موضوعات: شیلات

نیازهای رونق صنعت شیلات در کهگیلویه و بویراحمد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ درصد منابع آبی ایران و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب هم اکنون ظرفیت پرورش ماهی در آن ۱۸ هزار تن برآورد شده است.

صاحب نظران حوزه شیلات کهگیلویه و بویراحمد می گویند: اگرچه استان یکی از قطب های پرورش ماهیان سردآبی کشور محسوب می شود اما ظرفیت های پنهان دیگری هم در این سرزمین زرخیز وجود دارد که می تواند منجر به رونق بیشتر تولید و اشتغالزا شود. 

آنان بر این باور هستند که تبدیل مزارع پرورش ماهی مناطق سردسیری از سنتی به مکانیزه نخستین راهکار برای برای توسعه صنعت شیلات در کهگیلویه و بویراحمد است.

با توجه به اینکه ظرفیت های طبیعی ایجاد مزارع پرورش ماهی تقریبا تکمیل است برای بهره وری بهتر از منابع موجود مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی ضروری به نظر می رسد.

فعالان صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد بر این باور هستند که تحقق این امر ضمن ایجاد فرصت های می تواند به افزایش تولید نیز کمک کند.

این کارشناسان با اشاره به اینکه تا زمان حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی مستقیم در حوزه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده در صورت توجه و حمایت دولت امکان  ۲برابر شدن فرصت های شغلی مستقیم وجود دارد.

مکانیزه شدن مزارع پرورش ماهی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از ظرفیت های آبزی پروری در مناطق سردسیری استان تکمیل شده گفت: مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی یکی از راهکارهای توسعه صنعت شیلات در مناطق سردسیری  استان است.

حمزه جانبازی اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد اجرای طرح مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی به افزایش ۳۳ درصدی تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پرورش ماهی استان در زمان حاضر ۱۸هزار تن است بیان کرد: تحقق مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت تولید در استان را به سالیانه ۲۷ هزار تن افزایش می دهد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای تبدیل ۲۵۸ مزرعه پرورش ماهی استان نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

ظرفیت های مغفول آبزی پروری در مناطق گرمسیری

کارشناسان حوزه شیلات کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که ۹۵ درصد از ظرفیت های تولید ماهی در مناطق گرمسیری این استان مغفول مانده است که با سرمایه گذاری در این خصوص می توان به رونق اشتغال و تولید در این خطه امیدوار بود.

آنان بر این باور هستند که ظرفیت های خفته زیادی برای راه اندازی طرح های پرورش ماهیان زینتی و گرم آبی در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مناطق گرمسیری استان ظرفیت های بدون استفاده زیادی برای تولید ماهیان زینتی و گرم آبی دارند که تنها پنج درصد آن در حال بهره برداری است.

جانبازی عنوان کرد: در زمان حاضر ۱۲ طرح پرورش ماهیان گرم آبی و زینتی با ظرفیت یکهزار و ۲۰۰ تن در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح مطالعه و امکان سنجی اجرای طرح های آبزی پروری و توسعه صنعت شیلات در استان از اوایل شهریورماه امسال با مشارکت کارشناسان تحقیقات شیلات این استان آغاز شده و قرار است در مدت زمان ۱۸ ماه انجام شود ابراز امیدواری کرد: با شناسایی ظرفیت های بدون استفاده در آینده شاهد شکوفایی بیشتر صنعت شیلات در استان باشیم. 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این طرح در ۲ بخش مناطق سردسیری و گرمسیری استان و در مناطق  بشار، خرسان و کبگیان اجرا خواهد شد.  

جبران خسارت های حوادث در انتظار اعتبار

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارت های زلزله پارسال شهرستان دنا و سیلاب تابستان استان به زیرساخت های مزارع پرورش ماهی تصریح کرد: خسارت ناشی از این بلایای طبیعی در مزارع استان ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی عنوان کرد: امسال اعتباری برای تامین سرمایه در گردش یا جبران خسارت های ناشی از سیل و زلزله در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص نیافته است.

فعالان پرورش ماهی نیازمند اعتبارات سرمایه در گردش

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: دست کم ۴۰ درصد از مزارع پرورش ماهی استان برای تهیه غذای آبزیان، بچه ماهی و دارو نیازمند تسهیلات بانکی سرمایه در گردش هستند.

وی بیان کرد: این بهره برداران ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ادامه تولید نیاز دارند.

جانبازی با اشاره به تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس جمهوری و هیات همراه به حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات کافی به حوزه شیلات جایگاه استان به عنوان یکی از قطب های ماهی قزل آلا در کشور حفظ شود.

مزایای پرورش ماهی

تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی رویه، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی، ارزآوری و استفاده ارزان اقتصادی از آب مزایایی است که اهمیت رونق پرورش ماهی را بیشتر کرده است.

کارشناسان حوزه شیلات می گویند:پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی فرصتی برای استفاده بهینه از تاسیسات کشاورزی است.

آنان تاکید می کنند: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب میزان استفاده از کود شیمیایی در کشت را کاهش می‌دهد که این امر سبب پایین آوردن هزینه‌های کشاورزی و آلودگی های زیست‌محیطی می‌شود.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت