رونق جریان تجارت به بنادر ایران/ رویکرد سازمان بنادر برای توسعه ناوگان رو-رو در دریای خزر/ بخش‌ خصوصی ایرانی اولویت سرمایه ‌گذاری در بنادر و پسکرانه بندری

زمان مطالعه: 3 دقیقه



مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم، با جریان‌سازی کالا، جریان تجارت به بنادر کشور، به ویژه بندر چابهار، رونق پیدا کند، تاکید کرد: حمل‌ونقل دریایی در ایران، به عنوان پیشران اقتصادی کشور، همواره یک گام از تحریم‌های ظالمانه، جلوتر بوده و همواره با یک طراحی و فرمول مناسب، از تحریم‌ها عبور کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع دریایی، گفت: با جریان سازی ورود کالاهای اساسی به کشور، واردات کالاهای اساسی طی ۸ ماه گذشته از سال ۱۴۰۰، درمقایسه با سال قبل، رشد ۳۰ درصدی داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارگیری و تخلیه همزمان ۱۷ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور گفت: طی ۸ ماه گذشته، ۱۲۹ میلیون تن کالا در بنادر کشور جا‌به‌جا شده است که نشان رشد ۱۱ درصدی عملیات بندری است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی تجاری وارد آب‌های سزمینی و بنادر کشور می‌شود،خاطرنشان کرد: هدایت، کنترل و نظارت بر تردد کلیه شناورها توسط بخش دریایی سازمان بنادر صورت می‌گیرد تا دریانوردی ایمن در بنادر کشور داشته باشیم.

صفایی با اشاره انجام عملیات لایروبی، یدک‌کشی و راهنمابری علایم دریایی و دریانوردی توسط حوزه دریایی سازمان بنادر، تاکید کرد: حجم عظیم تجارت دریایی به سمت بنادر ایران توسط حوزه دریایی، هدایت، کنترل و نظارت می‌شود که به لحاظ ایمنی، حفظ محیط زیست و امنیت دریانوردی در خور توجه و شایسته تقدیر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد عملکرد بندر چابهار، اظهار داشت: ظرفیت بندر چابهار از بعد انقلاب اسلامی، به ۱۲ و نیم میلیون تن افزایش یافته است که درصدد هستیم با جریان عبور کالا و ترانزیت از طریق بندر شهید بهشتی را تقویت کنیم.

صفایی با اشاره به در دست انجام بودن پروژ‌ه‌های ریلی از بندر چابهار به میلک و از زاهدان به چابهار، تاکید کرد: چنانچه کشور عمان و هند به عنوان مبادی کالا به ایران، افغانستان، ازبکستان و کشورهای آسیای میانه رقم بخورد، جریان تجارت به طرف بندر چابهار رشد خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست‌های توسعه‌ای سازمان بنادر در دریای خزر، افزود: در دریای خزر به دنبال توسعه ناوگان توسط کشتیرانی داخلی هستیم؛ به همین منظور، در نظر داریم با اختصاص وجوه اداره شده برای تامین ناوگان دریایی به ویژه کشتی‌های رو-رو توسط بخش خصوصی، فعالیت در بنادر جنوبی دریای خزر را توسعه دهیم. 

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای سازمان بنادر در بندر شهید رجایی، گفت: با اجرای فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی، ۹۰۰ متر اسکله آماده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص سیاست‌های سرمایه‌گذاری این سازمان گفت: رویکرد ما در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه تجهیزاتی بنادر، استفاده از توان بخش داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و بومی‌سازی ساخت و ساز در صنایع دریایی کشور است. 

به گفته صفایی، رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سرمایه‌گذاری، علاوه بر آمادگی این سازمان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، علاقه‌مند سازی سرمایه‌گذاران داخلی برای ورود به حوزه مهم بندری و دریایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جریان تردد و ارتباطات بین بندری میان ایران و چین و همچنین میان هند و ایران برقرار است، افزود: اپراتور هندی بندر چابهار تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا جریان عبور کالا از بندر چابهار افزایش پیدا کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

برنامه دولت برای خرید کشتی‌های رو-رو

ی آذر 28 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه مرین‌پرس یک مقام مسئول با بیان اینکه مشکل مالی برای خرید کشتی های رورو نداریم، گفت: از طریق هماهنگی با سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی، آماده خرید کشتی های رورو هستیم. به گزارش مرین‌پرس به نقل از ایسنا، احسان قمری اظهار کرد: وظیفه […]