تولید موفقیت آمیز ماهی و میگو از آب‌های نامتعارف در خوزستان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان، در مراسم برداشت میگو از طرح پایلوت “پرورش میگو با استفاده از زه آب کشاورزی در شهرستان خرمشهر” استفاده از آب های نامتعارف یا زه آب‌ها در تولید آبزیان به ویژه پرورش میگو را الگوی بسیار خوبی در سطح منطقه خواند و هدف از اجرای این طرح را افزایش بهره وری از آب، رشد تولید، اشتغالزایی و ارزآوری مطرح کرد.

فتح الله ابوعلی، در این مراسم که امروز، ۲۷ مهرماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران، با اشاره به حجم وسیع آب های نامتعارف در خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان با توجه به توسعه زراعت و شبکه های آبیاری و زهکشی های موجود و میزان آب مصرفی، سالیانه بیش از ۳ میلیارد مترمکعب آب نامتعارف وجود دارد؛ از سویی دیگر زه آب کشت و صنعت های بزرگ استان نیز به صورت متمرکز خارج شده و قابلیت مدیریت و استفاده دارند.

وی، بکارگیری از آبهای نامتعارف در مزارع پرورش آبزیان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: در همین راستا ‌پروژه ای طی ۲ سال متوالی با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و این اداره کل به منظور بررسی سلامت ماهی و میگوی تولیدی تعریف و نتایج تحقیقات و آزمایشات به عمل آمده مثبت ارزیابی شد.

مدیر کل شیلات خوزستان یادآور شد: استان خوزستان در حال حاضر که از مقام نخست آبزی پروری کشور برخوردار است، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می کند در حالی که زه آب موجود در استان بالغ بر ۳ میلیارد متر مکعب است. در صورتی که از این ظرفیت به درستی استفاده شود ۳ برابر میزان تولیدات فعلی رشد خواهیم داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون، به صورت پایلوت در برخی مناطق استان این طرح با موفقیت در حال انجام است به گونه ای که ماهی و میگوی برداشت شده از نظر کیفی قابلیت رقابت در سطح بازارهای بین المللی را دارد و همچنین یک طرح ۵ هزار و ۲۰۰ هکتاری با بهره مندی از زه آب شرکت کشت و صنعت نیشکر در شهرستان خرمشهر نیز پیش بینی و مطالعه شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، در ادامه، سطح زیر کشت این مزرعه پرورش میگو را ۷۵ هکتار اعلام کرد و گفت: این مزرعه پرورش میگو که متشکل از ۴۵ استخر پرورشی است از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۰ تن میگو از آن برداشت شده است و علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۳ نفر از اهالی بومی منطقه،  ۸۰۰  هزار دلار نیز برای کشور ارزآوری داشته است.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ایران هیچ محدودیتی در کشتیرانی دریای خزر ندارد

س مهر 27 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس  کاپیتان داوود تفتی با بیان اینکه برخی شبهه افکنی‌ها نسبت به توانمندی‌های حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر اقدامی غیرسازنده است، تصریح کرد: کشتیرانی دریایی خزر با توان حمل ۲۰۰ هزار تن انواع کالا و همچنین در اختیار داشتن ۶ هزار TEU کانتینر […]

همچنین بخوانید: