کشور اعم از تجاری، نفتکش و نظامی می‌تواند از پشتیبانی آن استفاده کند.

وی اظهار داشت: ناوبندر در کنار خدمات پشتیبانی که می‌تواند به ناوگان ما ارائه دهد، قابلیت حمل چندین بالگرد، تجهیزات و تسلیحات گوناگونی را دارد و افرادی می‌توانند به اهمیت این موضوع پی ببرند که در حوزه دریایی دارای تخصص هستند.

فرمانده کل ارتش توانمندی دریایی هر کشور را منوط بر حضور در آب‌های بین‌المللی دانست و گفت: بسیاری از آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها مناطقی هستند که کشورهای زیادی جرأت حضور در این آب‌های خروشان را ندارند.

سرلشکر موسوی، یکی دیگر از دستاوردهای مأموریت ناوگروه نیروی دریایی ارتش را اهتزاز پرچم کشور در آب‌های دوردست اعلام کرد و گفت: این ناوها، ناوهای نظامی هستند و در هر جایی که حضور یابند یک پایگاه اطلاعاتی شناور هستند و مثل این است که شما در کنار پایگاه‌های آمریکایی یک دکل اطلاعاتی ایجاد کنید.

وی در خصوص مواضع سران رژیم صهیونیستی درباره عملیات ناوگروه ۱۷۵ نیروی دریایی ارتش، تصریح کرد: دشمنان ما یعنی آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تمام توان خود را به کار گرفتند تا این اتفاق مهم رخ ندهد و پس از آغاز این مأموریت تلاش فراوانی کردند که نصفه کاره بماند و در مرحله بعد، تلاششان متمرکز بر این بود که این مأموریت به پایان نرسد.

فرمانده کل ارتش گفت: اما شاهد بودیم که تلاش‌ها و توطئه‌های آنها نتیجه‌ای دربر نداشت و فرزندان این ملت مأموریت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دادند و به کشورمان بازگشتند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نیروی دریایی ارتش آماده حضور در تمامی آب های بین المللی است

پ شهریور 18 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار دوم آریا شفقت پیش ازظهر پنجشنبه در مراسم استقبال از ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با استقبال شناورهای رزمی و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش وارد آب‌های سرزمینی ایران شد، بیان داشت: هفتاد و پنجمین ناوگروه نیروی […]

همچنین بخوانید: