کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌های شیلات/ برگزاری دومین مزایده پرورش ماهی در قفس

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مرین‌پرس/خوزستان مدیر کل شیلات خوزستان از کمبود اعتبارات استانی و ملی انتقاد کرد و گفت: پروژه‌های عمرانی ناتمام شیلات، به دلیل مشکلات مالی و اعتباری سال‌ها بلاتکلیف مانده است، در حالی که با منابع محدود می‌توان تعدادی از این طرح‌های راکد را اجرایی کرد.

فتح الله ابوعلی در نشست ویدئوکنفرانسی شورای هماهنگی مدیران کل شیلات استان‌های ساحلی گزارشی از وضعیت آبزی‌پروری خوزستان به ویژه پرورش میگو طی ۶ ماه نخست سال جاری ارائه و اظهار کرد: تعداد مزارع فعال در سال جاری نسبت به سال گذشته با ۵۳ درصد رشد مواجه بوده و فرآیند پرورش با سطح زیرکشت ۳۳۰ هکتار در شرایط نرسری شده، برداشتی حدود ۶۹۲ تن میگو را به همراه داشته است. 

وی افزود: در حال حاضر با اقدامات موثر انجام‌شده، شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگو زیر ۵ درصد رسیده و این بیماری در خوزستان کنترل شده است. 

مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: تعداد مراکز نرسری فعال در سال گذشته یک واحد بوده و امسال به ۳ واحد افزایش پیدا کرده است و با تداوم همکاری و مشارکت از سوی بهره‌برداران، افزایش راه‌اندازی مراکز نرسری در سال آینده به ۱۰ مرکز نیز پیش بینی می‌شود.

ابوعلی ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی و رکود یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به ۳ مرکز افزایش می‌یابد و نیاز عمده پست لارو میگوی منطقه را در این مجتمع تامین خواهیم کرد.

بهره‌برداری از مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان در سال آینده

مدیر کل شیلات خوزستان از بهره‌برداری مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان در سال آینده خبر داد و گفت: با فعال شدن این مجتمع، نیاز به پست لارو به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی، تولید ۱۱۰ تن میگو از آب‌های نامتعارف (زه آب مزارع کشاورزی) شهرستان خرمشهر را اقدامی بی سابقه خواند و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های شیلات در استان خوزستان و مناطق جنوبی بسیار بالا است و برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص به کارگیری این ظرفیت‌ها به دستگاه‌های ذیربط ارائه خواهد شد. 

ابوعلی، به آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس در خوزستان اشاره کرد و یادآور شد: با سال‌ها تلاش و پیگیری‌های مستمر، برای نخستین بار پروانه تاسیس پرورش ۵۰۰ تن ماهی دریایی در قفس اخذ شد و در همین راستا متقاضیان دیگری نیز مراجعه می‌کنند.

دومین مزایده پرورش ماهی در قفس به زودی برگزار می‌شود

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: اولین مزایده پرورش ماهی در قفس در سد مارون برگزار شد و مزایده دوم نیز به زودی برگزار می‌شود. همچنین پرورش ماهی دریایی در قفس در خوریات بندر امام خمینی (ره) نیز در حال مطالعه و بررسی است.

این مقام مسئول، مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان شهرستان کارون را یکی از مهمترین پروژه‌های آبزی‌پروری استان دانست و اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ مزرعه در فاز ۲ این مجتمع طراحی شده که سال گذشته ۱۵ مزرعه و امسال به ۲۷ مزرعه رسیده است و سال آینده ۴۵ تا ۵۰ مزرعه وارد مدار تولید می‌شوند.

ابوعلی بیان کرد: طی چند ماه آینده زیرساخت‌های دو کانال فرعی این مجتمع تکمیل و ظرفیت راه‌اندازی ۱۱۳ مزرعه ایجاد می‌شود که در صورت تامین تسهیلات بانکی سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند.   

وی در ادامه یادآور شد: در صورتی که مجتمع‌های تولیدی تکمیل شوند ظرفیت ۴۵ هزار تنی به تولید استان افزوده می‌شود و امیدواریم سهم شیلات از تسهیلات کم بهره‌ای که پیش بینی شده کمک کند تا مزارع سریعتر راه‌اندازی شوند.

مدیرکل شیلات خوزستان، در خصوص اقدامات انجام‌شده در حوزه ماهیان سردابی استان نیز گفت: فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان سردابی شهدای شهرستان اندیکا امسال با تکمیل زیرساخت‌ها و احداث استخرها آغاز و سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

انتقاد مدیر کل شیلات خوزستان از کمبود اعتبارات پروژه‌های عمرانی

ابوعلی افزود: شهرک شیلاتی شهدای اندیمشک (مزرعه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی ماهیان سردابی) نیز در دست پیگیری و اجرا است.  

وی ادامه داد: در بحث صادرات آبزیان نیز علیرغم مشکلات موجود، یک خط هوایی در شهرستان آبادان راه اندازی شده است و محصولات شیلاتی به صورت هفتگی به کشور کویت صادر می‌شوند و این اقدام برای کشور ترکیه و سایر کشورهای شمالی نیز در حال پیگیری است.

مدیر کل شیلات خوزستان، در بخش دیگری از این نشست مجازی، از کمبود اعتبارات استانی و ملی انتقاد و تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی ناتمام شیلات، به دلیل مشکلات اقتصادی و اعتباری سال‌ها بلاتکلیف مانده و کمبود اعتبارات عمرانی کار را برای ما سخت‌تر کرده است. در حالی که با منابع محدود می‌توان تعدادی از این طرح‌های راکد را اجرایی کرد و از طرفی دیگر این تاخیرهای پیش آمده به ویژه در حوزه بنادر صیادی، شیلات استان را از سوی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و هم استانی‌ها مورد انتقاد قرار داده است. 

مدیر کل شیلات خوزستان، برخی از مهمترین مشکلات فعلی این اداره کل را عدم تامین اعتبارات لازم، سوخت شناورها و کمبود نیروی انسانی به ویژه در یگان حفاظت از منابع شیلات استان و راه‌اندازی سامانه سیتا برای صیادان برشمرد.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

الحاق ۳ شناور به ناوگان شمال و جنوب نیروی دریایی ارتش

چ آذر 17 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار شهرام ایرانی ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم معارفه فرمانده جدید ناوگان شمال در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش کلیه فعالیت‌های خود را در حوزه‌های ملی و بین المللی برنامه ریزی می‌کند. وی با اشاره به حفظ اقتدار ملی […]
نداجا برای آبادانی مناطق محروم جنوب شرق کشور تلاش می کند

همچنین بخوانید: