مجوز پرورش سالانه ۷۵۰ تن ماهی تیلاپیا در بافق از شیلات یزد اخذ شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

علی اکبر رحمتیان روزشنبه در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با رها سازی ۴۸۳ هزار  قطعه بچه ماهی تیلاپیا در استخرهای پرورش ماهی منطقه پیش بینی می‌شود امسال ۲۴۱ تن گوشت ماهی در شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به فعالیت مرکز یاشده بیان کرد: این مرکز می‌تواند در حوزه کمبود آب و امنیت غذایی، به اقتصاد صنعت شیلات کمک کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب شهرستان در حوزه پرورش ماهی، اظهارکرد: سیستم‌های پرورش ماهی در بافق سنتی، بیوفلاک و متراکم است و در سیستم‌های بسته حدود ۱۰ نفر اشتغال در هر مزرعه ایجاد می‌شود.

رحمتیان به اخذ مجوز فرآوری ماهی تیلاپیا در این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: یک واحد ۲۵۰ تنی و یک واحد ۵۰ تنی برای فرآوری ماهی تیلاپیا، اقدام لازم  را انجام داد.

مجوز پرورش سالانه ۷۵۰ تن ماهی تیلاپیا در بافق از شیلات یزد کسب شد

این مسوول با بیان اینکه هر کیلوگرم ماهی تیلاپیا حدود ۳۵ درصد فیله قابل استحصال دارد خاطرنشان کرد: فرآوری ماهی در واحدهای دارای مجوز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد:  با توجه به ظرفیت‌های بافق برای آبزی پروری در آب‌های شور،ایجاد پارک ملی آبزیان در این شهرستان ضروری است ،این مهم در دستور کار و اولویت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار گیرد.

رحمتیان خاطر نشان کرد: لزوم فعالیت‌های دانش بنیان و علمی در کنار تحقیقات، باعث می‌شود که راه اندازی پارک ملی علم و فناوری آبزیان در بافق، در دستور کار باشد.

مجوز پرورش سالانه ۷۵۰ تن ماهی تیلاپیا در بافق از شیلات یزد کسب شد

وی  با اشاره به کمبود آب شیرین به دلیل واقع شدن استان در ناحیه مرکزی ایران گفت: یکی از رویکردها در حوزه تقویت صنعت شیلات، بحث آبزی پروری در آب‌های شور و لب شور و استفاده از پساب‌ها است.

به گفته مدیر جهادکشاورزی بافق، آنچه در افق چشم انداز سند امنیت غذایی در حال بررسی است در آینده نزدیک میزان تولید در آبزی پروری به ۷۰۰ هزار تن در کشور برسد که ۲۰۰ هزار تن از این میزان به ماهی تیلاپیا اختصاص پیدا می‌کند.

پرورش ماهی تیلاپیا در  ۱۱ استخر(مزرعه) شهرستان بافق انجام می شود و به ازای هر تن تولید، ۲ نفر به طور مستقیم و پنج نفر غیرمستقیم به کار اشتغال دارند.

ماهی تولید شده علاوه بر مصرف مردم شهرستان به بازار مرکز استان یزد و همچنین شهرستان‌ های بهاباد،  کوهبنان کرمان، منطقه نوق و سیریز رفسنجان عرضه می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شرکت سوییسی موتور کشتی با سوخت آمونیاک و متانول می‌سازد

ش آذر 13 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس؛ شرکت WinGD اعلام کرد در چارچوب دستیابی به انرژی سبز این شرکت قادر است تا بزرگترین موتور کشتی را با دو نوع سوخت متانول و آمونیاک در سال ۲۰۲۴ به تولید آزمایشی برساند و در سال ۲۰۲۵ در دسترس عموم قرار دهد. این […]

همچنین بخوانید: