استخر پرورش آرتمیای دشت فسندوز میاندوآب ۶۰ هکتار توسعه می یابد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محمدباقر قریشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دشت فسندوز میاندوآب محلی منحصر به فرد است که به صورت استاندارد و پایلوت از سال ۱۳۹۳ تاکنون آرتمیا در آن تولید می‌شود.

وی بیان کرد: شیلات استان با هماهنگی ادارات مرتبط در زمینه تولید پرورش آرتمیا اورمیانا در دشت فسندوز فعالیت دارد و این نوع منحصر به فرد در آذربایجان غربی تولید می شود.

وی اضافه کرد: در سایر نقاط کشور به ویژه در کرمان نیز آرتمیا فرانسیسکانا تولید می شود و محیط زیست با یک حرکت بسیار مطالعه شده، اجازه نمی‌دهد هیچکدام از این گونه‌ها جابه‌جا شوند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در استان ۴۲۰ مرکز، مزرعه و مجتمع فعال آبزی پروری وجود دارد، افزود: با توجه به تنوع گونه ای زیاد در این استان مجتمع ها و مراکز تکثیر و پرورش کم نظیر و حتی بی نظیر نیز در این استان وجود دارد و از لحاظ تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی جزو اولین مراکز تکثیر می باشیم.

قریشی اضافه کرد: با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی و فرهنگ مصرف خانوارها مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم کمرنگ است و نیازمند ترویج فرهنگ مصرف آبزیان از طریق مراکز تحقیقاتی، صدا و سیمای استان و تخصیص مراکز فروش ماهی هستیم.

وی صید بی رویه ماهی در سد ارس را تهدید جدی برای دریاچه دانست و بر حفظ تمرکز بر روی ارس و فوریت ایجاد و استقرار یگان حفاظت با توجه به امنیت منطقه تاکید کرد.

وی بیان کرد: لازم است جهت حمایت از پرورش دهندگان ماهی استان از صنایع کوچک مقیاس، راه اندازی مزارع ماهیان زینتی، جلبک  و زالو در سطح استان پیگیری شود.

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.

سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز زینتی پرورش داده می‌شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راه اندازی خوشه‌های پرورش ماهیان زینتی همدان در آینده نزدیک

د مهر 26 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس/همدان مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از تشکیل و راه اندازی خوشه‌های پرورش ماهیان زینتی این استان برای اشتغال زنان روستایی در آینده نزدیک خبر داد. علیرضا قراگوزلو در گفت‌وگو با مرین‌پرس با اشاره به اینکه برای ارتقا اشتغالزایی زنان بویژه اشتغال زنان روستایی […]

همچنین بخوانید: