صید ماهی از منابع آبی آذربایجان شرقی آغاز شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از منابع آبی بسیار خوبی برخوردار است، گفت: به طور کلی ۳۵ بهره بردار منابع آبی با تعداد ۲۷۰ نفر اشتغال زایی به صورت مستقیم در استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هر ساله در مهرماه صید از منابع آبی آغاز شده و نسبت به اقلیم‌های مختلف استان تا اسفند ماه ادامه خواهد داشت، افزود: امسال نیز همچون سالیان گذشته فصل صید از مهرماه سال جاری همزمان با آغاز فصل سرما در استان آغاز شده است، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲ هزار و ۷۴۳ تن از انواع ماهیان فیتوفاگ، بیگ هد، کپور و آمور، ماهیان خاویاری و انواع ماهیان بومی اقتصادی از منابع آبی استان برداشت شود و روانه بازار مصرف در استان آذربایجان شرقی و سایر استان‌های همجوار شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بهره برداری از منابع آبی در ۱۲ شهرستان استان شامل شهرستان‌های آذرشهر، چاراویماق، اهر، بستان آباد، سراب، عجب شیر، کلیبر، مرند، میانه، هشترود، ورزقان، خداآفرین، مراغه توسط تعاونی‌ها و بخش خصوصی و صیادان محلی انجام می‌شود.

جعفروند اضافه کرد: صید ماهی از منابع آبی شامل منابع آبی طبیعی و منابع آبی نیمه طبیعی مانند دریاچه پشت سدها در طول سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن در مجموع ۶۰ درصد افزایش یافته بود.

وی به انجام عملیات صیادی در ۳۵ منبع نیمه طبیعی (دریاچه پشت سدها) آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و با بیان اینکه این منابع در مساحت متوسط حدود ۹۹۲۷ هکتار می‌باشد که عملیات صید و صیادی توسط بهره برداران انجام می‌گیرد گفت: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی (نیمه طبیعی) استان و ایجاد اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۶۰ هزار قطعه بچه ماهی از محل اعتبارات شیلات در این منابع رهاسازی شده است که این مقدار نسبت به سال‌های قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص برنامه‌ریزی امسال برای رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی استان نیز اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار میزان رهاسازی از سال ۱۳۹۹ بیشتر باشد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: صید بیش از ۲ هزار و ۷۳۳ تن انواع ماهی در منابع آبی و فعال بودن ۵۲۷ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در این استان، با تولید ۵۸۷۰ تن استان آذربایجان‌شرقی را به یکی از قطب‌های تولید انواع آبزیان در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: بهره برداران طبق قوانین و مجوزهای صادره از اداره کل محیط زیست و مدیریت شیلات و اداره کل دامپزشکی استان در صورتی می‌توانند از دریاچه پشت سدها صیادی کنند که در ابتدای سال اقدام به رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی نموده و در نیمه دوم سال اقدام به صید آنها کنند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۳۷۰۰ تن ماهی از دریاچه پشت سد ارس برداشت می شود

س آبان 4 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه محمدمقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دریاچه پشت سد ارس یکی از منابع عظیم پرورش انواع ماهی و آبزیان بوده با ۱۵ هزار هکتار وسعت نقش مهمی در معیشت مردم محلی ایفا می کند. وی ادامه داد: ماهیانی مثل کپور، فیتو […]

همچنین بخوانید: