نامه رییس انجمن مهندسی دریایی ایران به ریاست سازمان انرژی اتمی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رییس انجمن مهندسی دریایی ایران نامه سرگشاده ای را به ریاست سازمان انرژی اتمی در راستای توسعه سواحل جنوبی کشور با موضوع “ضرورت بکارگیری دانش و فناوری هسته ای در رفع پایدار مشکل خشکسالی و تغییر اقلیم در سواحل جنوبی ایران” ارسال کرد.

به گزارش مرین‌پرس، متن نامه رییس انجمن مهندسی دریایی ایران به دکتر محمد اسلامی ریاست سازمان انرژی اتمی، بدین شرح است: 

ریاست محترم سازمان انرژی اتمی 

جناب آقای دکتر اسلامی

موضوع: ضرورت بکارگیری دانش و فناوری هسته ای در رفع پایدار مشکل خشکسالی و تغییر اقلیم در سواحل جنوبی ایران

باسلام و احترام

انجمن مهندسی دریایی ایران انتخاب شایسته جنابعالی را تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق در انجام وظایف محوله و کارهای بر زمین مانده را دارد. جهت یادآوری و مرور اقداماتی که ظرف دهه های گذشته در راستای توسعه سواحل جنوبی کشور باید انجام می شده ولی متاسفانه نشده است این نامه بصورت سرگشاده خطاب به حضرتعالی تنظیم شده است. انشالله که مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

دو موضوع اصلی زیر مدنظر می باشد:

الف- بکارگیری کارخانجات آب شیرین کن هسته ای در سواحل جنوب کشور

همانطور که مستحضر هستید توسعه و تمرکز جمعیت در سواحل جنوبی کشور و بخصوص سواحل محروم مکران در دو دهه اخیر مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری بوده است. متاسفانه توفیق چندانی در این راستا حاصل نشده است که یکی از مهمترین دلایل آن کمبود آب شیرین جهت مصارف شرب و کشاورزی در این مناطق بوده است. از طرفی در نگاه «توسعه دریامحور»، با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی در مرکز کشور چاره ای جز انتقال جمعیت به سواحل وجود ندارد. بهترین و منطقی ترین راه جهت تبدیل ایران به یک «کشور دریایی» و استفاده بهینه از نعمت گرانبهای سواحل و دریا، تامین زیرساختهای ضروری اسکان در این سواحل و بخصوص سواحل جنوبی می باشد. گلوگاه اصلی در تحقق این هدف مهم، تامین آب شیرین است که در همه دنیا استفاده از «کارخانجات آب شیرین کن هسته ای» در سواحل، بهترین گزینه بوده است. از جمله کشورهایی که از فناوری هسته ای که در تامین آب شیرین استفاده نموده اند عبارتند از: قزاقستان، چین، اسرائیل ، ژاپن، کره جنوبی،‌ آرژانتین، روسیه، هند، کانادا، پاکستان، آفریقای جنوبی. حتی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز در سالهای اخیر، علیرغم نداشتن دانش هسته ای، در این زمینه اقدامات موثری را برای خرید این کارخانجات شروع کرده اند.

متاسفانه جمهوری اسلامی ایران علی رغم دو دهه برخورداری از فناوری هسته ای نتوانسته است گام موثری در این زمینه بردارد و طعم شیرین کاربرد صلح آمیز فناوری هسته ای در غلبه بر معضلات خشکسالی و تامین معیشت و کشاورزی و رونق اقتصادی در سراسر سواحل ایران را به کام مردم بنشاند. وعده آب شیرین کن های هسته ای از وعده های قدیمی و فراموش شده مدیران قبلی سازمان انرژی اتمی بوده است که تا کنون جدی گرفته نشده و اقدام موثری انجام نشده است. لذا از حضرتعالی خواهشمند است موضوع استقرار و توسعه آب شیرین کن های هسته ای در سرتاسر سواحل جنوب کشور با هدف تحول اساسی در مناطق جنوبی کشور و تحقق آرزوی دیرینه «توسعه دریامحور» و نشان دادن کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای به جهانیان بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

ب-  استفاده از فناوری هسته ای در نسل جدیدی از گیاهان شورزی در راستای تغییر اقلیم ایران

متاسفانه بخش عمده ای از مساحت ایران، لم یزرع و بیابانی است و در شرایط کنونی، «آمایش سرزمین» نمی تواند بصورت مطلوب، همگن و ایده آل اتفاق بیفتد. یکی از مهمترین عوامل آن، استفاده از همان پوشش های گیاهی مرسوم از چند هزار سال گذشته تاکنون و عدم بهره برداری از دانش و فناوری های نوین در این زمینه از جمله فناوری هسته ای در تغییر ژنتیک گیاهان مطابق با آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی و گیاهان شورزی می باشد. عنایت بفرمایید که در اینجا منظور، مطلقا گیاهان تراریخته خوراکی نمی باشد، بلکه صرفا گیاهانی است که با هدف ایجاد پوشش گیاهی سبز در مناطق گسترده ای از ایران با هدف تغییر اقلیم و بهبود آمایش سرزمین می باشد. بدیهی است که اگر سازمان انرژی اتمی بتواند به کمک دانشمندان گیاه شناسی و کشاورزی در سه حوزه گیاه، خاک و جایگزین های آب، اقدام به کشت نسل جدیدی از گیاهانی بنماید که با استفاده از آب شور دریا تغذیه شوند یا در مناطق کم بارش با دو سه نوبت آبیاری دیم در سال، امکان دوام و حیات داشته باشند، طبیعی است که بخش عمده ای از سواحل و جزایر جنوبی ایران که هم اکنون، متروکه و خالی از سکنه هستند، محل تمرکز جمعیت و کاهش معضلات حاد خشکسالی و کم آبی در کل کشور خواهند شد.

مسلما عنایت حضرتعالی به دو مورد فوق منجر به تحولات اساسی در بهبود وضعیت آمایش کل سرزمین ایران و نیل به تحقق واقعی توسعه دریامحور و استفاده بهینه از 5800 کیلومتر سواحل کشور خواهد شد. 

انجمن مهندسی دریایی ایران آمادگی دارد به پشتوانه کارشناسان خبره جامعه دریایی، هرگونه مساعدت و مشاوره و همکاری در راستای تحقق اهداف فوق را داشته باشد.

انشالله در دوره مسئولیت حضرتعالی شاهد رونمایی از فصل جدیدی از کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای در راستای ایجاد اقدامات تحول گرا و بنیادین باشیم که الگویی برای جهانیان باشد.

باتشکر

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران

دکتر مهدی عجمی

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نیروی دریایی ارتش برای دفاع از مرزهای آبی کشور آماده است

د مهر 19 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع کارکنان پایگاه دریایی بوشهر اظهار داشت: جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های شهدای پایگاه دریایی بوشهر در تاریخ ماندگار است. وی با اشاره به اینکه مسئولیت در اسلام، امانتی الهی است، افزود: امروز مسئولان همانند […]

همچنین بخوانید: