موضوعات: شیلات

پرورش کرم میل ورم در کهگیلویه و بویراحمد یک تیر با چند نشان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

این استان با وجود ظرفیت تولید سالانه ۱۸ هزار تن ماهی اما هیچ کارخانه تولید غذای آبزیان ندارد به همین خاطر پرورش دهندگان ناچارند برای تامین غذای بچه ماهی رنج سفر به استان های دیگر را به جان بخرند.

بهره برداران حوزه شیلات کهگیلویه و بویراحمد که از خوراک دام برای غذای بچه ماهی استفاده کنند هزینه های حمل و نقل و نهاده های دامی با ارز آزاد برای آنان گران تمام می شود و همواره از نبودن مواد اولیه تولید در استان گلایه دارند.

اگر چه سرمایه گذارانی برای احداث کارخانه خوراک بچه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد اعلام آمادگی کرده اند ولی آن طور که کارشناسان امر می گویند: برای ساخت یک کارخانه تولید غذای ماهی حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است به همین دلیل ایجاد این نیاز تولیدکنندگان استان در مرحله تامین زمین است.

پرورش کرم میل ورم که هم  به سرمایه گذاری کمی نیاز دارد و هم در یک اتاق ۱۲ متری قابل تولید است می تواند راهکاری به منظور تامین غذای بچه ماهی در استان باشد.

با توجه به اینکه تهیه خوراک آبزیان با کرم میل ورم شیوه‌ای مرسوم در جهان اما کمتر شناخته شده در استان است، مسوولان قصد دارند تا با ترویج پرورش آن گام های بلندی برای توسعه اقتصادی در این خطه  بردارند.

این کرم که با عنوان سوسک تاریکی یا سوسک آرد نیز از آن یاد می‌شود، در قالب سه مرحله تخم گذاری، لارو و سوسک، حیات خود را طی می‌کند و عمر آن ۳ تا ۴ ماه تخمین زده شده است،کرم میل ورم سرشار از پروتئین است و برای مصارف انسانی و حیوانی در اغلب کشورها (به ویژه شرق آسیا و اروپا) از آن استفاده می‌شود.

برنامه های پیش بینی شده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:پرورش کرم میل ورم یکی از محورهای سرمایه گذاری و اشتغال استان در دولت مردم است.

 احسان عسکری اضافه کرد: پرورش کرم میل ورم در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در مرحله ترویج بین بهره برداران پرورش ماهی برای خرید به منظور تامین غذای بچه ماهی و شهروندان دیگر برای تولید است.

نیازها و مزایای پرورش کرم میل ورم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برای تولید این محصول ۲۵ میلیون تومان سرمایه گذاری و یک اتاق ۱۲ متری نیاز است، اظهار داشت: پرورش کرم میل ورم فرصتی برای اشتغال با سرمایه اندک در استان است.

عسکری بیان کرد: تولید این محصول افزون بر اشتغالزایی زمینه تهیه خوراک ماهی به عنوان یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان را فراهم می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه هم اکنون از خوراک طیور برای تامین غذای آبزیان در استان استفاده می شود تاکید کرد:پرورش کرم میل ورم زمینه کاهش واردات خوراک دام به کشور را نیز فراهم می کند.

عسکری ابراز داشت:کاهش قیمت تمام شده ماهی قزل آلا در کهگیلویه و بویراحمد و رونق تولید آن از دیگر مزایای پرورش کرم میل ورم در استان است.

ضرورت ترویج

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رونق پرورش کرم میل ورم در استان در مرحله نخست نیازمند آگاهی بخشی به بهره برداران تولید ماهی به عنوان مصرف کنندگان این محصول است.

حمزه جانبازی تاکید کرد: نخستین کارگاه آموزشی پرورش کرم میل ورم به منظور ترویج تولید و اطلاع رسانی درباره مزایای استفاده از این محصول به عنوان خوراک ماهی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر خرید خوراک طیور با ارز آزاد برای تامین غذای ماهی هزینه های هنگفتی بر دوش بهره برداران آبزی پروری قرار داده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:پرورش کرم میل ورم افزون بر کاهش هزینه های خرید غذای بچه ماهی با حذف هزینه های حمل و نقل کمک بزرگی به بهره برداران حوزه شیلات کند.

جانبازی ابراز داشت:کاهش ۳۰ درصد مدت زمان رشد بچه ماهی از دیگر مزایای استفاده از کرم میل ورم به عنوان غذای بچه ماهی است که این امر سبب کاهش هزینه های آب، برق،غذا و سایر هزینه های پرورش دهندگان ماهی می شود.

جانبازی بیان کرد: سالانه ۲۲ هزار تن غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد مصرف می شود که با توجه به اینکه در زمان حاضر هیچ واحد تولید غذای ماهی در استان وجود ندارد رونق تولید این محصول بازار فروش خوبی دارد.

جانبازی اظهار داشت: سه سرمایه گذار برای راه اندازی کارخانه تولید خوراک بچه ماهی در استان اعلام آمادگی کرده اند که برای یکی از این سرمایه گذار ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پیش بینی شده و با استفاده از ۲۰ میلیارد ریال سهم آورده بخش خصوصی این طرح  در مرحله تامین زمین است.

وی اظهار داشت: ۲۵۸ واحد تولیدی پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ظرفیت تولید سالانه ۱۸هزار تن ماهی را دارد و  ۲هزار و ۶۰۰نفر در حوزه شیلات استان مشغول بکار هستند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

این استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت