۵۲ قطعه ماهی خاویاری از تور صیادان گلستانی نجات یافتند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محسن یحیایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: علاوه بر رهاسازی ماهیان خاویاری غیر استاندارد گرفتار در تور، سالانه میلیون ها بچه ماهی “کلمه” با هدف بازسازی ذخایر آبزی و استفاده به عنوان غذای ماهیان خاویاری در دریای خزر رها می شوند.

به گزارش ایرنا، صید ماهیان خاویاری از سال ۲۰۱۰ میلادی فقط برای تامین مولد مراکز بازسازی ذخایر، احیای ذخایر و جلوگیری از انقراض نسل گونه های آسیب دیده صورت می گیرد و صید تجاری آن ممنوع است.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.

این ماهیان به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند که پنج گونه شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا از گونه های اصلی دریای خزر هستند.

خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای جهان است.

یحیایی ادامه داد: ‌ از ۱۵مهرماه تاکنون حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع ماهی توسط ۱۵ شرکت پره گلستان از دریا صید شد که سهم هر شرکت پره حدود سه هزار و ۴۰۰ کیلوگرم می شود.

۵۲ قطعه ماهی خاویاری از تور صیادان گلستانی نجات یافتند

وی ادامه داد : تطابق آمارهای سال جاری با سال گذشته بیانگر آن است که میزان برداشت از خزر به طور تقریبی ثابت مانده است و صیادان در هر مرحله پره کشی ۱۲۰ کیلوگرم انواع ماهی سفید، کپور، کفال و دیگر ماهیان استخوانی را استحصال می کنند.

یحیایی گفت : بیشترین صید صورت گرفته سال جاری به ماهی کفال با ۴۳ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم تعلق دارد و ماهی کیور و سفید با ۲ هزار و ۸۰۰ و ۶۵۰ کیلوگرم سایر گونه های صید شده را شامل می شوند.

 یحیایی ابراز امیدواری کرد که صید سال جاری همتراز با میزان صید در سال گذشته باشد و برداشت ماهی استخوانی کاهش نداشته باشد.

به گزارش ایرنا از مجموع ۱۸ شرکت پره در گلستان ، ۱۵ شرکت با ۶۷۵ ماهیگیر فعال هستند.

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر به طور معمول ۱۵ فروردین هر سال به پایان می رسد.

ماهیگیری در سواحل خزر به روش “پره” انجام می شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

سر صیاد، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند)، تور ریز، مرمت کار تور، قایقران و راننده تراکتور از نیروهای اصلی در انجام صید پره هستند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عملیات کانتینری بندر جنوای ایتالیا در مقایسه با بندر رجایی

ی آبان 30 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس بندر جنوا، بندر اصلی ایتالیا و در کرانه شمالی مدیترانه و شمال غربی ایتالیا در نزدیکی مرز فرانسه واقع بوده و در رقابت با بنادر مارسی و بارسلونا بزرگترین بندر دریای مدیترانه به شمار می آید. این بندر با حجم تجاری 51.6 میلیون تن پر […]

همچنین بخوانید: