بازیافت کامل پره های توربین بادی برای اولین بار در جهان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

انرژی باد سازگار با محیط زیست است اما توربین‌های بادی که تولید کننده این نیرو هستند را نمی‌توان تجهیزاتی سازگار با محیط زیست دانست. به همین دلیل کشورها در سراسر جهان با مشکل انباشته شدن انبوهی از پره‌های (تیغه‌های) توربین‌های بادیِ منقرض شده روبرو هستند.

به گزارش «مرین‌پرس» از یورو نیوز، عمر تقریبی هر کدام از این پره‌ها حدود ۲۰ سال است و به همین دلیل بسیاری از پره‌های قدیمی هم اکنون در اماکن دفن زباله در سراسر اروپا و آمریکا خاک می‌خورند.

برای حل این مشکل، برخی از سازمان‌ها به فکر استفاده مجدد آنها افتاده و به ابتکاراتی همچون استفاده از آنها در معماری شهری، افزودن آنها به مخلوط بتن و حتی ساخت پل روی آورده‌اند.

شرکت زیمنس گومسا واقع در منطقه زامودیوی اسپانیا یک گام فراتر برداشته و برای اولین بار در جهان به فناوری برای «بازیافت کامل» پره‌های تورین‌های بادی قدیمی دست یافته است که RecyclableBlade نام دارد.

چرا پره‌های توربین بادی قابل بازیافت نیستند؟

برای ساخت پره‌های توربین‌های بادی، مواد مختلفی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. یکی از موادی که برای کامپوزیت این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعی رزین (صمغ) است که درنهایت، جداسازی دوباره و بازیافت این مواد را بسیار مشکل می‌کند.

به همین دلیل است که بسیاری از پره‌های تولیدی از دهه ۷۰ میلادی به اینسو، همچنان در محل‌های دفن زباله انباشته شده‌اند.

تنها در اروپا سالانه حدود ۳۸۰۰ توربین از سرویس خارج می‌شوند. بر این اساس تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۹.۸ میلیون تن از مواد استفاده شده در پره‌های دوربین‌ها در انتظار دفع باشند.

اکنون این امیدواری بوجود آمده که فناوری RecyclableBlade این وضعیت را تغییر دهد؛ اگرچه پیش بینی می‌شود که این فناوری نیز عملا در ۳۰ سال پیش‌رو به بهره برداری برسد.

در فناوری معرفی شده از سوی شرکت زیمنس گومسا ، پره‌ها را در محلولی قرار می‌دهند تا رزین‌های ترکیب شده با مواد سازنده پره‌ها، طی یک فرایند شیمیایی طولانی مدت حل و از این مواد جدا شوند.

به این ترتیب می‌توان قطعات تیغه توربین‌ها را از یکدیگر جدا کرد که البته برای این کار، تیغه‌ها را برای چند ساعت در یک محلول اسیدی داغ نیز غوطه‌ور می‌کنند.

این محلول اسیدی هیچ تاثیری بر ماهیت تیغه‌ها نخواهد گذاشت و صرفا باعث می‌شود که بتوان پس از چند ساعت، مواد سازنده پره‌های توربین‌ها را جدا و از آنها در ساخت کالاهای مصرفی همچون تلویزیون و چمدان استفاده کرد.

بازیافت کامل پره‌ها یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت توربین بادی است زیرا در حال حاضر ۸۵ درصد از هر توربین بادی (به غیر از پره‌ها) قابل بازیافت است.

زیمنس گومسا تخمین می‌زند که با این روش، تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۱۰ میلیون تن از مواد کامپوزیت موجود در مکان‌های دفن زباله جمع‌آوری شود.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۲۴ درصدی حمل کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی

د مهر 19 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه غلامعباس بهرامی‌نیا در گفتگو با مرین‌پرس افزود: این میزان کالای اساسی توسط ۳۴۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه کامیون و ناوگان حمل و نقل ریلی به سایر نقاط کشور حمل شده است. وی بیان کرد: عمده کالا‌های اساسی حمل شده از بندر امام خمینی شامل گندم، جو، […]

همچنین بخوانید: