۲۱۸ میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهور برای بخش شیلات استان بوشهر است

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش ایرنا، علی بازدار روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مصوبه‌های این اعتبار به امضای معاون اول رئیس جمهور، سرپرست نهاد رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیران و استاندار بوشهر رسیده و به این استان ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: رویکرد وزیر جهاد کشاورزی در استان بوشهر با توجه به قابلیت‌های موجود در این استان احیا و تقویت بخش شیلات و نخیلات است و امیدواریم با تزریق این اعتبارات زمینه تقویت زیرساخت‌های شیلاتی استان فراهم شود.

بازدار اضافه کرد: این اعتبار صرف احداث شبکه موقت انتقال برق و شبکه داخلی شهرک شیلاتی رود شور، تکمیل اسکله بندر صیادی خورخان، لایروبی اسکله صیادی لاور و نخل تقی، تامین شبکه برق سه هزار و ۷۰۰ هکتاری پرورش میگوی شیف عنوان کرد.

وی ادامه داد: از این میزان اعتبار ۱۴.۷ میلیارد تومان برای تکمیل روند ساخت اسکله‌های بندر خورخان، نخل تقی و لاور ساحلی تخصیص یافته است.

بازدار یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر را واگذاری اراضی ساحلی به جوانان بوشهری برای پرورش میگو دانست و گفت:  در این راستا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین ساحلی با روش‌ها و شیوه‌های متعددی که تعیین شده براساس سیاست‌های ابلاغی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت واگذاری این زمین‌های پرورش میگو به جوانان مناطق پیرامونی این اراضی است افزود: طرح‌های آبزی پروری دارای ارزش افزوده بالایی است و میزان سرمایه‌گذاری در زمان اندکی به سبب زود بازدهی طرح‌ها برگردانده می‌شود.

افزایش تولید میگوی پرورشی به ۳۴ هزار تن 

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: این استان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در صنعت پرورش میگوی کشور به شمار می‌رود و براساس ظرفیت‌های موجود باید میزان تولید از ۲۸ هزار و یکصد تن امسال به ۳۴هزار تن در سال آینده افزایش یابد.

بازدار اضافه کرد: برهمین اساس میزان سطح زیر کشت برای تولید میگوی پرورشی از ۶ هزار و ۵۸ به ۶هزار و ۴۵۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ می رسد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۹۹ هزار جفت مولد بچه میگو در استان بوشهر وجود دارد گفت: از این میزان مولد ۲۶هزار جفت برای تولید ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون قطعه بچه میگو برای برنامه پرورش سال ۱۴۰۱ نیاز است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآور شد: از کل میزان تولید میگوی پرورشی سال جاری تاکنون ۱۱ هزار تن به چین، روسیه، اروپا، اسپانیا، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

بازدار گفت: شیوع بیماری لکه سفید در مزرعه‌های پرورش میگو، تامین نهاده‌های مورد نیاز، افزایش قیمت نهاده‌ها، با وجود اصلاح نژاد اما مولدان ضعیف از جمله مشکلات آبزی پروری در استان بوشهر به شمار می‌رود.

۲۱۸ میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهور برای بخش شیلات استان بوشهر است

پیش بینی برداشت ۴هزار تن ماهی در قفس

به گفته بازدار افزون بر صنعت پرورش میگو ، پرورش ماهی در قفس نیز در استان بوشهر آغاز شده و در زمان حاضر ۳۴ موافقت نامه اصولی با ظرفیت ۲۰ هزار و ۶۰۰ تن و ۳۷ پروانه تاسیس با ظرفیت ۲۴هزار و ۷۵۰ تن در این بخش صادر شده است.

وی اضافه کرد: از این شمار پروانه تاسیس امسال ۹ مرکز پرورش ماهی در قفس در قالب ۲۸ قفس مستقر در دریا پیش بینی می‌شود، چهار هزار تن ماهی برداشت شود.

 توقیف ۱۶۶ فروند شناور صیادی در آب‌های بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: یگان حفاظت این اداره کل از اول سال تاکنون ۱۶۶ فروند شناور متخلف که اقدام به صید ممنوعه ترال کرده و ۱۶ خوردو متخلف که  صید غیر مجاز حمل کرده اند شناسایی و توقیف شده اند.

به گفته بازدار از این شمار ۶۵ فروند لنج صیادی، ۲۳فروند قایق، یک شناور تفریحی، ۷۵ فروند شناور بدون هویت و ۲ کشتی صیادی و پژوهشی هستند.

وی ادامه داد: در این زمینه پنج هزار و ۱۲۱ کیلوگرم میگو و سه هزار و ۶۴۱ کیلوگرم ماهی و ۸۵ رشته تورترال، ۷۳ جفت تخته صید ترال، ۱۱۴ حلقه طناب، ۳۵ طاقه تور گوشگیر از این شناورهای متخلف کشف شده است.

بازدار ادامه داد: با وجود اعتراض صیادان سنتی به صید ترال شناورهای صنعتی با اینکه فعالیت این شناورها از یک سال پیش تاکنون ممنوع شده اما صید غیرمجاز همین صیادان در همه فصل‌های سال با ادوات مخرب ترال ادامه دارد و آسیب‌های فراوانی به ذخایر آبزیان و گونه‌های ارزشمند آبزی وارد کرده است.

وی ارزش ریالی محصولات آبزیان قاچاق کشف شده را ۲۶۳میلیارد تومان عنوان کرد.

 مدیرکل شیلات استان بوشهر درباره آبزیانی که شامل ممنوعیت صید ترال می‌شوند گفت: شیوه صید ترال به استثنای فصل آزادی صید میگو که به طور معمول هرسال در ماه‌های مرداد و نیمه اول شهریورماه انجام می‌شود، طبق قانون در تمامی طول سال، ممنوع بوده و انجام آن جرم است.

۲۱۸ میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهور برای بخش شیلات استان بوشهر است

وی تاکید کرد: البته در فصل آزادی صید میگو هم تنها شناورهایی حق مشارکت در صید میگو را دارند که دارای مجوز باشند و این صید نیز به‌مدت محدود انجام می‌شود.

به گفته بازدار استان بوشهر ۹۲۷ کیلومتر مرز آبی دارد که کنترل و نظارت این مسافت نیاز به نیروی انسانی مجرب و امکانات کافی دارد، با این حال و با وجود همه کمبودها اداره کل شیلات استان بوشهر در حد وسع و توان خود در طول سالیان گذشته تاکنون با قاطعیت و شدت تمام با این پدیده به طور جدی مبارزه کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا، شیلات استان بوشهر شناورهای مجرم و متخلف زیادی را متوقف کرده و پس از تشکیل پرونده قضایی، مجرم را معرفی و مورد جریمه و اعمال قانون قرار داده است به طوری که متخلفان در کمیسیون رسیدگی به تخلفات، به‌مدت ۹۰ روز تعلیق پروانه صید شده‌اند و حتی آنها را به‌مدت سه ماه محروم از دریافت سوخت یارانه‌ای کرده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: حضور شناورهای سفاری در کنار صیادی از دیگر مشکلات بخش صید و صیادی در این استان به شمار می‌رود که این مشکل باعث شده در زمان وقوع حادثه ای از جمله حادثه آتش سوزی بسیاری از شناورها دچار حادثه شوند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه چهاردهم جهان را کسب کرد

ش دی 18 , 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش خبرگزاری مرین‌پرس به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طبق تازه‌ترین رتبه‌بندی منتشر شده، گروه کشتیرانی «ام اس سی» از «مرسک» پیشی گرفت و به عنوان بزرگ‌ترین خط کشتیرانی کانتینری جهان شناخته شد. همچنین طبق این رده بندی جدید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با […]

همچنین بخوانید: