سایه نظارت بر سر تجارت پرسود تکثیر و پرورش کروکودیل در خراسان رضوی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تکثیر و پرورش کروکودیل، صنعتی نوین در عرصه دامپروری است که سود بالایی نیز به همراه دارد و البته نوع کشتار آن همانند نوع کشتار شتر، شتر مرغ و گاو، دل هربیننده‌ای را به درد می‌آورد.

نوع و نحوه کشتار کروکودیل ها و کیفیت عکس العملها نسبت به شیوه کشتار این گونه‌ جانوری در مقایسه با کشتار دامی مانند گاو متفاوت شده است هر چند مصرف گوشت کروکودیل در جامعه ایران همانند گوشت شتر و گاو رایج نیست و پرورش معدود و محدود آن هم جنبه صادراتی دارد.

در این میان باید نسبت به این مهم توجه داشت که مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل در مشهد از اساس هدف و برنامه‌ای برای کشتار این گونه ندارد و صرفا تکثیر، پرورش، بازدید گردشگران و البته انجام تحقیقات و پژوهش مهمترین اهداف کاری آن را تشکیل می‌دهد.

عکس العملهای دیرهنگام و همراه شدن اعتراضاتی توام با گرفتن ژست طرفداری محیط زیستی و حامی حقوق حیوانات در حالی نسبت به فعالیت این مزرعه در مشهد مطرح شده که اخذ مجوز و موافقت اصولی این مزرعه به سال ۱۳۹۳ باز می گردد و حداقل پنج سال زمان برای  رایزنی و خرید این گونه قابل پرورش از کشورهای خارجی صرف و برای این منظور بیش از هشت میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

درحالی اعتراضات به اصطلاح دوستداران محیط زیست در فضای مجازی رنگ و بوی فراوان گرفته و به موضوعی جذاب بدل شده که طی بیش از پنج سال گذشته از رسانه‌ای شدن صدور مجوز برای فعالیت این مجموعه هیچ گونه عکس العمل و اعتراضی را از سوی حامیان حقوق حیوانات درخطه خراسان رضوی شاهد نبودیم.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که نگرانی دوستداران محیط زیست در خصوص کشتار کروکودیل و احتمال ایجاد زمینه برای قاچاق این گونه تنها در حد اتهام و گمانه زنی است  چرا که فعالیت و صدور مجوز برای این مجموعه در قالب قوانین جاری و ساری کشور در سازمان شیلات ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و نیز سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.

وقتی سکوت سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی و دوستداران و حامیان حیوانات در چنین شرایطی  شکسته می‌شود این شبهه پیش می آید که هدف صرفا بهانه‌ای برای مطرح شدن حامیان محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد است.

باید بدانیم که از سال ۱۳۸۵ که رهبر معظم انقلاب، فتوای بلامانع بودن پرورش کروکودیل را صادر کردند و پرورش این خزنده دوزیست در برخی نقاط ایران آغاز شد. 

درهای بسته زمینه ساز تخریبهای محیط زیستی 

یک فعال محیط زیستی در این زمینه گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد بسیاری از اتفاقات و تخریبها که در حوزه محیط زیست رخ می دهد در پی تصمیم گیری مسوولان در پشت درهای بسته و صدور مجوزها در سکوت انجام می‌شود.

علی کشمیری درخصوص اعتراضات نسبت به فعالیت مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل در مشهد افزود: بیشتر نگرانی در خصوص حفاظت از این گونه است و این که تلاش کنیم تا زنجیره تهیه گوشت و پوست آن را قطع کنیم و به جد معتقدیم که در این زمینه باید قوانین اصلاح شود.

وی تاکید کرد: قوانینی که موجب صدور مجوز برای چنین فعالیتهایی می‌شود دارای ایراد است و نقطه اصلی انتقاد ما به اصلاح این موارد است ضمن این که هیچ گونه شفافیتی در خصوص شمار مجوزهای در دست صدور و درخواستهای احتمالی مطرح شده در این زمینه نیست.

این فعال محیط زیستی با تایید این مطلب که پرونده صدور مجوز برای این مزرعه از چندین سال پیش باز بوده است گفت: پیگیری های سال گذشته نشان از توقف پیگیری امور برای این مجوز می‌داد اما به نظر می‌رسد امسال با سوء استفاده از شعار سال یعنی مانع زدایی از تولید این مجوز ضدمحیط زیستی صادر شده است.

کشمیری تاکید کرد: مانع زدایی به هیچ وجه به معنی دور زدن قوانین نیست و باید بدانیم پرورش کروکودیل تلاشی در جهت رواج اشرافیگری است و درصورت عدم ایستادگی و جلوگیری از آن شاهد رواج تولید محصولات و فرهنگ مصرف محصولات مربوط به آن هم خواهیم بود.

مجوز کشتار کروکودیل را ندادیم

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: واقعیت این است که آنچه هدف اصلی ایجاد و راه اندازی این سایت بوده و هست ایجاد جاذبه گردشگری و در عین حال تکثیر و پرورش این گونه برای صادرات است.

مجید طاهرپور افزود: اگر در جای دیگری از کشور کشتار این گونه هم انجام شده آن را محکوم می‌کنیم اما باید توجه داشت که مجوز صادر شده در مزرعه پرورش مشهد صرفا تکثیر، پرورش و صادرات آن و نیز برای مزارع پرورش داخلی است.

وی با بیان این که طی سالهای ۹۸ و ۹۹ بیش از هشت میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است ادامه داد: این مجموعه صرفا دارای استخرهای نگهداری و تکثیر است که امکانات بازدید گردشگران نیز برای آن فراهم شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی گفت: تمامی مطالب مطرح شده تا این لحظه از سوی دوستداران محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات صرفا اتهاماتی هستند که به مرور زمان عدم صحت آن ثابت می‌شود زیرا هیچ مجوزی در زمینه ادعاهای مطرح شده صادر نشده و نخواهد شد.

قوانین حاکم بر تکثیر و پرورش کروکودیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۹۳ درخواستی برای پرورش کروکودیل در مشهد ارائه شد که سرمایه گذار باید تمامی موارد مدنظر محیط زیست را برای سایت پرورش و تکثیر کروکودیل فراهم می‌نمود.

تورج همتی افزود: با نظارت سازمان شیلات کشور مقرر شد مجوز صادر شود اما از آن جایی که کار سرمایه گذار برای سایت پرورش، نواقصی داشت و لازم بود که بایدها و نبایدهای محیط زیست را رعایت کند راه اندازی مرکز چندین سال به طول انجامید.

وی ادامه داد: این وضعیت تا آنجا ادامه یافت که در سال ۹۸ مجوز لازم برای پرورش و نه کشتار را صادر کردیم اما با آمدن بیماری کووید ۱۹ به خاطر محدودیتهای اعمال شده برای حضور بازدیدکنندگان و تعطیلی فضای گردشگری و تفریحی راه اندازی سایت به تاخیر افتاد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تمامی مطالبی که در خصوص فعالیت این مزرعه از سوی دوستداران محیط زیست مطرح می‌شود صرفا ادعا و اتهام است زیرا هیچ محل و امکانی برای کشتار کروکودیل در این مجموعه نه وجود دارد و نه پیش‌بینی شده است.

همتی انتشار تصاویر و فیلمهای مربوط به کشتار کروکودیلها را در فضای مجازی صرفا سوء تفاهم دانست و افزود: این تصاویر مربوط به ایران نیست ضمن این که در خراسان رضوی هیچ مجوزی برای کشتار کروکودیل و صادرات گوشت آن نداده و نخواهیم داد بنابراین نگرانی دوستداران محیط زیست بی مورد است.

وی تاکید کرد: مجوزهای صادره برای این مزرعه در قالب قوانین موجود سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمانهای دخیل در این امر صادر شده  است بنابراین نظارت ما هم پابرجاست و ضرورتی برای نگرانی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که این مزرعه سومین مرکز پرورش کروکودیل بعد از مراکز بوشهر و همدان در کشور است ادامه داد: در سایتهای تکثیر و پرورش کروکودیل ضوابط و دستورالعمل‌هایی بر مبنای اجماع خبرگان و کارشناسان تهیه شده که کاملا بر اساس پروتکلهای ملی و بین المللی است و جای هیچ نگرانی نیست .

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لزوم رفع محدودیت های تردد به بنادر چین

چ مهر 21 , 1400
زمان مطالعه: 6 دقیقه مرین‌پرس محمدرضا مدرس‌خیابانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه در سال مانع‌زدایی تولید و پشتیبانی‌ها در جهت اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خود را در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ پشتیبانی از تولید به کار برده‌ایم، تصریح کرد: ناوگان […]

همچنین بخوانید: