ایران سومین كشور تولیدكننده ماده بودارکننده گاز دنیاست

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ماده بودارکننده گاز مصرفی كشور در تمام سال‌هایی كه از عمر صنعت گاز ایران می‌گذرد، از طریق واردات از دو کشور تأمین می‌شد و این در حالی است که اكنون با احداث واحد صنعتی تولید این ماده در پالایشگاه اول پارس جنوبی، ایران به عنوان سومین كشور تولیدكننده ماده بودارکننده در دنیا شناخته می‌شود.

به گزارش «مرین‌پرس» از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بازدید از پالایشگاه اول پارس جنوبی و واحد ادورانت، با بیان این مطلب، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های مهم طرح تولید واحد بوداركننده گاز طبیعی (مركاپتان) آن است که با توجه به این که طی سال‌های اخیر، مشکلات و موانعی که عمدتاً بواسطه محدود بودن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خارجی، در تأمین مواد بودارکننده گاز ایجاد شده بود را با همت و تلاش متخصصان شرکت ملی گاز ایران از سر راه برداشت؛ چراکه بر اساس استانداردهای بین‌المللی، برای استفاده از گاز طبیعی در مصارف عمومی شهری و روستایی، ضروری است که ماده بودارکننده‌ای به آن اضافه شود.

به گفته چگنی، بر همین اساس و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی تولید این ماده در داخل کشور و اخذ نتایج قابل قبول در مراحل آزمایشگاهی، پایلوت، توسعه و بومی‌سازی دانش فنی، مطالعات طراحی مفهومی و مهندسی پایه به منظور تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی با جداسازی این مواد از میعانات گازی ترش در پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی، با کارفرمایی شرکت ملی گاز ایران و توسط پژوهشگاه صنعت نفت در قالب یک طرح پژوهشی اجرا شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، این شرکت با بهره‌مندی از توان متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های داخلی از طریق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به طراحی، تأمین تجهیزات و احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی به ظرفیت ۸۰۰ تن در سال اقدام کرد که به علت اعمال محدودیت‌ها، ظرفیت تولید در نخستین گام، ۲۰۰ تن بود.

چگنی افزود: اما با تلاش متخصصان و با تغییرات اعمال‌شده طی یکسال در خوراک پالایشگاه، ظرفیت تولید در حال حاضر به ۵5۰ تن در سال رسیده و بر اساس پروژه میان‌مدت، قرار است با تغییر خوراک از پالایشگاه سوم که مرکاپتان بیشتری دارد، میزان تولید تا نیمه اول سال آینده به ظرفیت طراحی‌شده برسد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که طراحی بلندمدت این پروژه که باز هم با پژوهشگاه صنعت نفت است، ما را به تولید بالاتری از این محصول استراتژیک خواهد رساند، گفت: بر اساس این مدل طراحی و با استفاده از تغلیظ خوراک، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید این ماده تا دو سال آینده به 1100 تن در سال برسد.

وی با اشاره به تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز، تصریح کرد: این میزان میعانات گازی علاوه بر تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، ما را در بخش بنزین نیز خودکفا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، مركاپتان، به‌عنوان ماده بوداركننده گاز طبیعی را از پایه‌های اساسی ایمنی در صنعت گاز برشمرد و تأکید کرد: با تزریق ماده بوداركننده، می‌توان از نشتی گاز مطلع و مانع از خسارت های مالی و جانی ناشی از نشت گاز شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هشدار زرد هواشناسی در مناطق ساحلی خوزستان

چ آبان 5 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه   محمد سبزه زاری در گفتگو با مرین‌پرس افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل نقشه های پیش‌یابی هواشناسی ، مناطق ساحلی خوزستان متاثر از ورود این سامانه بارشی ، شاهد وقوع رگبار ، رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای و احتمال وقوع گرد و خاک […]

همچنین بخوانید: