گستردگی وزرات راه و شهرسازی باعث شده که به اقتصاد دریا توجه لازم نشود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: حقیقتاً ظرفیت بزرگی در حوزه اقتصاد دریا در کشور وجود دارد که متاسفانه معطل مانده است. شاید گستردگی وزرات راه و شهرسازی باعث شده تا آنطور که باید و شاید به اقتصاد دریا توجه لازم نشود.

به گزارش مرین‌پرس، در ایران، ظرفیت‌ های بالا و درآمدزایی وجود دارند که اگر ویژه به آن‌ ها نگاه شود و بتوان برایشان برنامه بلند مدت ارائه داد، اوضاع و احوال اقتصاد کشور به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد. یکی از این ظرفیت‌ها «اقتصاد دریا» است. اقتصاد دریامحور که در اصطلاح جهانی به آن اقتصاد آبی گفته می ‌شود، در واقع استفاده پایدار از منابع و گستره ‌های آبی اعم از اقیانوس ‌ها، دریاها، دریاچه ‌ها سواحل و جزایر، برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است. واژه «اقتصاد آبی» برگرفته از رنگ آبی گستره‌های دریایی و دربرگیرنده فعالیت‌های اقتصادی مربوط عرصه‌های آبی و سواحل و طیفی وسیع از بخش‌های مستقر و نوظهور است. گستره فعالیت‌های اقتصادی آبی فراتر از فعالیت‌های سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل و نقل دریایی تعریف شده و مستلزم صنایع نوظهور از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری، فعالیت‌های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی است.

کشور ایران نیز با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود در منطقه و جهان دارای نقشی کلیدی و حساس است، از همین‌رو و با توجه به دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی بایستی به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی باشد، تعبیری که تحت عنوان «توسعه دریا محور» به آن اشاره می‌شود.اما پرسش‌های اصلی این است که آیا ایران توانسته از این ظرفیت به خوبی استفاده کند؟ اگر «نه» دلیل آن چیست؟

از این‌رو به سراغ اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

او گفت: کمیسیون عمران مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به اقتصاد دریا در ایران دارد. در همین راستا، دو، سه بار جلسات جدی برگزار کردیم که یکی از این جلسات با رییس سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.

نماینده تهران افزود: کمیسیون عمران، همه وقت خود را صرف جلسه در این باره نکرده است؛ ما دو، سه بازدید از این ظرفیت‌ها در استان‌های جنوبی کشور آن هم در یک ماه و نیم گذشته داشته‌ایم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: حقیقتاً ظرفیت بزرگی در حوزه اقتصاد دریا در کشور وجود دارد که متاسفانه معطل مانده است و خیلی نتوانسته‌ایم از آن خروجی مثبتی دریافت کنیم. شاید گستردگی وزرات راه و شهرسازی باعث شده تا آن‌طور که باید و شاید به اقتصاد دریا توجه لازم نشود. به هر تقدیر، هر دلیلی وجود داشته باشد باید بدانیم هر وقت در این باره جدی وارد شویم و کار کنیم، موفقیت محسوب می‌شود و وقت‌کشی بیشتر از این، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

شاکری با اشاره به اینکه اقتصاد دریا، قدرت برقراری توسعه متوازن در کشور را دارد، گفت: اکثر ارتباطات ترانزیتی ایران از چابهار و مناطق اطراف آن است، پس توسعه و ارائه خدمات به این مناطق، از واجبات است.

وی اظهار داشت: وزیر محترم راه و شهرسازی باید قوی‌ترین، مقتدرترین و بابرنامه‌ترین افراد تشکیلات خود را در سازمان بنادر و دریانوردی قرار دهد تا این ظرفیت فوق‌العاده بالا فعال شود. 

در درآمدزایی و اشتغال‌زایی حوزه دریا، عملکرد شایسته‌ای نداریم

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: ما در برخی صنعت‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اما در درآمدزایی و به تبع آن، اشتغال‌زایی از حوزه دریا، عملکرد شایسته‌ای از خود به جای نگذاشتیم.

شاکری در پاسخ به اینکه چاره کار چیست؟ گفت: اول از همه بدانیم که هر کار بخواهیم انجام دهیم، راه‌حلش در داخل است، یعنی اینکه نباید نگاه‌مان به خارج از مرزها باشد و التماس دیگر کشورها را بکنیم؛ این رویکرد اشتباه محض است. پس باید به نیروهای داخلی که در این عرصه تجربه و سابقه گرانبهایی دارند، اعتماد کرد. درخواست این افراد باید در زمان مشخصی توام با پاسخ‌های منطقی شود. در دولت گذشته، نگاه‌ها به دستان دیگر کشورها بود، اما در دولت جدید، رویکردها تغییر پیدا کرده و قرار بر کار جهادی است.

نماینده تهران در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم، نوپاست. ما انتظار داریم آن‌ها بیایند و بگویند که این ظرفیت‌ها را درک کردند و برنامه‌هایشان را اعلام کنند. این اتفاق، خواست مردم و مجلس است. تصورم بر این است با تلاش‌هایی که در حال شکل‌گیری است در ماه‌ها و سال‌های آتی، نتایج بهتری را دریافت کنیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انتصاب سرپرست دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی

س بهمن 12 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه علی اکبر صفایی؛ معاون وزیر ومدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حکمی سید سعید رضوی خسرو شاهی ، را به سمت سرپرست دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب کرد. منبع

همچنین بخوانید: