رشد اقتصادی۷.۳ درصدی، خواسته مهم دولت برای گلستان است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

علی‌محمد زنگانه روز چهارشنبه در آیین جشن شکرگزاری برداشت موفقیت آمیز بدون بیماری لکه سفید میگو در گمیشان اظهارداشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید تلاش کنیم نرخ رشد ۷.۳ درصدی را برای گلستان محقق کنیم که نیمی از این هدف باید از محل بهره وری و صرفه جویی منابع تامین شود.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه اگر در روند تکمیل و راه اندازی چهار هزار هکتار دیگری که برای پرورش میگوی گمیشان در نظر گرفته شده دقت نظر بیشتری کنیم می توانیم بهره وری از این مزارع را افزایش دهیم.

زنگانه ادامه داد: در این مسیر باید از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران، شرکت های تعاونی و سرمایه‌های سرگردان استفاده کنیم.

استاندار گلستان اظهار داشت: در راستای تحقق این نرخ رشد باید از منابع بانکی مراقبت کنیم و سیستم بانکی استان موظف است تا ۸۵ درصد منابع استحصال شده را برای توسعه و پیشرفت منطقه بکار بگیرد.

وی افزود: برای تحقق نرخ رشد ۷.۳ درصدی که می تواند گام بلندی در راستای پیشرفت گلستان باشد همه دستگاه ها وظیفه دارند با همکاری و همدلی از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را انجام دهند.

زنگانه گفت: شرط اول رفع مشکلات، همراهی افکار عمومی است و در این زمینه از بیان کردن موضوعات و فساد ترسی نداریم.

استاندار گلستان گفت: فعالیت بخش خصوصی برای ایجاد مزارع پرورش میگو و بدست آوردن درآمد از این طریق خواست قلبی دولت سیزدهم است.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان هم در پیامی ویدئویی به این مراسم گفت: مجموعه پرورش میگوی گمیشان با ایجاد اشتغال فراوان، بسیاری از شهروندان منطقه را از فعالیت های غیرمجاز بازداشت و بستری برای امرار معاش خانواده های این منطقه فراهم کرد.

در حاشیه این مراسم جشنواره طبخ آبزیان برگزار شد که استاندار گلستان با حضور در این غرفه ها از برگزیدگان تقدیر کرد.

به گزارش ایرنا سایت پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی را انجام می دهد.

پرورش میگو در خطه گلستان از دهه ۷۰ آغاز شد و اجرای طرح بزرگ پرورش میگو در گمیشان پس از مطالعه و ایجاد بخشی از زیرساخت ها از جمله اجرای انتقال آب خزر از سواحل این شهرستان به محل پرورش ، از سال ۹۰ در سطح ۷۰ هکتار از اراضی شوره زار منطقه مرزی و محروم عملیاتی شد که در همان سال ۱۴۰ تن محصول از مزارع زیرپوشش برداشت و ۱۰۲ تن آن به کشورهای اروپایی و عربی صادر گردید.

ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش اداره کل شیلات گلستان دوچندان کرد و به مرور طی یک دهه اخیر با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، اکنون ظرفیت پوشش اجرای این طرح در فاز اول (چهار هزار هکتار ) آن به اتمام رسیده و فاز دوم ( شش هزار هکتار ) با آماده سازی زیر ساخت ها، بستر برای سرمایه گذاران در فضایی به مساحت شش هزار هکتار فراهم  است.

شهرستان مرزی و ساحلی گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان دارای ۸۰ هزار نفر جمعیت بوده که امرار معاش آن ها اغلب بر پایه کشاورزی و صیادی است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فرمانداربندر دیر: برای نجات صیادان مفقودشده نیاز به بالگرد است

چ آذر 3 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه یونس باربرز عصر روز چهارشنبه درگفت گو با ایرنا افزود: روز گذشته بر اثر طوفانی شدن دریا و نامساعد بودن هوا یک قایق صیادی اهل دیر با سه سرنشین در دریا مفقود و ارتباط آنان با خانواده قطع شده و هنوز به ساحل برنگشته اند. وی […]

همچنین بخوانید: