کاهش صید انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان به ۱۴ درصد رسید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ایرنا، صیادان گیلان ۲۰ مهر امسال نیز همانند گذشته با جمعیت چهار هزار ماهیگیر در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره تورهای خود را در سواحل دریای خزر به آب انداختند. 

طبق برآوردهای اولیه اداره‌کل شیلات گیلان طی حدود ۱۰ روز نخست فصل صید سال جاری، فقط ۱۲۱ تن انواع ماهیان استخوانی صید شد که نسبت به سال گذشته کاهش ۱۱ درصدی داشت. 

حال با گذشته حدود ۲۰ روز از فصل صید گزارشها حاکی از صید بیش از ۱۸۰ تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر است، در حالی که سال گذشته طی همین مدت حدود ۲۱۰ تن ماهی از سواحل گیلان صید شد.   

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌کل شیلات گیلان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از صید ۱۸۳ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل استان خبر داد و گفت: این مقدار صید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است.

مسعود نیک‌پور اظهار داشت: از این میزان ۱۵۲ تن معادل ۸۳ درصد ماهی کفال، ۲۶ تن یا ۱۴ درصد صید شامل ماهی سفید، پنج تن معادل سه درصد کپور و سایر گونه‌ها مانند سوف، سیم و انواع کولی‌ها می‌باشد.  

وی ارزش فروش ناخالص این میزان صید را ۱۳۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: چهار هزار صیاد در ۲ هزار ۷۹۵ مرتبه پره کشی این میزان ماهی را صید کرده اند. 

کاهش صید انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان به ۱۴ درصد رسید

ماهی‌ها کجا رفتند؟

پیش از این نیز خبرگزاری ایرنا در پیگیری کاهش صید در سواحل گیلان با مسئولان مربوطه و صیادان گفت و گو کرده است که تقریبا همگی بر کوچ ماهیان به دلیل سرمای هوا در گیلان به سمت استان های همجوار معتقد بودند. 

رئیس هیات مدیره یکی از شرکت تعاونی در اینباره گفته بود کولاک و سردی هوا ماهیان را از گیلان به سمت سایر استانهای شمالی سوق داده است. مسئولان شیلات استان نیز بر همین مسئله به عنوان مهم ترین علت کاهش صیددر سواحل گیلان تاکید دارند و شواهد هم بر این ادعا مهر تایید می زند. 

طبق گزارش معاونت صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌کل شیلات مازندران صید فقط گونه کیلکا در سواحل این استان افزایش ۶ درصدی داشته است که نشان دهنده مهاجرت ماهی ها از سواحل گیلان است.

کاهش صید در سواحل گیلان و همچنین کوچ ماهیان استخوانی در حالی است که شیلات گیلان امسال ۱۷۷ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در سواحل این استان گیلان رهاسازی کرده است. درحالیکه به اعتقاد کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

بسیاری از صیادان و کارشناسان شیلات بر این باور هستند که تنها راه برون رفت از روند کاهشی صید تغییر زمان ماهیگیری است که البته برای فصل جاری دیگر کار از کار گذشته است.

رئیس اتحادیه صنف ماهی فروشان و لوازم صید و صیادی انزلیدر مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری ایرنا با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به توصیه های جامعه صیادی گفت: شیلات باید زمان آغاز صید ماهی کفال را از اول مهر اعلام کند و در انتهای فصل صید با عدم تمدید هرگونه فعالیت صیادی را ممنوع اعلام کند تا به این ترتیب از صید ماهیان مولد در زمان تخم ریزی جلوگیری شود. 

محسن راوش افزود: بزرگترین چالش کنونی صید ماهیان مولد توسط صیادان پره است که در زمان تخم‌ریزی اتفاق می‌افتد و به طور طبیعی چرخه تولید مثل را با اختلال مواجه می‌سازد. 

به گفته او این کمبود ماهی در بازار، مصرف کننده‌ها را به سمت استفاده از ماهیان پرورشی سوق داده است که به علت گرانی غذای ماهی و اجرت کارگران قیمت این ماهیان نیز افزایش یافته است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چگونگی نگارش طرح توجیهی شیلاتی

س آبان 11 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه انجمن علمی دانشجویی علوم و مهندسی شیلات دانشگاه فردوسی مشهد کارگاه دیگری از مجموعه کارگاه‌های «طرح‌نویسی» را برگزار می‌کند. به گزارش باشگاه دانشجویان مرین‌پرس، این کارگاه به موضوع چگونگی نگارش طرح توجیهی در علوم شیلاتی اختصاص دارد که با تدریس اسماعیل رفیعی ـ کارشناس ارشد تکثیر […]
چگونگی نگارش طرح توجیهی شیلاتی

همچنین بخوانید: