ممنوعیت صدور مجوز صید میگو در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فتح‌الله ابوعلی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:براساس بررسی های کارشناسی و ارزیابی ذخایر صورت گرفته توسط پژوهشکده آبزی پروی آبهای جنوب کشور، درخواست اتحادیه تعاونی های خدماتی صید استان و مصوبه کمیته مدیریت صید شیلات خوزستان، صدور مجوز صید میگو برای شناورهای صیادی استان به منظور حفاظت از ذخایر این گونه آبزی باارزش تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد بود.
وی افزود: در همین راستا هرگونه صید، حمل و جابه جایی میگو و ادوات صید از ۱۳ آذر در همه صیدگاه های استان و بنادر ماهیگیری ممنوع بوده و یگان حفاظت از منابع آبزی استان خوزستان مکلف به برخورد با متخلفان خواهد بود.
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه صید میگو در ۲ فصل تابستانه و پاییزه صورت می گیرد اظهار داشت: صید تابستانه میگو (در صیدگاه بحرکان)  فصل اول صید به شمار می رود و هر ساله از اوایل یا اواسط مردادماه آغاز و به مدت ۴۵ تا ۵۰ روز ادامه دارد.
ابوعلی با اشاره به فصل دوم صید میگو در استان بیان کرد:صید پاییزه (در صیدگاه لیفه و بوسیف در شمال غرب خلیج فارس) نیز معمولا از اوایل آبان ماه شروع و به مدت ۴۵ تا ۵۰روز تداوم می‌یابد.
وی با بیان اینکه به طور معمول سه گونه میگو ببری (صورتی)، سفید سرتیز و خنجری از صیدگاه های شمال غرب خلیج فارس صید می‌شود میزان صید فصل تابستانه در سال جاری را یکهزار و ۲۳۲ تن عنوان کرد و افزود:میزان صید تابستانه میگو نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک‌هزار و ۳۸۶ تن بوده با کاهش ۱۱ درصدی رو به رو بوده است..  

ابوعلی در ادامه علل عمده کاهش صید تابستانه میگو در سال جاری را کاهش ذخایر آبزیان، فعالیت قایق‌های غیرمجاز، ورود فاضلاب های صنعتی و شهری به صیدگاه‌ها، خشکسالی و استفاده بی رویه از ادوات صید غیرمجاز بیان کرد.
ممنوعیت دوره‌ای صید ماهی و میگو در طول سال با هدف صیانت از ذخایر آبزیان و امکان تخم ریزی ، اشتغال صیادان و جلوگیری از نابودی گونه‌های ژنتیکی باارزش آبزیان در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس اعمال می شود.
خوزستان از نظر صید دریایی پس از استان های سیستان و بلوچستان  ، هرمزگان ، بوشهر در مکان چهارم کشوری قرار دارد.
پارسال حدود ۴۷هزار تن ماهی و میگو توسط صیادان خوزستان در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس صید شد.
قاچاق صید ، فعالیت صیادان و شناورهای غیرمجاز، صید در زمان ممنوعیت ، ورود شناورهای کشورهای بیگانه به محدوده صیدگاههای خوزستان ، صید ترال و سنگینی ناوگان صیادی از چالش صید و صیادی در خوزستان است.
معیشت حدود ۵۰هزار خانوار خوزستانی به نحوی با صنعت صید و صیادی گره خورده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انرژی پاک چقدر محیط زیست را تخریب می کند؟

ش آذر 6 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه طرفداران محیط زیست در دوراهی سختی قرار گرفته اند، نیاز به انرژی پاک بدون تخریب و آلودگی محیط زیست ناشی از استخراج عناصر مورد نیاز امکان پذیر نیست. به گزارش «مرین‌پرس» از سایپانیوز، کورکی استوارت Corky Srewart زمین شناس بازنشسته در گرانت کاونتی نیو مکزیکو حدود […]
انرژی پاک چقدر محیط زیست را تخریب می کند؟

همچنین بخوانید: