غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم(ص)/ خط و نشان سپاه برای دشمن

زمان مطالعه: 14 دقیقه

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-هادی رضایی؛ روز جمعه سوم دی ماه بود که وزارت خارجه انگلیس با ابراز نگرانی از شلیک موشک‌های بالستیک در مرحله نهایی رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷»، مدعی شد که این اقدام، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه مدعی شد که پرتاب موشک‌های بالستیک نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر لزوم توقف هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط ایران است. در این بیانیه با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس آمده است: پرتاب موشک‌های بالستیک توسط ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در واکنش به این بیانیه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد موضع گیری مداخله جویانه وزارت امور خارجه انگلیس در مورد توانمندی دفاعی کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می‌کند و لذا نه تنها اینگونه موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌آید بلکه حاکی از ادامه سیاست یک بام و دو هوای لندن است.

وی افزود: این کشور در حالی که در یک رقابت بی‌پایان برای فروش مخرب‌ترین سلاح‌ها به منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق بحران زده جهان است و بدون توجه به مقررات عدم اشاعه پیمان‌های نظامی مانند اوکاس را منعقد می‌کند، در همان حال در مورد تمرین‌های نظامی معمول ایران اظهار نگرانی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: انگلیسی‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران است به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد. این بریتانیا است که با تفسیر به رای قطعنامه ۲۲۳۱ عملاً مفاد آن را نقض می‌کند.

خطیب‌زاده با محکوم کردن تلاش مقامات بریتانیایی برای القای تهدید ایران در منطقه، گفت: آنچه به بی ثباتی و ناامنی در منطقه دامن زده و از جمله فاجعه انسانی در یمن را به وجود آورده، اشتهای سیری ناپذیر بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به فروش حجیم تسلیحات پیشرفته به برخی کشورهای منطقه، آن هم با آگاهی کامل از نقض حقوق بین‌الملل بویژه حقوق بشر دوستانه در کاربرد این تسلیحات، است. لذا آنها هستند که در پیشگاه مردم مظلوم منطقه و جامعه بین المللی بایستی در قبال افزایش بی ثباتی و ناامنی در منطقه پاسخگو و مسئول باشند.

وی همچنین تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند».

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در اینستاگرام نوشت: «رزمایش پیامبر اعظم (ص) علاوه بر آنکه جلوه‌ای از عزم خدشه‌ناپذیر ما برای دفاع مستحکم از میهن اسلامی و پاسخ کوبنده به دشمنان این آب و خاک است، حاوی پیام برادری و امنیت به کشورهای دوست و همسایه است».

به این بهانه برآن شدیم تا مراحل مختلف رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ را بررسی کنیم.

رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه از روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه به مدت پنج روز در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با حضور یگان‌هایی از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و همچنین برخی از یگان‌های مردم پایه بسیج مستضعفین و با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» و با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی» در راستای افزایش سطح آمادگی‌های رزمی سپاه و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تاکتیک‌ها برای مقابله با تهدیدات متصور و جنگ‌های ترکیبی برگزار شد.

در این رزمایش تمرین مقابله با طیف‌های مختلف تهدید که دارای ویژگی‌های همزمانی، پیوستگی و درهم‌تنیدگی در حوزه‌های نرم، نیمه سخت و سخت هستند برای نخستین بار عملیاتی شد. در ادامه گزارش به بررسی تاکتیک‌ها و عملیات‌های صورت گرفته در این رزمایش می‌پردازیم.

۱- انهدام اهداف ثابت و متحرک دریایی و زمینی توسط پهپادهای تهاجمی

در یکی از اولین مراحل رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پهپادهای تهاجمی نقطه‌زن اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی که بر اساس سختگیرانه ترین سناریوهای رزمایش طراحی شده بودند را با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

همچنین، پشتیبانی هوایی توسط بالگردهای تهاجمی با شلیک دقیق به اهداف انجام شد.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

۲- تمرین دفاع از سواحل و جزایر

تمرین دفاع از سواحل در قالب اجرای عملیات‌های دفاع ثابت و متحرک و ضد «هلی برن» در دومین مرحله از رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به اجرا درآمد.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه برگزاری این مرحله از رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه در خصوص تمرین انجام شده در این مرحله از رزمایش گفت: «امروز عملاً در میدان نتیجه بازی جنگ و طرح‌هایی که به صورت نظری کار شده بود را مشاهده کردیم.»

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

فرمانده نیروی دریایی سپاه استفاده از سلاح و مهمات بومی را یکی دیگر از ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ اعلام کرد و گفت: «همه این سلاح‌ها و تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود و از کیفیت و دقت بالایی برخوردار است».

سردار تنگسیری، عملیات انجام شده در روز دوم رزمایش را دفاع از جزایر اعلام کرد و گفت: «ما امروز تمرین دفاع از جزایر را اجرا کردیم و نشان دادیم قبل از اینکه دشمن بخواهد به جزایر نزدیک شود آنها را منهدم خواهیم کرد. بازی جنگ ما این است که قبل از اینکه دشمن بتواند به نزدیکی سواحل ما برسد، او را منهدم کنیم»

۳- تمرین عملیات موشکی بالستیک علیه اهداف ثابت و متحرک دشمن

در ادامه مراحل در دومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران، عملیات موشکی بالستیک علیه شناورها، تاسیسات و پایگاه‌های دشمن اجرا شد.

در این مرحله از رزمایش موشک‌های بالستیک زمین به زمین اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند.

همچنین اهداف شناوری شبیه سازی شده دشمن فرضی با شلیک موشک‌های سطح به سطح شناوری و ساحل به دریا منهدم شد.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

اجرای عملیات توسط سامانه‌های پدافند هوایی شناوری و ساحلی علیه اهداف پهپادی دشمن از دیگر بخش‌های دومین روز رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ بود که با موفقیت اجرا شد.

تمرین عملیات‌های ویژه و نفوذ در سطح عملیاتی و راهبردی، اجرای عملیات در شرایط جنگ بیولوژیک و تمرین یگان‌های پدافند هوایی تحت شبکه یکپارچه از دیگر اقدامات دومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ بود.

دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص این مرحله از رزمایش، گفت: «این رزمایش با اشراف اطلاعاتی دقیق مواضع دشمن آغاز و با بکارگیری سامانه‌های جنگال، مختصات جغرافیایی حضور دشمن شناسایی و با استفاده از تجهیزات و تسلیحات نوین ساخت داخل از سواحل جزایر و آب‌های سرزمینی و تمرین دفاع پوششی با موفقیت انجام شد».

وی پیام این رزمایش را حفظ اقتدار ملی، ثبات امنیت منطقه، تقویت وحدت اسلامی، عزت آفرینی، تولید قدرت و ارتقای توان نظامی و اطمینان بخشی از حفظ توان و آمادگی‌های رزم توصیف و تصریح کرد: «پیام این رزمایش به دشمنان ما این است که ما هیچگاه اجازه نخواهیم داد کشوری به آب‌های سرزمینی ما، نگاه تهدیدآمیز داشته باشد و قطعاً چشمی که بخواهد از این جایگاه به کشور ما نگاه چپی داشته باشد را کور خواهیم کرد و آن دستی که بخواهد به کشور ما دست درازی کند را قطع می‌کنیم.»

۴- تمرین دفاع مستحکم یگان‌های نیروی زمینی سپاه از سواحل

سومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه با محوریت مأموریت‌های نیروی زمینی سپاه با تمرین دفاع مستحکم یگان‌های برگزیده این نیرو از سواحل و جزایر در جزیره لارک برگزار شد.

در این مرحله از رزمایش رزمندگان نیروی زمینی سپاه با بهره‌گیری از تسلیحات و ادوات جدید و استفاده از تاکتیک‌های نوین، سناریوهای محتمل آفندی و پدافندی را با موفقیت اجرا کردند.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

یگان‌های نیروی زمینی سپاه در این مرحله پس‌از اشراف اطلاعاتی از وضعیت دشمن، اهداف شناسایی‌شده را مورد آماج حملات سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین قرار دادند.

بنابراین گزارش، اجرای عملیات ضد هلی‌برن و دفاع چند لایه از جزایر با انجام تمرین‌های تخریب و انفجارات، موانع سد کننده و پدافند هوایی علیه جنگنده‌های دشمن در شرایطی نسبتاً واقعی دنبال شد.

۵- عملیات تاخت آبی خاکی نیروهای ویژه صابرین

در ادامه عملیات‌های روز سوم رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه، تیپ نیروهای ویژه صابرین عملیات تاخت آبی خاکی و سرپل گیری در منطقه دشمن را با موفقیت اجرا کرد.

در این مرحله از رزمایش نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه با نفوذ به ساحل دشمن فرضی ضمن انهدام اهداف از پیش تعیین شده موفق به تصرف بخشی از منطقه به عنوان سرپل عملیات شدند.

همچنین نیروهای تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی با اجرای عملیات ضد هلی برن با بهره گیری از پشتیبانی آتش یگان‌های زرهی مانع از نفوذ دشمن به منطقه خودی شدند.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

همچنین، یگان‌های مهندسی و تخریب نیروی زمینی سپاه نیز با طراحی و اجرای انفجارات گسترده یک لایه دفاعی مستحکم در برابر نیروهای دشمن ایجاد کردند.

در این مرحله یگان‌های تخریب «نزسا» با بهره گیری از مهمات و مواد منفجره بومی و هوشمند در حجم بالا موفق به ایجاد یک دیواره انفجاری و ایجاد یک خندق برای جلوگیری از نفوذ نیروهای دشمن به منطقه خودی شدند.

۶- آتش سنگین تانک‌های مدرنیزه شده نیروی زمینی سپاه

در ادامه مراحل رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص )۱۷ سپاه یگان‌های زرهی نیروی زمینی سپاه با اجرای تک زرهی و مانور احاطه‌ای موفق به انهدام مواضع دشمن شدند.

در این مرحله نیروی زمینی سپاه با بهره گیری از تانک‌های تی ۷۲ ارتقا یافته و خودروهای رزمی پیاده نظام «بی ام پی ۲» نسبت به اجرای آتش پشتیبانی از نیروهای عمل کننده در منطقه رزمایش اقدام کردند.

تانک‌های بکارگیری شده در این رزمایش به سیستم‌های کنترل آتش پیشرفته با امکان شلیک در شب و در مسافت ۳ کیلومتری مجهز شده‌اند.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

همچنین در این مرحله از رزمایش عملیات هجومی بالگردهای هوانیروز سپاه به منظور انهدام مواضع دشمن فرضی با موفقیت اجرا شد.

در این مرحله بالگردهای کبرا، طوفان، و میل ۱۷ هوانیروز سپاه با بکارگیری مهمات بومی نسبت به اجرای پشتیبانی آتش هوایی از نیروهای عمل کننده در رزمایش اقدام کردند.

در ادامه مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پهپادهای رزمی و مراقبتی نیروی زمینی سپاه ضمن پایش منطقه رزمایش نسبت به انهدام اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند.

پهپادهای مهاجر ۶ نیروی زمینی سپاه مجهز به بمب‌های هوشمند و نقطه زن قائم، اهداف ثابت و متحرک دشمن فرضی را با دقت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.علاوه بر این پهپادهای هجومی نیروی زمینی سپاه نیز که به تازگی به سازمان رزم این نیرو الحاق شده‌اند با پرواز بر فراز منطقه رزمایش اهداف خود را با موفقیت منهدم کردند.

همچنین یگان‌های توپخانه و موشکی نیروی زمینی سپاه با اجرای آتش سنگین علاوه بر پشتیبانی از نیروهای عمل کننده مواضع و استحکامات دشمن فرضی را در هم کوبیدند.

در این مرحله توپخانه نیروی زمینی سپاه با بکارگیری توپ‌های ۱۲۲، ۱۳۰ و ۱۵۵ میلیمتری و راکت اندازه‌ها و موشک‌های نقطه زن، با بکارگیری گلوله‌های هوشمند اهداف از پیش تعیین شده را با موفقیت منهدم کردند.

همچنین در این رزمایش برای نخستین بار توپخانه نیروی زمینی سپاه با به بکارگیری مهمات مجاورتی علاوه بر انهدام اهداف زمینی با موفقیت اهداف دریایی را نیز منهدم کرد.

۷- اجرای موفق انفجارات گسترده و تخریب آفندی

در ادامه مراحل رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه، یگان‌های مهندسی و تخریب نیروی زمینی سپاه با طراحی و اجرای انفجارات گسترده یک لایه دفاعی مستحکم در برابر نیروهای دشمن فرضی ایجاد کردند.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

در این مرحله یگان‌های تخریب «نزسا» با بهره‌گیری از مهمات و مواد منفجره بومی و هوشمند در حجم بالا موفق به ایجاد یک دیواره انفجاری و ایجاد یک خندق برای جلوگیری از نفوذ نیروهای دشمن به منطقه خودی شدند.

۸- اجرای عملیات رزم گسترده شبانه

اجرای عملیات رزم گسترده شبانه و به کارگیری تاکتیک‌های ترکیبی یگان‌های تکاور، زرهی، توپخانه، پهپاد و بالگردهای تهاجمی هوانیروز پایان یافت.

در این رزمایش تمامی واحدها و یگان‌های شرکت کننده به تجهیزات رزم در شب تجهیز شده بودند و به خوبی توانستند اهداف رزمایش را محقق کنند.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

اجرای آتش بالگردهای تهاجمی هوانیروز سپاه در مرحله نهایی رزمایش با موفقیت به انجام رسید و یگان‌های رزمی این نیرو با بهره‌گیری از این تجهیزات توانستند به بهترین شکل به اجرای ماموریت مطابق با سناریوی رزمایش بپردازند.

۹- شلیک موشک‌های نقطه‌زن کروز دریایی با برد متوسط

چهارمین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ با شلیک موشک‌های نقطه‌زن کروز دریایی با برد متوسط و عملیات هوایی پهپادهای نیروی دریایی سپاه انجام گرفت.

شلیک موشک‌های نقطه زن کروز دریایی از سکوهای شناوری و ساحلی و اصابت همزمان به هدف مشخص در دریا با حضور دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان عالی رتبه قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) با موفقیت به انجام رسید.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

همچنین در بخش دیگر برنامه‌های روز چهارم این رزمایش، عملیات هوایی پهپادهای نیروی دریایی سپاه یک پهپاد همزمان دو هدف را مورد اصابت قرار داد که با رصد و اشراف اطلاعاتی مواضع دشمن، کنترل و پایش منطقه عمومی تنگه هرمز و شرق آن و شلیک به مواضع دشمن فرضی صورت گرفت.

دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه این اقدام گفت: ساخت موشک‌های کروز دریایی در داخل کشور توسط دانشمندان جوان و انقلابی صورت گرفته و از قابلیت‌های این موشک‌ها رادار گریز بودن، مقاوم بودن برابر جنگ الکترونیک، هدف‌یابی در شرایط سخت، نقطه‌زنی هدف در سریع‌ترین زمان با کلاهک جنگی پر قدرت و رادارهای ویژه این موشک‌ها این رزمایش را نسبت به سال گذشته متمایز کرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: پهپادهای برد بلند نیروی دریایی سپاه با اقدامی ویژه با انجام عملیات‌های بالای سطح، ابتدا شناسایی اپتیکی با اسکن حرارتی و پایش سیگنالی و رله مخابراتی، بر فراز جغرافیای فعالیت دشمن وارد شده و با عمق‌بخشی و اشراف اطلاعاتی حداکثری و انتقال آنی تصویر صحنه نبرد به مبادی تصمیم‌گیر آغاز شد و در ادامه پهپادهای رزمی نقطه‌زن هوشمند و انهدامی، با دقت بالا و در کوتاه‌ترین زمان، موفق به از بین بردن مواضع دشمن شدند که اشرافیت پهپادهای رزمی و شناسایی در میدان عمل کاملاً چشم‌گیر بود.

در این عملیات‌ها به طور همزمان از ۳ فروند پهپاد با قابلیت‌های متفاوت رزمی، شناسایی، اپتیکی، سیگنالی، رله مخابراتی و چند منظوره استفاده شد که در نوع خود منحصر به فرد است.

۱۰- شلیک ۱۶ فروند موشک بالستیک در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص)

مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام پذیرفت.

در این مرحله از رزمایش موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی شده دشمن را با دقت ۱۰۰ درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

غُرش موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم/خط و نشان کشیدن سپاه برای دشمن

همزمان با شلیک موشک‌ها، ۱۰ فروند پهپاد هجومی نیروی هوافضای سپاه به طور همزمان از مبدا حرکت و اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند.

بنابر این گزارش، اجرای قابلیت مانورپذیری موشک‌های سوخت جامد برای عبور از سپرهای دشمن، شلیک همزمان و اصابت همزمان و ارتقای آمادگی‌های رزمی از ویژگی‌های بخش نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

دستاوردهای رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه

بر اساس آنچه در گزارش بالا آمده است، رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه نیز همچون همه رزمایش‌های نیروهای مسلح دستاوردهایی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به ارتقای توان بازدارندگی در مقابل تهدیدهای آینده، خودباوری و اعتماد به نفس در رصد و مقابله با تهدیدات و آینده‌نگاری حوزه‌های عملیاتی، اطلاعاتی و آموزشی و افزایش اعتماد به نفس در صحنه‌های عملیاتی گسترده در زمین، هوا و دریا با تکیه بر فناوری‌ها و دستاوردهای بومی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی اشاره کرد.

حمله همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه به هدف و مانورپذیری موشک‌های بالستیک از دیگر برجستگی‌های این رزمایش بود. همچنین جهت دادن به موشک‌های بالستیک و اینکه از جهات مختلف حرکت کرده و قدرت مانور داشته باشند، پدیده و قابلیتی است که در این رزمایش به نمایش گذاشته شد که به همت متخصصان توانمند ایران حاصل شده است و کار دشمن را بسیار سخت می‌کند و با این اقدام صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان برای تولید سیستم‌های پدافندی و دفاع موشکی دیگر ارزشی ندارد و دیگر نمی‌توانند درست پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهت و در چه نقطه‌ای به سمت آنها می‌آیند.

پرتاب پهپادهای رزمی به صورت چند فروندی از سکوی پرتاب را می‌توان از دیگر وجوه برجسته این رزمایش برشمرد، با این اقدام حجم آتش‌های ما افزایش یافته و در آنِ واحد تعداد زیادی هواپیمای بدون سرنشین هجومی به سمت هدف می‌روند و تقریباً تمام سامانه‌های پدافندی را اگر هم بتوانند رهگیری کنند، به صورت اشباع درمی‌آورد و ترکیب این قابلیت‌ها با توانمندی‌های موشکی به امنیت کشور کمک می‌کند.

بهره‌گیری از تجهیزات و تسلیحات بومی در این رزمایش یکی از نقاط قوت آن است، تجهیزاتی که با جهاد بی‌وقفه دانشمندان و متخصصان سپاه و وزارت دفاع به دست آمده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مناطق ساحلی خوزستان

س دی 7 , 1400
زمان مطالعه: 14 دقیقه محمد سبزه زاری در گفتگو با مرین‌پرس افزود: بر‌اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، با استقرار سامانه بارشی از روز چهارشنبه در مناطق ساحلی استان احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در این مناطق وجود دارد. به گفتۀ وی آب‌های شمال غرب خلیج فارس تا اواخر وقت […]

همچنین بخوانید: