مراکز تکثیر میگو در بوشهر به “لکه سفید” مبتلا نبودند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/بوشهر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر گفت: با نمونه برداری از ۲۰ مرکز تکثیر میگو دارای فعالیت مولدسازی، موردی از ردیابی ویروس لکه سفید میگو در پیش مولدین میگو یافت نشد.

فرامرز آذرنگ ظهر امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به روند سال‌های قبل و بر اساس دستورالعمل برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو در ایران و به منظور تولید مولدین میگو سالم، بهداشتی، باکیفیت و مورد تایید دامپزشکی، برنامه مراقبت هدفمند پیش مولدین و مولدین میگو در طی ۳ مرحله و در بازه های زمانی معین در سطح کلیه مراکز تکثیر میگو فعال استان بوشهر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش مولدین و مولدین میگو موجود در این مراکز تحت برنامه ملی مراقبت بیماری‌های اخطار کردنی میگو قرار می گیرند و برنامه ممیزی رسمی مراکز تکثیر میگو نیز با هدف رفع نواقص و بهبود شرایط فنی_بهداشتی و ارتقاء ساختار GMP و GHP این مراکز انجام می‌شود تا در نهایت مراکز تکثیر میگو با ساختاری مناسب و مطلوب با حداقل نواقص ساختاری و با آمادگی وارد چرخه تولید پست لارو میگو شوند. 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر اشاره کرد : این برنامه به همت این اداره کل و با فعالیت ۴ اکیپ کارشناسی دامپزشکی و با حضور مسئولین بهداشتی و همکاری مدیران مراکز تکثیر میگو به مدت ۸ روز کاری از روز شنبه  ۱۳ آذر آغاز و در روز یکشنبه ۲۱ آذر خاتمه یافت که در آن ۲۹ مرکز تکثیر میگو متقاضی فعالیت در سال زراعی آینده مورد ممیزی رسمی قرار گرفتند و موارد نقص فنی و بهداشتی و عدم انطباق در آنها احصاء و به منظور اصلاح و بهبود شرایط به مدیریت این مراکز ابلاغ شد. 

آذرنگ تصریح کرد: در ۲۰ مرکز تکثیر میگو دارای فعالیت مولدسازی نیز نمونه برداری مرحله اول از برنامه مراقبت هدفمند پیش مولدین میگو به تعداد ۱۷۰۰ نمونه تحت شرایط ویژه استرس دمایی و شوری به منظور ردیابی ویروس لکه سفید میگو انجام شد که پس از اجرای تکنیک آزمایش مولکولی Real time PCR بر روی آنها، موردی از ردیابی ویروس لکه سفید میگو در پیش مولدین میگو هیچکدام از این مراکز یافت نشد و بدین ترتیب این مراکز با گذراندن این مرحله، جهت انجام مراحل بعدی برنامه پایش و مراقبت هدفمند پیش مولدین و مولدین میگو و انجام ممیزی نهایی مراکز معرفی شدند.

وی عنوان کرد: در سال زراعی گذشته نیز در راستای اجرای برنامه پایش و مراقبت هدفمند در مراکز تکثیر میگو و در ۲۰ مرکز تکثیر میگو فعال استان، تعداد ۵۱۶۶ نمونه پیش مولد و مولد میگو گرفته شده بود و بر روی این نمونه‌ها تعداد ۱۳۹۴ آزمایش مولکولی انجام شد.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تولید میگو پرورشی بوشهر به ۴۵ هزار تن در سال افزایش می‌یابد

چ دی 1 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه علی بازدار در گفتگو با مرین‌پرس در بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم استان ساحلی بوشهر را پرورش آبزیان از جمله میگو دانست و اظهار داشت: توجه به طرح‌های پرورش میگو یکی از محور‌های مهم توسعه اقتصادی استان بوشهر محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه نشست‌های […]

همچنین بخوانید: