ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است

زمان مطالعه: 2 دقیقه



رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان، رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری با کشورهای همسایه به سود اقتصاد ایران دانست و گفت: همکاری تجاری و اقتصادی ایران و کشورهای آسیای میانه معامله برد-برد است.

موسی آقایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک تجاری، اقتصادی و ترانزیتی با کشورهایی از جمله ازبکستان در شمال کشور و نیز استفاده از ظرفیت دریایی و بندری ایران، اظهار داشت: حضور در کریدور شمال جنوب یک فرصت و مزیت ویژه و فوق العاده برای ایران است که کشوری نظیر ازبکستان در مرکزیت آن قرار دارد.

 

وی ادامه داد: ازبکستان کشوری در حال توسعه است و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه ‌پذیری به شمار می‌رود و باید از این ظرفیت و فرصت اقتصادی کشورهای همسایه به نحو مطلوب استفاده کرد.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه از جمله ازبکستان و بهره مندی از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور، عنوان کرد: باید شرایط مناسب و امکانات لازم به منظور سرمایه گذاری کشورهای همسایه در داخل کشور به ویژه در حوزه دریایی و بندری مدنظر قرار گیرد تا شاهد این اتفاق باشیم که هرگز این کشورها به دنبال مسیر جایگزین ایران در راستای انتقال و ترانزیت کالا نباشند. 

 

آقایی با اشاره به اینکه ایران از یکسو مسیری دارای مزیت ترانزیتی برای کشورهای همسایه به ویژه کشورهای شمالی دریای خزر از جمله ازبکستان است، گفت: ایران می تواند دروازه واردات و صادرات کالا از ازبکستان باشد چرا که مسیر ایران برای تبادلات تجاری این کشور به صرفه است و جایگزین کردن کشوری مانند ایران برای ازبکستان در راستای جابجایی کالا هزینه‌بر خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه ایران بهترین مسیر برای کشورهای حوزه CIS است، اظهار داشت: ایران از مزیت کریدور شمال-جنوب برخوردار است و می‌توان با در نظر گرفتن مشوق‌ها و معافیت‌های مالی برای کشورهای همسایه شرایط مناسبی را به منظور همکاری‌های مشترک تجاری با استفاده از مزیت‌های دریایی و بندری کشور ایجاد کرد.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان با اشاره به اینکه رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری با کشورهای همسایه به سود اقتصاد ایران است، بیان کرد: همکاری تجاری و اقتصادی ایران و کشورهای آسیای میانه معامله برد-برد است و همکاری اقتصادی با کشورهایی نظیر ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و…منافع اقتصادی بسیاری را برای کشور به دنبال دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بارها ارتقاء توانایی دریایی خود را به استکبار جهانی نشان دادیم

د بهمن 4 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار شهرام ایرانی در آئین افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس با بیان اینکه ما با عبور از مسیر ۴۵ هزار کیلومتری توانستیم در تنگه‌های راهبردی جهان حضور داشته باشیم و نماد مقدس جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآوریم، […]

همچنین بخوانید: