پرورش ماهیان زینتی در خراسان شمالی گسترش می‌یابد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مهندس مهدی میرقراچولو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) فعالیت اقتصادی زودبازده است که به سبب هزینه های پایین آن درصد سوددهی بالایی دارد و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان بسیار مناسب است.

وی به متقاضیان مشاغل خانگی تاکید کرد کرد که پرورش ماهیان زینتی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند و افزود: در این صنعت بازار فروش نیز وجود دارد و زمینه اشتغال زایی خوبی ایجاد خواهد کرد.

میرقراچولو با بیان اینکه در این استان کارآفرینانی موفق در این راستا وجود دارد که حتی تولیدات خود را صادر خواهند کرد گفت: این افراد مشتریان خاص خود را در بازار پیدا کرده اند و می توانند در این زمینه کار را رونق  دهند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برای گسترش طرح های پرورش ماهی زینتی در استان به مدیریت های شهرستان ها تاکید کرده ایم که متقاضیان طرح های مشاغل خانگی را برای پرورش ماهیان راهنمایی کنند و حتی اگر نیاز به آموزش داشته باشند حمایت شوند.

وی سقف پرداختی تسهیلات برای پرورش ماهیان زینتی را با توجه به میزان تولید یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: متقاضیان حتی می توانند در آکواریم کوچک در خانه این طرح را ایجاد کنند که درآمد خوبی نیز خواهد داشت زیراکه هزینه های پرورش ماهیان زینتی نسبت به ایجاد سایر مشاغل بسیار پایین است.

میرقراچولو با بیان اینکه تولید لارو ماهی بسیار ارزان تمام می شود گفت: به طور مثال یکی از تولید کننده ها برای پرورش هر قطعه لارو ۱۵۰ تومان هزینه کرده است در حالی که هر قطعه را بیش از ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسانده است.

وی گفت: یکی از پر سودترین بخش‌های آبزی‌پروری، پرورش ماهی‌های زینتی است که امروزه از گردش مالی بالایی در دنیا برخوردار است، ماهیان زینتی، این موجودات رنگارنگ، علاوه بر زیبایی که به دکوراسیون خانه‌ها می‌دهند، زمینه اشتغال‌زایی و درآمد را برای بسیاری از خانواده‌ها به همراه دارند.

میرقراچولو اظهار داشت: در سال‌های اخیر با توجه به رواج آپارتمان‌نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بازار ماهی‌های زینتی در کشور رونق گرفته و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است، به‌طوری‌که امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها چندین مغازه به خرید و فروش این آبزیان اشتغال دارند.

وی افزود: امروز رونق و تولید ماهی زینتی، نمونه‌ای از صنعتی سودآور است که برخی از جوانان علاقه‌مند به این حرفه، دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و همچنین بانوان از طریق آن امرار معاش می‌کنند که زمنیه رونق آن با توجه به میزان مصرفی آب کم در استان نیز وجود دارد.

میرقراچولو اظهار داشت: پرورش ماهیان زینتی شغلی زودبازده و پردرآمد است که با سرمایه‌گذاری اندک قابل انجام بوده و در سال‌های اخیر با قرارگیری در حیطه مشاغل خانگی توانسته جای خود را باز کند و نامش را به بازار کسب و کارهای موفق گره بزند.
وی افزود: آکواریوم‌داری به‌عنوان کاری لوکس و پرطرفدار رونق یافته که این امر موجب شده تقاضا برای تهیه ماهیان زینتی نسبت به سال‌های گذشته بالا رود و از همین رو اجرای طرح‌های پرورش ماهیان زینتی برای سهولت تکثیر می‌تواند نقش ویژه‌ای در کارآفرینی و اشتغال‌زایی علاقه‌مندان و دانش آموخته های رشته‌های شیلات داشته باشد.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید ماهیان زینتی از ۶۱۵ هزار قطعه در سال ۹۲ اینک به حدود ۱۰ میلیون رسیده این درحالی است که استان ظرفیت و پتانسیل بیشتری در این زمینه دارد.

میرقراچولو اظهار داشت: هم اینک ۶ تولید کننده دارای مجوز مزرعه تولید ماهیان زینتی در این استان فعال است که علاوه بر این، تعدادی پرورش دهنده این نوع ماهیان هم به طور غیر رسمی  فعالیت دارند.

وی بر ارائه تسهیلات به این بخش تاکید کرد و افزود: ایجاد مزرعه و آکواریم پرورش ماهیان زینتی سودآور و اشتغال زا است و به همین دلیل از مسوولان می خواهیم که در این زمینه مساعدت های بیشتری داشته باشند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه فروش ماهیان زینتی به نوعی تضمین شده است اظهار داشت: فعالان آبزی پروری خرید ماهیان زینتی را تضمین می کنند و این افراد بسترهای لازم برای فروش ماهی در استان های دیگر و حتی کشورهای خارجی از جمله عراق را پیدا کرده اند.

وی افزود: این استان بخشی از ماهیان زینتی مورد نیاز خود را از استان های خراسان رضوی و گلستان تامین می کند که از جمله آن، ماهی قرمز شب عید است در حالی که جوانان و بانوان می توانند در محیط های کوچک اقدام به این کسب و کار پر سود کنند.

میرقراچولو با بیان اینکه تولید ماهی زینتی در استان در شرایط کاملا بهداشتی و فنی صورت می گیرد، گفت: پرورش دهندگان ماهی زینتی تمامی اصول بهداشتی را رعایت می کنند و تولیدات استان خوشبختانه هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه مراکز استان در قالب تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین و بعضا شور فعالیت می کنند، اظهار داشت: مهم‌ترین گونه های پرورشی در استان شامل انواع سیچلایدها، گوپی، مولی و پلاتی است و همچنین ماهی قرمز نیز برای عید تولید می شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی شیرین با ظرفیت ایجاد واحدهای پرورش ماهی به خصوص انواع زینتی در استان وجود دارد، افزود: پرورش ماهیان زینتی نیاز به آب زیادی ندارد و در این استان ظرفیت و پتانسیل ایجاد مراکز پرورش ماهی وجود دارد که هم اینک در شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان ظرفیت برای فعالیت وجود دارد اما تاکنون هیچ مزرعه ای در این شهرستان ها نداریم.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میزان تولید ماهی در این استان بدون احتساب ماهیان زینتی به ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ و قبل از آغاز سه برابر شده است.

وی اظهار داشت: هم اینک در سبزوار که خطه کویری است جوانان زیادی به تولید و پرورش ماهیان زینتی روی آورده و با این فعالیت گامی در مسیر خوداشتغالی برداشته‌اند که حتی این این شهرستان را به قطب تولید تبدیل کرده اند این در حالی است که ظرفیت ایجاد مزارع و آکواریم پرورش ماهیان زینتی در خراسان شمالی بالا است اما تاکنون مغفول مانده است.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صادرات ۷.۵ میلیون دلاری ماهیان گرم آبی پرورشی گیلان

ش مهر 10 , 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه مرین‌پرس/گیلان مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به سهم صادراتی ماهیان گرم آبی پرورشی، عنوان کرد: سالانه حدود ۳۰۰۰ تن ماهی گرم آبی پرورشی گیلان به ارزش حدود هفت و نیم میلیون دلار به عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود. عظیم مدبری در گفت وگو با مرین‌پرس، با بیان اینکه […]
صادرات ۷.۵ میلیون دلاری ماهیان گرم آبی پرورشی گیلان

همچنین بخوانید: