سایت پرورش میگوی گمیشان گره‌گشای مشکل بیکاری گلستان است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سیدجواد قدس‌علوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این بخش میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

وی پسروی آب دریای خزر و لزوم احداث هرچه سریعتر موج شکن و سازه آبگیری در عمق دریا برای تامین آب پایدار را مهمترین مانع توسعه زیر ساخت های مجتمع میگوی گمیشان برشمرد.

مدیرکل شیلات گلستان تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی، توسعه نیافتن زیرساخت های خارج از مجتمع مانند راه، شبکه برق سراسری، گاز، آب آشامیدنی، نبود مراکز تکثیر میگو به میزان مورد نیاز در استان و مشکلات حمل و نقل از جنوب کشور، لزوم راه اندازی واحدهای عمل آوری و سردخانه میگو به میزان مورد نیاز و لزوم راه اندازی واحدهای تولید خوراک میگو را از دیگر دغدغه های این صنعت در استان اعلام کرد. 

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد کرد.

وجود نیروی کار کافی و بومی در کنار همجواری با دریای خزر فرصت مناسبی فراروی اهالی و مدیران گلستان قرار داده تا با فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش داده و زمینه اشتغال و رونق در استان را فراهم آورند.

 مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون در ۸۰ مزرعه به مساحت مجموع هزار و ۲۰۳ هکتار عملیات ذخیره سازی میگو انجام شد .

 قدس‌علوی افزود: امسال ۱۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه لارو میگو در این مزارع پرورش داده شد که پیش‌بینی می شود در پایان دوره پرورش، هزار و ۵۶۵ تن میگو با وزن متوسط ۱۶ گرم برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

وی با اشاره به استمرار پاک بودن مجتمع پرورش میگوی گمیشان از بیماری لکه سفید پیش بینی کرد که سال آینده ذخیره سازی لارو میگو در مزارع گلستان به چهار برابر امسال افزایش یابد که رسیدن به این هدف نیازمند توسعه مراکز فرآوری و تکثیر و نهاده‌ها است.

مدیرکل شیلات گلستان به راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان اشاره کرد و گفت: این فاز به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف‌گذاری تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

قدس علوی اظهار داشت: در فاز دوم مجتمع میگوی گمیشان ایجاد پنج هزار و ۹۹۴ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده و هزینه احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مشترک آن حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

به‌گفته وی در حال حاضر عمده خوراک میگو به صورت آماده و کارخانه ای توسط صاحبان مزارع از کارخانجات تولید خوراک در خارج گلستان خریداری می شود.

 گمیشان در شمال غربی استان و هم مرز با کشور ترکمنستان واقع است و شغل اکثر اهالی این منطقه ترکمن نشین صیادی و کشاورزی است .

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عملیات موفقیت آمیز مهار بویه رها شده در اروند رود

چ آبان 19 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، نوراله اسعدی اظهارداشت: عملیات مهار بویه رها شده شماره ۲ در دهانه اروند رود حوالی بویه شماره ۷ بندر خرمشهر با اقدام به موقع تیم های عملیاتی با موفقیت انجام شد.وی تصریح کرد: براساس اعلام اضطرار مبنی بر رها شدن بویه شماره ۲  […]

همچنین بخوانید: