آسیا بزرگترین مشتری نفت خاورمیانه است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

صادر کنندگان نفت خام خاورمیانه در حال بازیابی سهم خود از بازارهای کلیدی آسیا هستند، روندی که احتمالا به دلیل مزیت‌های قیمتی گریدهای محلی در مقابل گریدهای حوزه آتلانتیک که به بالاترین سطح قیمت خود در هشت سال گذشته رسیده است، باز هم ادامه یابد.

به گزارش «مرین‌پرس» از رویترز، بزرگترین صادرکنندگان نفت خام آسیا از جمله عربستان، عراق و کویت به دنبال افزایش تقاضا از آسیا برای نفت خام خود هستند، درحالی که تولید کنندگان ایالات متحده، اروپا و آفریقا از این تقاضا و سودآوری محروم هستند.

دلیل این امر تقویت شاخص اصلی نفت خام حوزه آتلانتیک است به طوری که قیمت های برنت در روز دوشنبه حتی به 84.55 دلار در هر بشکه رسید، یعنی 63.2 درصد بیشتر نسبت به انتهای سال گذشته. در حالی که وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به قیمت 84.05 دلار در هر بشکه، 73.2 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته دارد.

هرچند قیمت نفت خام خاورمیانه امسال با افزایش شدیدی همراه بوده است، با این حال این نفت با تخفیف های قابل توجهی برای قراردادهای اصلی حوزه آتلانتیک قیمت گذاری می شود.

یکی از این تعدیل ها قیمت برنت دبی برای سواپ است که روز دوشنبه به 5.24 دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین مبلغ از سپتامبر 2013 بود.

این بدان معنی است که هر پالایشگر آسیایی که امروز به دنبال خرید نفت است قادر خواهد بود گریدهای نفتی خاورمیانه را ارزان تر از گریدهای ایالات متحده، اروپا و آفریقا خریداری کند.

و از آنجایی که خاورمیانه به خریداران آسیایی نزدیکتر است، بنابراین هزینه حمل محموله ها از خاورمیانه هم کمتر از هزینه حمل محموله ها از سواحل غربی آفریقا، دریای شمال اروپا و یا خلیج ایالات متحده است.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاهش صید انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان به ۱۴ درصد رسید

س آبان 11 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش ایرنا، صیادان گیلان ۲۰ مهر امسال نیز همانند گذشته با جمعیت چهار هزار ماهیگیر در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره تورهای خود را در سواحل دریای خزر به آب انداختند.  طبق برآوردهای اولیه اداره‌کل شیلات گیلان طی حدود ۱۰ روز نخست فصل صید سال جاری، […]
کاهش صید انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان به ۱۴ درصد رسید

همچنین بخوانید: