مسئولین نگاه ویژه ‌ای به صنعت کشتی سازی بخصوص در شهرهای خرمشهر و آبادان داشته باشند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان گفت: انتظار می ‌رود مسئولین محترم استان و کشور نگاه ویژه ‌ای به صنعت کشتی سازی به خصوص در شهرهای خرمشهر و آبادان داشته باشند.

به گزارش مرین‌پرس، صنعت کشتی سازی که یکی از صنایع استراتژیک کشور است هنوز تا برخورداری از جایگاه یک صنعت استراتژیک بسیار فاصله دارد. اشتغال زايی در اين صنعت و صنايع جنبی آن ظرفیت بالایی دارد. در این راستا و با توجه به اینکه هم اکنون توسعه اقتصاد دریامحور در کشور مورد توجه قرار گرفته است، با مهندس جعفر اثنی اشعری مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می ‌خوانید.

اروندان که دوباره خود را احیاء کرده است، هم اکنون چه وضعیتی دارد؟

در حال حاضر پرداخت حقوق پرسنل به روز شده است و بدهی های سنواتی به پرسنل بازنشسته پرداخت شده کلیه قراردادهای بلاتکلیف تعیین تکلیف شده است و قرارداد دو فروند لندینگ کرافت که چندین سال متوقف بود مجدداً از طریق عقد قرارداد جاری و توسط شرکت در حال انجام می باشد.

شایان ذکر است شناور کاتاماران زیور که سال ها بلاتکلیف بوده به بخش خصوصی واگذار گردید (از طریق مزایده) و مصوبه تسهیلات جهت تکمیل شناور اخذ گردیده است و در بخش مجوزهای فعالیت کلیه پروانه های بهره برداری از سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی و منطقه آزاد اروند اخذ گردیده است. پروانه بهره برداری یارد شماره ۲ شرکت اروندان با افزایش ساخت و تعمیرات اصلاح و صادر شده است، مجوزهای زیست محیطی برای یارد های شماره یک و دو صادر گردیده است و این در حالی است که در سنوات قبل فاقد مجوز  زیست محیطی بوده است از مهمترین اقدامات انجام شده خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و افزایش سرمایه بوده است.

چه تعداد پرسنل دارید؟

۱۰۱ نفر پرسنل کارآزموده و متبحر در صنعت دریایی داریم که با توجه به پروژه های در دست اجرا در نظر داریم نیروهای ماهر بیشتری جذب کنیم.

چه پروژه هایی در دست انجام و چه قراردادهای جدیدی دارید؟

الف) در دست اقدام ؛ 1-تکمیل شناور کاتاماران زیور ۲- تکمیل دو فروند لندینگ کرافت که از دوره‌های قبل بلا تکلیف بودند 3- تعمیرات شناور مرجان 2 متعلق به محیط زیست ۴- تعمیرات شناور آبنگار 1 متعلق به سازمان آب و برق 5- انجام تعمیرات اساسی شناور ناجی ۴ متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی 

ب )قراردادهای جدید؛ در حال عقد قرارداد ساخت یک فروند شناور جنرال کارگو ۳۰۰۰ تنی با ظرفیت حمل کانتینر و سیمان می¬باشیم.

شرکت با چه مشکلاتی دست به گریبان است؟

الف) عدم داشتن برخی از تجهیزات و امکانات تعمیرات و از آبگیری و به آب اندازی شناور که با این وجود از طریق همکاری با بخش خصوصی این مشکل را مرتفع نموده ایم و عدم برخورداری از ماشین آلات کارگاهی که این مشکل نیز از طریق عقد قرارداد با بخش خصوصی مرتفع گردیده است.

مجدداً برنامه‌ای برای ساخت شناورهای آلومینیومی دارید؟ دانش آن به دست آمده است؟

بخش دوم سوال را ابتدا جواب می‌دهم شرکت اروندان تنها شرکت سازنده شناورهای آلومینیومی در منطقه است و تمامی تجهیزات و زیرساخت لازم را برای ساخت شناورهای آلومینیومی دارا می باشد ضمن اینکه با توجه به داشتن واحد فنی و مهندسی توانمند و ساخت     3 فروند کروبوت که تحویل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردیده و همچنین ساخت 2 فروند کاتاماران تمام آلومینیومی، در زمینه ساخت و تعمیرات شناور های آلومینیومی حرف اول را می‌زنیم ولی در پاسخ به بخش اول سوال شما باید بگویم قرارداد ساخت یک فروند شناور کاتاماران با ظرفیت 1۰۰ مسافر به درخواست بخش خصوصی منعقد گردیده، پیش فاکتور و نقشه جانمایی و اسپک فنی تهیه و تحویل متقاضی شده است و با توجه به پیگیری های بعمل آمده در حال طی مراحل قانونی و اخذ مجوزات لازم از مراجع ذیصلاح (کمیته وجوه اداره شده) می باشد.

آیا برنامه توسعه‌ای دارید؟ و برای جذب سفارش های داخلی و خارجی چه برنامه‌ای دارید؟ 

الف) بله، برنامه های توسعه ای برای موارد ذیل در دست اقدام می باشد: 

  1. توسعه زیرساختهای عملیاتیشرکت(ستاد و صف)
  2. ایمن سازی و حفاظت از حریم شرکت
  3. توسعه نیروی انسانی متخصص
  4. جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی
  5. توسعه یارد 2 شرکت و راه اندازی داک شناور موجود

ب) برای سفارش های داخلی مذاکرات خوبی با صندوق توسعه صنایع دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان محیط زیست و کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر صورت پذیرفته و با اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند و سرمایه گذار که به صورت بالقوه در صنعت دریایی حضور داشته نیز مذاکره شده است که شناور جنرال کارگو 300 تنی نمونه بارز از این فرآیند می باشد.

ج) جهت سفارش خارجی نیز با اتاق بازرگانی خرمشهر جلسات متعددی برگزار شده و مکاتبات لازم از این طریق با سرکنسول سفارت ایران در کشور عراق انجام شده تا انشالله بتوانیم در بخش خارجی نیز از بازار این کشور که یک بازار هدف خوب می تواند باشد بهره مند شویم و همچنین استعلام قیمت ساخت شناور به کشور عمان ارسال گردیده است.

ظرفیت ساخت و یا تعمیرات چه شناورهایی را دارید؟

شرکت اروندان توانایی ساخت شناورهای باربری با ظرفیت DWT 3000 و مسافربری کروبوت با ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر را دارا می باشد،  همچنین توانایی ساخت اسکله، سکو، جکت و مخازن تحت فشار را نیز دارا می باشد، و در بخش تعمیرات ظرفیت داکینگ و تعمیر شناورهای فولادی تا طول 90 متر و در بخش آلومینیومی شناورهای تا طول 70 متر را دارا می باشیم.

سخن پایانی:

در پایان انتظار می‌رود مسئولین محترم استان و کشور نگاه ویژه‌ای به صنعت کشتی سازی به خصوص در شهرهای خرمشهر و آبادان داشته باشند چرا که با رونق بازار کار صنعت ساخت و تعمیرات کشتی در این دو شهر،  شرکت اروندان توانایی آن را دارد که بیش از ۴۵۰ نفر را به صورت مستقیم (پرسنل خود شرکت) و ۴۵۰ نفر نیز نیروی پیمانکار را جهت انجام پروژه های خود جذب نماید و به صورت غیرمستقیم هزار نفر را شاغل نماید.

لازم به ذکر است، شرکت کشتی سازی اروندان تنها شرکت کشتی سازی از سال ۱۳۵۲ تا کنون می باشد که به صورت حرفه ای و تخصصی در زمینه ساخت شناورهای آلومینیومی فعالیت دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شیلات خوزستان و دانشگاه آزاد آبادان

د آبان 3 , 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش خبرنگار ایرنا رییس دانشگاه آزاد اسلامی آبادان در آغاز این نشست، ضمن قدردانی از زحمات مجموعه شیلات خوزستان و تقدیر از تولید کنندگان و تلاشگران عرصه آبزی پروری استان به ظرفیت های خوب این دانشگاه برای اجرای مطالعات تحقیقاتی و تسریع فرآیند امور آبزی […]

همچنین بخوانید: