۲۵۰۰ نفر در صنعت پرورش آبزیان آذربایجان غربی اشتغال دارند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

محمدباقر قریشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور است، افزود: ۴۲۰ مرکز و مزرعه پروشی، تکثیر و پرورش و صید و صیادی در استان فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با تولید ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان گرمابی و سرد آبی در منابع آبی، در میان استان‌های غیر ساحلی رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است، ادامه داد: سالانه در مزارع و منابع آبی استان ۱۷ هزار تن انواع ماهیان گرمابی و سرد آبی تولید می شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به پرورش بچه ماهی در مرکز تحقیقات شهید کاظمی شهرستان پلدشت بیان کرد: سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان در این مرکز تولید و پرورش داده می شود و با راه اندازی این مرکز آذربایجان غربی از یک وارد کننده به یک استان صادر کننده تبدیل شده است.

قریشی با اشاره به اینکه انواع ماهی‌های ارزشمند و سودمند کشور به عنوان مخزن ژنتیک در این شهرستان وجود دارد، افزود: شهرستان پلدشت با داشتن ۲ تعاونی صید و صیادی ماهی با اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم، شش شرکت صید شاه میگو با اشتغالزایی مستقیم برای ۷۰ نفر و ۲۵ واحد مزرعه پرورش ماهی گرم آبی و سرد آبی و دو بازارچه عرضه مستقیم ماهی، مکان مناسبی جهت تولید و ایجاد اشتغال در بخش شیلات است.

وی در ادامه به صید غیر مجاز ماهی در این منطقه اشاره کرد و افزود: صید و صیادی غیر مجاز باعث می‌شود ضربه شدیدی به ذخایر آبی وارد شود و با استقرار یگان حفاظت شیلات می‌توان با جلوگیری از قاچاق و صید غیر مجاز ماهی اقتصاد منطقه را بهبود و رونق بخشید.

قریشی با اعلام اینکه دریاچه پشت سد ارس پلدشت یکی از مهمترین منابع تولید شاه میگو است، افزود: ترددهای زیاد و غیرضروری به همراه صیدهای غیرمجاز موجب کاهش میزان تولید و نیز تهدید جدی برای ذخایر شاه میگو شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ تا کنون صید شاه میگوی از دریاچه پشت سدارس ممنوع شده است،گفت: با استقرار یگان حفاظت و طرح‌های حفاظتی امیدواریم ذخایر این گونه با ارزش در معرض خطر حفظ شود.

وی یکی از راهکارهای حفظ ذخایر را تولید شاه میگو به صورت پایلوت در مزارع مصنوعی عنوان کرد و گفت: هم اکنون زاد و ولد شاه میگو به صورت طبیعی و بدون مشکل در سد ارس صورت می‌گیرد اما برای افزایش میزان تولید و نیز حفظ ذخایر آن در نظر داریم با ایجاد مزارع مصنوعی اقدام به تولید انبوه تر شاه میگوی دراز آب شیرین کنیم.

قریشی اضافه کرد: با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی و فرهنگ مصرف خانوارها مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم کمرنگ است و نیازمند ترویج فرهنگ مصرف این ماده غذایی از طریق مراکز تحقیقاتی، صدا و سیمای استان و تخصیص مراکز فروش ماهی هستیم.

وی بیان کرد: لازم است جهت حمایت از پرورش دهندگان ماهی استان از صنایع کوچک مقیاس، راه اندازی مزارع ماهیان زینتی، جلبک  و زالو در سطح استان پیگیری شود.

در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز زینتی پرورش داده می‌شود.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دولت باید برنامه‌های روشنی برای افزایش سهم دریا در اقتصاد اجرا کند

د مهر 26 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش  مرین‌پرس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از اعضای هیئت‌مدیره «انجمن توسعه دریامحور»، گفت: تهیه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که موجب استفاده حداکثری از فرصت دریا شود از جمله ماموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی افزود: تهیه دقیق این سیاست‌های کلی، […]

همچنین بخوانید: