هدر رفت میلیون‌ها مترمکعب روان آب‌ در گناوه و دیلم، چاره‌ای باید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

منشا و سرچشمه  روان آب های میلیون مترمکعبی که  از استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در دره های فصلی کوچک و بزرگ جاری شده وارد شهرستان های دیلم و گناوه می‌شود، تنها جز اینکه سیلاب فصلی راه می افتد و  زمین‌‎های حاصلخیز و مستعد کشاورزی  را شسته و تخریب، خورها را مملو از رسوب می‌کند و خسارت زیادی به زیرساخت‌های آب و برق و تلفن و جاده ها و حتی مردم می‌رساند، ثمر دیگری ندارد.

نبود منابع آبی در این مناطق باعث شده است تا زمین‌های حاصلخیز و مستعدی که وجود دارد در همه فصول ساللم یزرع بماند و کشاورزان تنها به کشت دیم آن در فصل پاییز محدود شوند.

توسعه زیرساخت های ذخیره آب با  ایجاد سد و سازه های سنگی و بتنی از راهکارهای مهم است که می توان از هدر رفت این میزان روان آب جلوگیری و اقدام به ذخیره سازی کرد.

مردم این مناطق بویژه کشاورزان امید دارند متولیان امر برای کنترل و مهار روان آبها که سالیان سال به هدر می رود، تصمیم گیری فوری و مناسب و چاره اندیشی کنند.

در صورتی که این کار بصورت اصولی انجام گیرد، کشاورزی احیا و  این مناطق به محل صادرات محصولات کشاورزی حتی به کشور های حوزه خلیج فارس تبدیل خواهند شد و می تواند در تامین آب دام ها و حتی مردم نیز کارآیی داشته باشد.

به گفته استاندار بوشهر، سالانه یک و نیم میلیارد مترمکعب آب از زاگرس جنوبی با عبور از این استان  به دریا می ریزد و هدر می‌‎رود.

احمد محمدی‌زاده معتقد است:  این آب، زمین‌‎های حاصلخیز استان بوشهر را شسته و به خلیج فارس می‌برد و در برخی از خورها به عنوان محل نگهداری لنج‌ها منجر به لایه و رسوب‎‌گذاری می‌‎شود.

وی بیان کرد: امید است طرح مطالعاتی چند رودخانه‎ که این آب را از بستر استان بوشهر به دریا می‏‌برد در دستور کار قرار گیرد و تکمیل شود تا راه مورد نیاز مهار آن از طریق ظرفیت بخش خصوصی اجرایی شود.

محمدی زاده افزود: بخش خصوصی باید به نحو مطلوبی در حوزه آب و سد فعال شود که در این راستا نشست‎ هایی با برخی از دستگاه‌ها از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و قرارگاه خاتم برگزار شده است.

باتوجه به اینکه کشاورزان شمالی استان بیشتر به علت نبود منابع آبی زمین های کشاورزی خود را در فصل پاییز زیرکشت می برند، به روزی  امیدوارند که با ایجاد زیرساخت های لازم ازجمله مهار و کنترل سیلاب‌های فصلی مشکل سالیان دور  آنها برطرف شود.

ایجاد زیرساخت های لازم در مهار سیلاب‌های فصلی این مناطق می‌تواند اولین مزایای آن تحول خوبی در بخش کشاورزی ایجاد کند تا کشاورزان نه تنها در فصل زمستان بلکه در تمام فصول سال به کشت و زراعت بپردازند.

یادداشت از نعمت الله بهروزی مسئول دفتر مرین‌پرس در گناوه

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاهش ۲۹ درصدی مجموع صید میگوی خلیج فارس در سال ۱۴۰۰/ قیمت عمده فروشی میگوی خلیج فارس؛  کیلویی ۲۰۰ هزار تومان

چ دی 15 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مختار آخوندی در گفتگو با مرین‌پرس با اشاره به اینکه میگوی دریایی از مهمترین گونه‌های با ارزش غذایی محسوب می‌شود و با عمر کوتاه در چرخۀ اولیه زیستی آبزیان قرار دارند، گفت: همچنین صید این گونه با ارزش در سبد صید خرد و سنتی جامعه محلی […]

همچنین بخوانید: