حمایت از تولید داخلی در صنعت کشتی‌ سازی از شعار به عمل تبدیل شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این مهم که، لازم است حمایت از تولید داخلی از شعار به عمل تبدیل شود، گفت: حذف موانع تولید را باید از داخل کشور شروع کرد تا بتوان در شرایط آرمانی به صادرات هم رسید.

به گزارش مرین‌پرس، صنایع کشتی‌ سازی ملی طی چند دهه اخیر به‌ عنوان یکی از ظرفیت‌ های متناسب با توانمندی ‌های داخلی در اقتصاد کشور معرفی شد. دولت طی دو دهه گذشته، خاصه سرمایه گذاری‌ هایی را صرف این صنعت کرد به این امید که در سال ‌های آینده به عنوان یکی از بازوهای اقتصاد صنعتی در کشور توان فنی و علمی خود را به نمایش گذارد. اما در سال مانع ‌زدایی‌ ها و پشتیبانی ‌ها شناسایی صحیح و ارزیابی منطقی نواقص و مشکلات صنعت کشتی ‌سازی به متولیان و صاحب نظران کشور کمک می ‌کند تا به راه حل‌ های اصولی و علمی به منظور رفع مشکلات در مدت زمانی معقول دست یابند، چراکه در طول چندین سال گذشته به دلیل عدم شناخت علت واقعی این نواقص و کمبودها، راه حل‌ های ارائه شده در قالب تدوین قوانین و مقررات توسعه‌ ای و حمایتی نه تنها وضعیت این صنعت را بهتر نکرده ‌اند، بلکه شرایط و موقعیت این صنعت را وخیم تر از گذشته کرده است. این موضوع تا جایی پیش رفته که حتی تعمیرات کشتی ‌های ما نیز به کشورهای همسایه در حال انتقال است. متاسفانه با توجه به اهمیت حوزه کشتیرانی در حوزه ‌های ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری و تجهیز شناورها و فراساحلی متاسفانه جایگاه خوبی نداریم. 

ناآشنایی سازمان‌ های کلیدی با صنعت کشتی ‌سازی 

حسن قاسمی کارشناس صنایع دریایی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این ارتباط با اشاره به مشکلات زیربنایی ساخت کشتی در کشور و لزوم توجه به آن در سال پشتیبانی از تولید داخل، گفت: تکمیل نبودن زنجیره تامین، واگذاری برخی امور به افراد غیرمتخصص، عدم تامین منابع مالی طبق زمان ‌بندی، تغییرات در سطح مدیریت کلان صنعت کشتی‌ سازی، فشارهای وارده به کشتی ‌سازان به ‌دلیل ناآشنایی سازمان ‌های کلیدی مثل گمرگ، دارایی، تنها بخشی از مشکلات سازندگان کشتی در کشور است که باعث شده حتی تعمیرات کشتی به کشورهای اطراف سپرده شود.

مسائلی که صنعت کشتی‌ سازی را با چالش مواجه کرده

وی نبود عقد قراردادهای بین ‌المللی به صورت صحیح و حرفه ‌ا‌یی، عدم نگاه مدیریت مالی و مدیریت دولتی و کارمندی در برخی موارد را چالش بزرگتر صنعت کشتی‌ سازی دانست و افزود: خودداری از اعلام شفاف نیاز سازمان ‌ها و مالکان شناورها به ‌صورت بلند مدت که باعث می ‌شود کشتی ساز نتواند بر اساس یک برنامه بلند مدت برنامه ‌ریزی کند، و عدم استفاده صحیح و اجرای نادرست انتقال تکنولوژی از طریق جوینت ‌های خارجی را نیز می ‌توان به این فهرست اضافه کرد. قاسمی با بیان این مهم که، لازم است حمایت از تولید داخلی از شعار به عمل تبدیل شود، گفت: حذف موانع تولید را باید از داخل کشور شروع کرد تا بتوان در شرایط آرمانی به صادرات هم رسید. کشتی ‌سازی ‌ها واقعا مشکلات عدیده‌‌ ای دارند که لازم است با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی به آنها کمک شود. کشتی ‌سازی ‌های داخلی حتی در سازمان‌ های داخلی نیز درگیر مشکلاتی هستند که رقبای ما در منطقه به هیچ‌ وجه این شرایط را ندارند. 

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهره گیری از ظرفیت‏‌های جزایر قشم و کیش برای جذب گردشگران پاکستانی

س دی 21 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس و به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته مدیران و رؤسای گروه‌های تخصصی معاونت گردشگری پیرو اجرایی شدن مصوبات تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سازمان توسعه و تجارت، نشستی با […]

همچنین بخوانید: