جزییات اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در خوزستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرین‌پرس/خوزستان مدیر کل شیلات خوزستان، از اجرایی شدن طرح “پرورش ماهیان دریایی در قفس و خدمات تکمیلی و پشتیبانی در خشکی”، برای نخستین‌بار در استان خوزستان پس از سال‌ها در منطقه بحرکان شهرستان هندیجان در سال جاری خبر داد و گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان به شمار می‌رود.

فتح‌الله ابوعلی با اعلام این خبر اظهار کرد: این پروژه برای اولین بار پس از سال‌ها در استان خوزستان، اجرا می‌شود و برای توسعه و ترویج این روش جدید آبزی‌پروری، در عرصه دریا در سطح ۹ هکتار در نظر گرفته شده است.

به گزارش مرین‌پرس به نقل از اداره‌کل شیلات خوزستان، وی افزود: در عرصه خشکی نیز برای پشتیبانی و تکمیل زنجیره تولید، مکانی به مساحت یک هکتار واقع در کیلومتر ۵ جاده شهرستان هندیجان به بحرکان احداث می‌شود.

ابوعلی ادامه داد: هدف از اجرای طرح در خشکی، ارائه تاسیسات پشتیبانی و تکمیلی در مراحل مختلف پرورش ماهیان تا عمل‌آوری شامل محل مونتاژ، تعمیر قفس‌ها، دایر کردن مرکز جمع‌آوری محصولات، سردخانه، نگهداری، بازاریابی و عرضه ماهیان دریایی، تهیه و تولید خوراک آبزیان و تدارک و تامین نیازهای مرکز پرورش است.

مدیرکل شیلات خوزستان، ظرفیت تولید سالانه این طرح را ۵۰۰ تن ماهی دریایی، گونه صبیتی و سی باس اعلام کرد و گفت: بچه ماهیان سایت پرورش نیز از مرکز آبزی‌پروری در شهرستان آبادان تهیه می‌شوند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان به شمار می‌رود، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح با مشارکت بخش خصوصی حدود ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به گفته وی، با اجرای این طرح فرصت شغلی برای ۹۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، مزایای عمده این طرح را ظرفیت تولید بالا به علت وسعت دریا، قدرت خود پالایی بالا در محیط‌های دریایی، تهویه و جابه‌جایی خوب آب در محیط پرورش، عدم نیاز به اکسیژن دهی، کاهش هزینه‌های استهلاک، تعمیر و نگهداری، استفاده از محیط‌های طبیعی و شرایط مناسب پرورشی برای تولید ماهیان با ارزش برشمرد.

ابوعلی گفت: موفقیت و توسعه پرورش ماهی در قفس به عوامل مختلفی بستگی دارد و پایداری اقتصادی یک صنعت نیازمند شناخت موانع، مزایا و معایب پیش روی آن است و در حال حاضر استقبال سرمایه‌گذاران، همکاری و نظارت دولت و توجه به بازار فروش در راستای توسعه این صنعت نوپا نقش موثری دارند.

مدیرکل شیلات خوزستان، به وضعیت جهانی آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) صید جهانی آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه‌های کنونی مدیریت ذخایر، نمی‌توان تولید بیشتری را انتظار داشت.

به گزارش مرین‌پرس به نقل از شیلات خوزستان، وی اظهار کرد: از سویی دیگر تقاضا برای ماهی و دیگر غذاهای دریایی رو به فزونی است و طی دو دهه اخیر، پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود هشت درصد، سریعترین و با ثبات‌ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین‌های جانوری در جهان داشته است.

ابوعلی بیان کرد: امروزه کشورهایی مانند چین، نروژ، شیلی، ژاپن و انگلستان به عنوان قطب تولید ماهیان دریایی در قفس (آب‌های شور و شیرین) شناخته شده‌اند.

انتهای پیام

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تامین ۵۰ درصد نیاز آب شرب هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا

چ آبان 5 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد نیاز آبی هرمزگان معادل ۲۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می ‌شود. به گزارش مرین‌پرس، امین قصمی با ذکر این نکته که تا سه سال آینده ۷۰ […]

همچنین بخوانید: