بزرگترین بنادر روسیه را بشناسیم

زمان مطالعه: 4 دقیقه



60 درصد از کل تزانزیت کالا در مقیاس بین المللی در روسیه از طریق دریا انجام می شود. این میزان شامل تقریبا 722 میلیون تن جابجایی محموله از طریق کشتیرانی بین المللی کشتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مرین اینسایت، سالانه بیش از 67 هزار کشتی در بنادر این کشور تردد می کنند؛ با این حال  امکانات مدرن باعث شده زمان متوسط حمل و نقل برای کشتی ها در بنادر روسیه به طور متوسط 1.45 روز باشد. طبق آخرین آمار روسیه دارای 2820 کشتی تحت پرچم و 98000 دریانورد در سرتاسر جهان است؛ در ادامه این مطلب با بزرگترین بنادر روسیه آشنا می شویم.

1. بندر نووروسیسک (کراسنودار، روسیه)

محوطه بندری نووروسیسک شامل 89 اسکله کاربردی برای کشتی ها در اندازه های مختلف است. این بندر به عنوان بزرگترین بندر دریایی روسیه در بیش از ده ها سال گذشته شناخته می شود. تأسیس بندر نووروسیسک به سال 1829 برمی گردد و فعالیت اصلی آن از سال 1846 اغاز شده است. این بندر آمار عملیات بندری 143 میلیون تن کالا را در سال 2020 ثبت کرده است. یکی از اولین تاسیسات ترانزیت چوب در سراسر بنادر دریای سیاه در این بندر شکل گرفته است. در مجموع 11 اسکله مختص محموله های چوب و سایر محموله های فله مهم هستند و 4 اسکله جداگانه به طول 570 متر مختص عملیات کانتینری در بندر نووروسیسک هستند. 

رسانه جدید

2. بندر سنت پترزبورگ (سن پترزبورگ)

بندر سن پترزبورگ دارای بیشترین عمق پای اسکله بین تمام بنادر روسیه است. عمق لنگرگاه داخلی آن بین 23 تا 25 متر متغیر بوده و عمق کانال دسترسی آن  تقریباً 18.5 تا 23 متر است. بندر سنت پترزبورگ به عنوان یکی از بنادر مهم روسیه، گستره ای 164 کیلومتر مربعی از آب های این کشور را در اختیار دارد. تأسیس این بندر به سال 1869 برمی گردد. در حال حاضر از 470 کشتی برای عملیات داخلی در امتداد ساحل این بندر استفاده می شود. ترمینال مسافری بندر سن پترزبورگ سالانه پذیرای حدود 450 کشتی در بیش از دوازده اسکله با 2 پایانه اصلی است. سنت پترزبورگ دارای 8 جرثقیل بزرگ با ظرفیت Panamax و 3 جرثقیل RMG و 20 گنتری کرین برای جابجایی کالاهای کانتینری است.

رسانه جدید

3. بندر اوست لوگا (منطقه کینگیسپسکی)

بندر اوست لوگا از نظر حجم تخلیه و بارگیری کالا در سال 2020 در رتبه بعد از بندر Novorossiysk قرار می گیرد. این بندر بزرگترین مرکز حمل و نقل و عملیات فله زغال سنگ در بخش های شمالی روسیه را دارد. در برنامه های توسعه این بندر افزایش پسکرانه با مساحت 30 کیلومتر مربع درنظر گرفته شده است. اوست لوگا دارای 5 اسکله اصلی با عمق پای اسکله تا 20 متر است که با وجود سرمای شدید در تمام طول سال فعال هستند. امکان پهلوگیری بیش از 30 کشتی به طور همزمان در این 5 اسکله وجود دارد. تجهیزات پیشرفته بارگیری زغال سنگ در این بندر توانایی صادرات تا 20 میلیون تن در سال را دارند و یکی از جدیدترین تأسیسات در در این زمینه در روسیه محسوب می شود. علاوه بر زغال سنگ، بندر Ust-Luga در زمینه حمل و نقل دام، مایعات و کالاهای عمومی نیز فعال است.

رسانه جدید

4. بندر وستوچنی (خلیج ناخودکا)

بندر وستوچنی با دو پایانه اصلی و ظرفیت جابجایی 80 میلیون تن فعالیت می کند. در سیستم حمل و نقل چندوجهی این بندر، بارگیری زغال سنگ در پایانه مخصوص زغال سنگ این بندر صورت می گیرد. راه آهن ترانسیبری این ترمینال را به بزرگترین کارخانه های تولید محصولات مرتبط متصل می کند. صادرات عمده بندر وستوچنی به کشورهای آسیایی است و ژاپن و کره با 60 درصد، اصلی ترین مقاصد صادرات این بندر هستند. بیش از 550 کشتی در ابعاد مختلف در سال 2020 در این بندر تردد داشته اند که عمدتا حامل کالای فله بوده اند.

رسانه جدید

5. بندر پریمورسک (منطقه ویبورگسکی)

بندر پریمورسک در زمینی به مساحت 5.4 کیلومتر مربع واقع شده و از نظر حجم جابجایی کالا با آمار  سالانه 50 میلیون تن در بین بنادر برتر روسیه قرار دارد. اولین عملیات بارگیری در این تاسیسات بندری به سال 2001 برمی گردد. این بندر دارای 6 اسکله اصلی با مجموع طول 2.8 کیلومتر در کنار یکدیگر بوده و عمق پای اسکله در پایانه های حمل و نقل نفتکش در بندر پریمورسک تا 17.8 متر است. بندر پریمورسک همچنین به عنوان بزرگترین هاب صادرات نفت در روسیه شناخته می شود.

رسانه جدید

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پایان عملیات مهار آلودگی نفتی در اروند رود

ش شهریور 20 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه عملیات مهار آلودگی ناشی از مشتقات نفتی در اروند رود توسط تیم عملیاتی مقابله با آلودگی بندر آبادان پس از ۴ روز به پایان رسید.  تیم عملیاتی مهار آلودگی نفتی بندر آبادان در اولین اقدام خود با بهره گیری از یدک کش افشین […]
مهار آلودگی نفتی، اروند رود، سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: