پرورش ماهی در قفس تنها گزینه پایدار برای رشد آبزی‌پروری کشور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به پرورش ماهی در قفس گفت: با وجود اینکه همچنان چالش‌هایی پیش روی این صنعت نوپا و جدید در استان خوزستان وجود دارد اما پرورش ماهی در قفس در راستای حفظ ذخایر دریا و رعایت برداشت پایدار از منابع آبی خوزستان به جد در حال پیگیری است.

فتح الله ابوعلی امروز ۹ آذرماه در جریان بازدید از مناطق مستعد فعالیت‌های آبزی‌پروری در شهرستان بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره)، اهداف این نظارت میدانی را شناسایی پتانسیل‌های آبزی‌پروری این مناطق در راستای اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس به منظور کاهش فشار بر ذخایر دریایی و جلوگیری از افزایش بی رویه فعالیت‌های صید و صیادی مطرح کرد.

 به گزارش مرین‌پرس، وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر افزایش بهره‌برداری از منابع آبزیان خلیج فارس با استفاده از روش‌ها و ادوات صید مخرب و آلودگی‌های زیست محیطی، تخریب زیستگاه‌ها و صیدگاه‌ها موجب افزایش هزینه‌های صید و کاهش درآمد صیادان در بنادر صیادی استان شده است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان دریایی در قفس با توجه به سابقه دیرینه فعالیت‌های صیدوصیادی در این مناطق می‌تواند راهکار مناسبی به منظور حفظ اشتغال پایدار مطرح شود.

مدیرکل شیلات خوزستان عنوان کرد: باوجود خشکسالی‌های مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیر زمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب شرب و یا مصارف کشاورزی، پرورش ماهی در قفس به ویژه در محیط‌های محصور دریایی به عنوان تنها گزینه پایدار برای رشد آبزی‌پروری کشور پیشنهاد می‌شود.

ابوعلی افزود: با وجود اینکه همچنان چالش‌هایی پیش روی این صنعت نوپا و جدید در استان خوزستان وجود دارد اما پرورش ماهی در قفس در راستای حفظ ذخایر دریا و رعایت برداشت پایدار از منابع آبی خوزستان به جد در حال پیگیری است.

وی میزان تولید ماهی در قفس در سایر استان‌ها را بالغ بر ۱۲ هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: استان خوزستان علیرغم اینکه از رتبه نخست آبزی‌پروری و رتبه چهارم صید در کشور برخوردار است اما در تحقق برنامه‌های پرورش ماهی در قفس به دلایل مختلف عقب مانده، که خوشبختانه امسال مجوزهای لازم صادر شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان پرورش ماهی در قفس را جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی دارای بهره‌وری مطرح و بیان کرد: این پروژه هم اکنون در این منطقه در حال مطالعه و اقدامات کارشناسی است.

ابوعلی همچنین در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آب جنوب شرق در بندر امام خمینی(ره) گفت: در این منطقه روزانه ۵ هزار مترمکعب آب حاصل از بک واش (شستشوی فیلتراسیون‌ها) بلااستفاده است که در صورت مشارکت و همکاری بخش خصوصی با دانش فنی شیلات، با این منبع آبی ظرفیت تولید ۷۰۰ الی ۲ هزار تن آبزیان در سیستم مدار بسته پیش بینی می‌شود.

انتهای پیام

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۲ آذر زمان ممنوعیت صید میگوی دریایی خلیج فارس اعلام شد

چ آذر 10 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مختار آخوندی در گفتگو با مرین‌پرس با اشاره به اینکه شرایط ذخایر میگوی دریایی در آب‌های استان خوزستان به گونه‌ای است که امکان صید این گونه با ارزش دریایی، طی دو فصل برای صیادان این استان وجود خواهد داشت، اظهار داشت: فصل دوم صید میگوی خلیج […]

همچنین بخوانید: