موضوعات: سرخط خبرها

مسئولان گناوه: تجارت دریایی این منطقه رونق گیرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، فرماندار گناوه روز جمعه در بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده رئیس جمهوری و هیات دولت در ششمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان بوشهر در  از تاسیسات بندری گناوه و ریگ افزود زندگی و معیشت گفت: ۸۵ درصد مردم این منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دریا وابسته بوده و سهم صنعت و کشاورزی در حوزه اشتغال به ترتیب ۱۰ و زیر ۲۰ درصد است.

غلامرضا مهرجو اظهارکرد: پنج هزارو ۵۰۰ واحد صنفی و بیش از ۵۰۰ فروند شناور باری در این شهرستان فعالیت دارند که به نوعی به دریا مرتبط است.

وی گفت: تقویت زیرساخت‌ها، مشوق های تجاری و معافیت و سود بازرگانی نقشی مهم در توسعه و پیشرفت این منطقه ایفا خواهد کرد و به اهداف آمایش سرزمینی که ترسیم شده است، نزدیک خواهیم شد.

فرماندار گناوه بیان کرد: سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر بارقه امید در بین مردم ایجاد کرده است و امیدواریم دستاوردهای خوبی برای منطقه دربرداشته باشد.

امام جمعه گناوه گفت: شغل عمده مردم این منطقه به دریا و دریانوردی وابسته است و از گذشته تاکنون از این طریق امرار معاش می کنند.

حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی افزود: بحث کالای همراه ملوان ازدیرباز و حتی قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته است  و نباید به نام قاچاق به آن نگریسته شود.

وی با بیان اینکه  یکی از مشکلات لنجداران این منطقه جدا از بحث ته لنجی، محدودیت در سفر دریایی است، گفت: در این ارتباط پارسال مجوز سه سفر دریایی را مصوب کرد اما امسال که هفت ماه آن سپری شده است اجازه سفر بیشتر نداشته‌اند و تنها یک سفر کردند.

                                                                                         

امام جمعه گناوه بیان کرد: مردم این منطقه از دریا و کالای همراه ملوان ارتزاق می کنند و اگر این شغل از آنها گرفته شود، ناامنی و بیکاری و آسیب های اجتماعی زیاد خواهد شد.

وی افزود: ساماندهی و قانومندشدن کالای همراه ملوان از خواسته های بحق مردم این منطقه است که امیدواریم در سفر رئیس جمهوری به این مهم نگاه و توجه جدی شود.

رکنی حسینی گفت: مردم این منطقه در زمینه اموال تملیکی مطالبه و انتظار دارند به جای اینکه این کالاها معدوم شوند به خود آنها داده شود.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: زندگی مردم استان بوشهر بویژه در شمال این استان با دریا و دریانوردی گره خورده است و به علت نبود کارخانجات و صنایع پتروشیمی، شغلی به غیر از آن ندارند.

سیدعلی موسوی  گمارانی افزود: لنج های سنتی چرخه و نیروی محرک بندر گناوه هستند و نه تنها در کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس بلکه در دیگر بندرهای جهان جایگاه خاصی دارند.

وی اظهارکرد: درحالی که  بیش از ۵۰۰ شناور سنتی در بندرگناوه فعالیت می کنند، مرکزنشینان مصوبه ای مبنی بر خارج شدن این شناورها و جایگزین کردن شناورهای فلزی گذراندند که در شرایط کنونی به هیچ وجه قابل اجرا نیست.

                                                                                     

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: اجرای این مصوبه برای این بندر که زیرساخت و تجهیزات بندری ندارد و عمق آب خور برای پهلوگیری کشتی ها نامناسب است،  قابلیت اجرا شدن ندارد.

وی از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تا در مورد ساماندهی کالای همراه ملوان تصمیم مناسبی اتخاذ شود و حق مرزنشینان در آن لحاظ شود.

مسوی گمارانی گفت: شناورهای سنتی راه پل ارتباطی بین کشور و همسایگان خلیج فارس است که باید از این ظرفیت در زمینه بازاریابی  و صادرات کالا بهره لازم برده شود.

امام جمعه بندرریگ گناوه گفت: این بندر از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند پسکرانه بسیار خوبی برای حمل و نقل و تامین مایحتاج ساکنان و پایانه‌های نفتی در جزیره خارگ باشد.

حجت الاسلام سیدعنایت هاشمی منش افزود: باتوجه به نزدیک بودن بعد مسافت این بندر با جزیره خارگ و ترافیکی که  در مرکز استان بوشهر با این جزیره وجود دارد،  بندرریگ بهترین نقطه برای پسکرانه بودن خارگ است.

وی اظهارکرد: اگر دنبال اقتصاد مقاومتی و برداشته شدن هزینه های اضافی بر دولت هستید، انتظار داریم به عنوان یک اولویت پیشنهاد طرح پسکرانه ای برای مردم بندرریگ مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: در این ارتباط خواسته مردم ،یک سال پیش مطرح شد و جرقه کار در سطح استان بوشهر زده شد اما هنوز بلاتکلیف مانده است.

                                                                                 

امام جمعه ریگ با ابراز گله مندی ازعدم توجه به زیرساخت های بندری این منطقه افزود: مردم این منطقه بجز استفاده از دریا معاشی ندارند و  همانطور که آنچه  امروز شما مشاهده می کنید چیزی  به عنوان زیرساخت بندری جود ندارد.

وی ادامه داد:  اگرچه حدود ۲۰ سال پیش قرار بود خور این بندر ساماندهی شود، اما بتازگی طرحی که داده شده در سه مرحله و مدت ۱۵ سال باید صورت گیرد که این روند نمی تواند کمکی به معاش مردم این منطقه کند.

وی گفت:  بعداز ۳۵ سال  نگرانی و انتظار مردم  شرایط امروز این بندر از لحاظ  زیرساخت های بندری متاسفانه شایسته و درخور این منطقه نیست.

هاشمی منش افزود:  مردم منطقه با حداقل ها که حق آنها نادیده گرفته می شود، امروز زندگی می کنند و با مشکلات و تنگناهای عدیده ای مواجه هستند که باید برای حل آنها نگاه ویژه ای شود.

امام جمعه ریگ بیان کرد: امیدواریم سفر آیت الله رئیسی به استان بوشهر و دیدار وزار از شهرستان های استان ، آغاز گشایشی  برای رفع مسایل و مشکلات مردم منطقه باشد.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت و در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه وارد استان بوشهر شدند و در فرودگاه بین المللی استان مورد استقبال مسئولان قرار گرفتند.

در ششمین استانی سفر هیات دولت به استان بوشهر ۶  وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رئیس جمهوری را همراهی می کنند.

 براساس برنامه ریزی انجام شده وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر می‌کنند و وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته به شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر سفر کرد و پروژه های زیربنایی این مناطق را مورد بازدید قرار داد.

 وزیران  یادشده که معین دولت هستند علاوه بربررسی میدانی مسایل و مشکلات شهرستان ها در نشست شورای اداری شرکت می‌کنند و دیدارهایی با اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران خواهند داشت.

همچنین محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی،دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در بازدیدها ، دیدارها و جلسات سفر  رئیس جمهوری به استان بوشهر  آیت الله رئیسی را همراهی می کنند.

بازدید از شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی و اسکله  شهید محلاتی ، دیدار با نخلداران اهرم مرکز شهرستان تنگستان، بازدید موزه شهید رئیسعلی دلواری، پروژه راه آهن بوشهر- شیراز – عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر از جمله برنامه هایی است که رئیس جمهوری پس از ورود به بوشهر انجام داده است.

منبع

مدیر سایت