موضوعات: سرخط خبرها

شاه کلید گشودن قفل ترانزیت کشور چیست؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه




مرین‌پرس


یک کارشناس حمل و نقل معتقد است حل مسئله امروز ترانزیت کشور با شاه کلید دریای خزر متصور است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس تاکید کرد: دریای خزر می تواند مسیر اصلی ترانزیت ایران در کریدورهای نوستراک و راه ابریشم یا ترانزیت و صادرات به چین باشد.

وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: البته باید در نظر داشت این امر بدون سرمایه گذاری و گسترش بنادر شمالی و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر و همچنین گسترش زیرساخت بندر ایران در روسیه (سالیانکا) میسر نمی شود.

بیشتر بخوانید:



این کاربر مرین‌پرس تاکید کرد: ایران به دلیل داشتن امکان صادرات از آب های آزاد به شمال آسیا و اروپا و همچنین دسترسی سریع تر و ارزان به چین از طریق دریای خزر و قزاقستان می تواند کریدور های ترانزیتی خود را تماما به مبدا دریای خزر تنظیم کند.

او ادامه داد: این سرمایه گذاری با هر میزان گسترش آن، به علت داشتن پتانسیل بالای بهره برداری می تواند برای ایران درآمد هنگفتی ایجاد کند.

این کارشناس ادامه داد: همچنین با افزایش تعداد ناوگان رسمی کشتی های ایران در دریای خزر و ایجاد صنعت لنج سازی در این دریا، می توان تمام مشکلات جابجایی بار را حل کرد.

وی با بیان این که یکی از بزرگترین و مهمترین بخش های در پیشرفت پیمان شانگهای در ایران، ایجاد مسیر و منطقه وسیع ترانزیتی در دریای خزر و بنادر شمالی کشور است، گفت: ایران در چند دهه گذشته دریای خزر را کاملا رها کرده است آن هم در حالی که این شاهراه ترانزیتی می تواند با عبور از ایران به چندین کریدور از جمله نستراک و راه ابریم بدل شود.

این کاربر مرین‌پرس افزود: دریای خزر چه از لحاط پیمان های تجاری و ترانزیتی و چه از نظر ناوگان کشتیرانی  و چه از نظر بنادر، حتی در حد اندازه حداقل ویژگی هایش هم تجهیز نشده است.

به گفته وی ایران هرقدر در این مسیر ترانزیتی سرمایه گذاری کند به سادگی می تواند چندین برابر آن را از درآمد ترانزیتی و صادرات محصولات به شمال آسیا و اروپا به دست بیاورد.

وی  با تاکید بر این که ظرفیت بالای این بستر ترانزیتی/صادراتی نادیده گرفته شده است،  بنادر کم ظرفیت و متعد، کشتی ها کم تعداد (25 کشتی در برابر 5000 کشتی ایرانی در بنادر جنوبی)، عدم ایجاد صنعت لنج سازی و کمک به بخش خصوصی برای ساخت و استفاده از لنج های خصوصی به جهت ترانزیت و نبود خطوط کشتیرانی را از جمله مصداق های این بی توجهی دانست.

این کاربر مرین‌پرس عنوان کرد: بستر ترانزیتی دریای خزر به سادگی می تواند به بهترین مسیر درآمدزایی ایران تبدیل شود و با وجود داشتن بنادری مانند سالیانکا در روسیه، ایران می تواند با تجهیز خطوط تامین و بنادر شمالی و سالیانکا، نسبت به صادرات گسترده میوه و صیفی به روسیه در فصل سرما اقدام نماید.

به گفته وی در مجموع، ظرفیت بسیار بالایی برای درآمدزایی در دریای خزر وجود دارد که ایران توجهی به آن نمی کند.

منبع

مدیر سایت