لرستان ۲۵ درصد تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلای کشور را تولید می‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش ایرنا “کیارش بیرانوند” روز شنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود: از این میزان ۶۵ درصد آن نیاز لرستان است و مابقی به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه هم اکنون لرستان جایگاه نخست این تولید را در کشور دارد تصریح کرد: بعد از آن استان‌های اصفهان و مازندران رتبه دار تولید تخم چشم زده در کشور هستند.

وی با  اشاره به اینکه ظرفیت تولید هشت میلیون قطعه تخم چشم زده در استان وجود دارد تصریح کرد: طرح قابلیت تعیین جنسیت ماهی و افزایش تعداد ماهیان ماده مولد را دارد و در برخی موارد تا ۲ میلیون قطعه هم در استان تولید می شود.

بیرانوند تصریح کرد: همچنین طرح تکثیر تخم چشم ‌زده ماهیان قزل آلای رنگین کمان با همکاری سازمان  شیلات ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان و شیلات لرستان پارسال در شهرستان ازنا آغاز شده است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان با جدیت دنبال می شود. 

وی با اشاره به تولید سالانه حدود ۲۸ هزار تن انواع آبزیان در لرستان ادامه داد: ۲۳ هزار تن از این میزان، تولید ماهیان سردآبی است که منجر به کسب رتبه نخست استان در سطح کشور شده است.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: در حال حاضر ۵۸۰ مزرعه پرورش و تکثیر آبزیان به ویژه قزل آلای رنگین کمان  در استان وجود دارد که اجرای طرح تکثیر تخم چشم زده، با هدف اصلی تولید تک جنس تماما ماده و حذف ماهی نر از ماهیان پرواری اجرا می شود.

بیرانوند افزود: این طرح دانش بنیان است و ماهی تولیدی حاصل از آن از قابلیت رشد و لاشه برتری برخوردار و در مقابل گل و لای رودخانه و بیماری ها مقاوم تر است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تولید تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ظرفیت تولید در مزارع سردآبی استان حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد و میزان پرورش ماهیان سردآبی استان از ۲۳ هزار به ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مغایرت های عملکرد سازمان بنادر با منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی

ش شهریور 20 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس یک کارشناس حمل و نقل با طرح یک پرسش، جامعه دریایی را به شرکت در فراخوانی مربوط به عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در هشت سال گذشته دعوت کرد. به گزارش تین نیوز، پرسش مورد نظر بدین شرح است: مغایرت های عملکرد  هشت سال گذشته […]

همچنین بخوانید: