بررسی اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در خصوص طوفان حاره‌ای شاهین/ ضرورت تهیه دستورالعمل مشترک مدیریتی و عملیاتی برای پدیده های حاد دریایی/ ضرورت تشکیل و آماده‌به‌کاری تیم‌های عملیاتی کنترل بحران با مشارکت ارگان‌ها و سازمان ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه



عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساز و کار اجرایی صورت گرفته در خصوص طوفان حاره‌ای اخیر در سواحل چابهار، گفت: با کم شدن فاصله زمانی بروز پدیده‌های طبیعی و بحران‌های حاد دریایی که می تواند ناشی از تغییرات آب‌ و هوایی درسال‌های اخیر باشد، نیاز به تهیه یک پروتکل و دستورالعمل مدیریتی و عملیاتی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با موضوع، الزامی و اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی در نشست بررسی اقدمات پیشگیرانه خسارات احتمالی ناشی از طوفان حاره‌ای شاهین در دریای مکران و سواحل چابهار ، خاطر نشان کرد: دستورالعمل همکاری مشترک در شرایط بحران‌های طبیعی دریایی باید مبتنی بر شناخت امکانات و زیرساخت‌های تمام ارگان‌های ذیربط و همکار در فرآیند مدیریت و مقابله با بحران باشد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: از دیگر رویکردهای مورد نیاز در دستورالعمل اجرایی برای پدیده‌های جوی در دریا، تهیه پهنه‌بندی مناطق آسیب‌پذیر و آمایش تجهیزات امدادی در سطح کلان ضرورت دارد.

اسلامی با بیان اینکه یک چهارم جمعیت دنیا در معرض بلایای طبیعی هستند، افزود: شناسایی و پیش‌بینی پدیده‌های ناگوار، برنامه‌ریزی اولیه قابل اجرا، تشکیل تیم‌های عملیاتی و اجرایی و آماده‌به کاری و آموزش تیم‌های عملیاتی، از جمله‌ اقدمات الزام‌آور است.

افزایش دقت در اطلاعات سازمان هواشناسی کشور

 

همچنین فرهاد منتصرکوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست، گفت: با تغییرات آب‌وهوایی در جهان؛ سیل، طوفان و زلزله به تهدید بالقوه برای حوزه دریا و خشکی تبدیل شده‌اند که بر این اساس ضرورت دارد در این حوزه برنامه ریری تخصصی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته، اطلاعات سازمان هواشناسی بسیار دقیق و قابل توجه شده‌ است، افزود: پیش‌بینی دقیق و به موقع بروز طوفان شاهین در دریای عمان و حرکت آن به سمت سواحل ایران در چابهار توسط سازمان هواشناسی، به سایر ارگان‌ها در جلوگیری و کاهش حداکثری صدمات و خسارت، کمک شایسته‌ای کرده است.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تجارب مقابله با طوفان حاره‌ای اخیر به لحاظ مدیریتی کمک کرد تا بتوانیم اثرات مخرب طوفان در سازه‌های بندری، دریایی و تجهیزاتی را شناسایی و احصا کنیم.

 

طوفان شاهین به درستی مدیریت و مهار شد

 

نادر پسنده؛ مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: طوفان حاره‌ای شاهین، علی‌رغم اینکه به لحاظ قدرت و مسیر، پدیده نویی بود، ولی به خوبی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه پیش از بروز طوفان در سواحل ایران در دو جبهه مدیریتی و عملیاتی هماهنگی و اقدمات مناسبی صورت گرفت، افزود: مهم‌ترین نکته موفقیت در این طوفان، هماهنگی مدیریتی و تعاملات بین بخشی ایجاد شده بین سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان شیلات و سازمان هواشناسی بود که منجر به نتایج موفق و قابل ارزیابی شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نجات هفت خدمه لنج آبادانی از آب‌های شمالی خلیج فارس

ج آبان 7 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه سرهنگ احمد حاجیان در گفتگو با مرین‌پرس افزود: به‌ دنبال دریافت کمک از سوی یک فروند لنج باری، بلافاصله نیروهای این ناوتیپ به‌همراه  نیروهای بسیج دریایی عازم محل حادثه در هفت مایلی اسکله جوادالائمه پارسیان شدند و توانستند هفت خدمه لنج باری را نجات  و به […]

همچنین بخوانید: